X-trafik´s 30 punkters lista på förbättringar under 2008

Startat av Fredde, 04 april 2008, 16:55:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: Peter Öden skrivet 05 april 2008, 11:23:10 AM
Hej !

De ledbussar som är på gång till Gävle är 4990-4993 MB O 530 GN från Jönköping !!

Mvh Peter Ö

De f.d. Citaro-lederna från Helsingborg med andra ord. Tredje lacken på gång?

Anders Noren

Citat från: Peter Öden skrivet 05 april 2008, 11:23:10 AM
Hej !

De ledbussar som är på gång till Gävle är 4990-4993 MB O 530 GN från Jönköping !!

Några nya bussar kommer inte till Gävle som det står i X-Trafiks tidning utan det är
bussar som inte har så många år på nacken s.a.s. Bussar som försvinner är Scania Maxci
0600-0603 ! Ett par andra bussar som försvinner från X-län senare är 4291, 4292
Vlo B 10B-LE Säffle.

Mvh Peter Ö

Ser ut som ganska hemska låggolvsbussar. Hoppas, för Valbobornas bästa, att de hålls så långt borta från linje 1 som möjligt.

Anders

AO

Vad är 530 GN från Jönköping för buss?
De bussar som ska komma istället för Maxci bussarna kommer redan nu under april har jag fått höra. Troligtvis så borde väl även 4575 bytas ut mot en normalstor vagn nu när linje 17 kommer vara den enda linjen som kommer att trafikera Sörby. 4575 kommer inte att vara tillräcklig för denna trafik.

Fredde


Optimal

Citat från: AO skrivet 05 april 2008, 15:24:41 PM
Vad är 530 GN från Jönköping för buss?
De bussar som ska komma istället för Maxci bussarna kommer redan nu under april har jag fått höra. Troligtvis så borde väl även 4575 bytas ut mot en normalstor vagn nu när linje 17 kommer vara den enda linjen som kommer att trafikera Sörby. 4575 kommer inte att vara tillräcklig för denna trafik.

Det är Mercedes obegripliga system. Så i vanlig folkmun är O 530 En Citaro

AO

De bussar som kommer istället för Maxci bussarna kommer även de att vara från tidigt 2000-tal.

Fredde

Ang MB ledbussarna fr Jönköping, att kalla dessa nyare ledbussar får en ju att skratta nästan.. Dessa är ju 7 år & är dessa något bättre än dom B7L vagnarna som redan finns här nu?  Är det hårda säten i dom kommer jag lova att X-trafik kommer ösas ner med klagomål om dom kommer gå på omloppen till Forsbacka/Sandviken speciellt.. Flera på jobbet som idag åker Valbo-Bomhus dom avskyr B7L ledvagnarna pga som otroligt dåliga säten.. Denna resa tar i snitt 50 minuter dom åker...  Det bör vara B9S vagnar av nyare snitt, med vettiga säten för längre resor dom sätenena via har i Volvo 8700 vagnarna är rätt bra iaf då dom har tjock sittdyna jämnfört med B7L vagnarna!!!

Att tillägga är att även 5252 som idag går i Gävle är från 2001.. Så nyare för mig är i såfall från 2002 eller senare.. det börjar märkas att det börjas rora sig om slutet av ett avtal, då man inte vill göra några större under för trafiken..


//Fredde

Fredde

Har bussarna som kommer mer ålder än 6år så kommer ju kravet på max snittålder på 6 år att överträdas då alla 8700 vagnarna är 6 år nu & för att få ner snittet bör det alltså vara från 2003 eller senare & även ett par stycken annars blir det ju samma visa igen 2009 med måste ju för att hålla snittet på avtalsnivå...

AO

Kravet om snittålder har strukits då kommunen och Swebus förhandlade om optionsår. Det enda kravet som idag finns är att maxåldern ej får översitga 11 år.

Fredde

#24
ja det lockar säkert mer resande & mer intäkter om kvalliten sänks.. Man biter sig ofta i svansen bara.. Blir roligt å se nästa vår hur kraven blir i busstrafiken... lite försmak blir det ju redan nu i vår när Gästrikland kommer ut på anbud...


Man kan ju också så här långt säga att 2 av punkterna på 30 listan som X-trafik har upprättat ej kommer genomföras i och med att det inte finns någon vilja fr entreprenören att genomföra dom.. Undrar hur många punkter till man får stryka innan året är slut då.. Jag kommer bevaka det när jag har tid & lovar återkomma islutet av året med ett svar om vad som skett & inte skett..  Att göra sånna här listor & sedan i slutändan inte genomföra ett flertal punkter låter inte som förtroendeskapande för 5 öre...


/Fredde

Bussmicke

Citat från: Peter Öden skrivet 05 april 2008, 11:23:10 AM
Hej !

De ledbussar som är på gång till Gävle är 4990-4993 MB O 530 GN från Jönköping !!

Några nya bussar kommer inte till Gävle som det står i X-Trafiks tidning utan det är
bussar som inte har så många år på nacken s.a.s. Bussar som försvinner är Scania Maxci
0600-0603 ! Mvh Peter Ö

Mycket trevlig nyhet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

;-)

Leif D

Citat från: Fredde skrivet 04 april 2008, 19:24:43 PM
Har snackat med några förare på Swebus i Gävle & jag säger bara så här att det är ett GRYMT missnöje med ledning samt hur nuvarande vagnpark sköts, det är ju mycket att tråkigt att höra. Flera av dom hoppas det blir OP byte i samband med upphandlingen, det är ju inte bra när det är så kan man lungt säga..

//Fredde

Nåja, det där är väl inget unikt precis, operatören i fråga har ju inte direkt rykte om sig att sköta sina vagnparker mer än nöden kräver. Nu går ju dessutom avtalet mot slut, så då kan man säkert spara lite till. F.ö. så är sånt här väldigt ofta person relaterat, dels på lokala planet men även centralt.

Sedan kan man ju säga att det inte heller är unikt per operatörer, de finns hos de flesta. Har man starka, drivande och intresserade chefer på olika nivåer, så brukar det ge bra resultat.
Vad som är viktigt men många LTH är dåliga på, är att följa upp att kvaliteten är god på alla nivåer och påtala och beivra brister. Detta kräver förvisso då ett avtal som är vattentätt och innehåller krav som kan pekas på.
;-)

Leif D

Citat från: Fredde skrivet 04 april 2008, 19:28:53 PM
Insändare och negativa tidnings artiklar haglar ju numera här i tidningarna, Gästrikland ska ju ut på anbud nu under april/maj i år med beslut i oktober & trafikstart nästa sommar.. Gävle Citytrafik ligger 1 år framåt på upphandlingen .. Men jag tror den som tar hem länstrafiken lätt tar även hem Gävle sedan då man har org samt uppställning sedan Gästrike avtalet.. Dock återstår ju att se vad som händer!

Helt klart tror jag KR-tafik är sugen på all trafik i hela länet numera, har man all trafik kan man lätt flytta bussar utan omlack för att hålla ev ålderskrav etc...

Du tycks tro en hel del tycker jag och det har säkert många operatörer också gjort vid olika upphandlinger, men ändå förlorat till andra som var bättre.

Att starta upp en ny etablering om man vinner ett avtal, är ju något som operatörerna räknar med kostar en slant. Det får man ta ur egen ficka, för lägger man det på avtalskostnaden, ja då lär man nog inte vinna. Då blir det ju dessutom helt meningslöst att lägga en massa kraft och tid på att räkna på och lämna ett anbud.

Veolia lär ju bli farliga i Gävle t.ex. man har ju redan skaffat ett fäste i Taxi Stor&Liten i Gävle.
;-)

Leif D

Citat från: Fredde skrivet 05 april 2008, 15:56:01 PM
ja det lockar säkert mer resande & mer intäkter om kvalliten sänks.. Man biter sig ofta i svansen bara.. Blir roligt å se nästa vår hur kraven blir i busstrafiken... lite försmak blir det ju redan nu i vår när Gästrikland kommer ut på anbud...


Man kan ju också så här långt säga att 2 av punkterna på 30 listan som X-trafik har upprättat ej kommer genomföras i och med att det inte finns någon vilja fr entreprenören att genomföra dom.. Undrar hur många punkter till man får stryka innan året är slut då.. Jag kommer bevaka det när jag har tid & lovar återkomma islutet av året med ett svar om vad som skett & inte skett..  Att göra sånna här listor & sedan i slutändan inte genomföra ett flertal punkter låter inte som förtroendeskapande för 5 öre...


/Fredde


Du tror inte man snackar med Swebus innan man skriver de där om 4 nya bussar till linje 2 och 3 nyare ledbussar till linje 1 ?   
Det känns som att jag kan garantera att man gjort det och att dessa förändringar kommer att genomföras.

Köpa 4 st nya 2-axliga stadsbussar till linje 2 vågar säkert Swebus, även om det är kort tid kvar på avtalet. Dessa 4 torde vara realtivt enkelt att omplacera sedan.
Att ta upp Citarolederna från Jönköping är ju ingen stor affär, de lär ju kosta pengar arr ha stående också.
;-)