X-trafik´s 30 punkters lista på förbättringar under 2008

Startat av Fredde, 04 april 2008, 16:55:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

I senaste tidningen av "resa" som X-trafik ger ut 4ggr per år..

http://www.x-trafik.se/files/4/18/resa_nr1-08.pdf

Åtgärd under sommar..
4st nya bussar för linje 2 i Gävle..

Åtgärd under Höst
3st "nyare" ledbussar för linje 1 i Gävle..


I övrigt är det 28 punkter till, vill man läsa dessa kolla på länken ovan..

Är det någon som har koll på vad det kommer bli för helt nya vagnar ?
Samt vilka ledbussar det kan kommas tänkas flyttas hit i höst ?


//Fredde



Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde skrivet 04 april 2008, 16:55:47 PM
I senaste tidningen av "resa" som X-trafik ger ut 4ggr per år..

http://www.x-trafik.se/files/4/18/resa_nr1-08.pdf

Åtgärd under sommar..
4st nya bussar för linje 2 i Gävle..

Åtgärd under Höst
3st "nyare" ledbussar för linje 1 i Gävle..


I övrigt är det 28 punkter till, vill man läsa dessa kolla på länken ovan..

Är det någon som har koll på vad det kommer bli för helt nya vagnar ?
Samt vilka ledbussar det kan kommas tänkas flyttas hit i höst ?


//Fredde


Kan det vara på gång fler ledbussar typ B9S? Det finns ju nu redan en B9S som blivit permanent i Gävle
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

#2
Finns det BS9 ledbussar med dörr 2x2x2? Med tanke på framtida upphandlingar då säkert kraven kommer vara dessa?

//Fredde

Walter

Citat från: Fredde skrivet 04 april 2008, 19:16:54 PM
Finns det BS9 ledbussar med dörr 2x2x2 ? Med tanke på framtida upphandlingar då säkert kraven kommer vara dessa!

Man kan säkert få det om man vill, vet dock ingen som har det idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Till sao
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 april 2008, 17:18:40 PM
Kan det vara på gång fler ledbussar typ B9S? Det finns ju nu redan en B9S som blivit permanent i Gävle

Tja Swebus äger knappt några B9S själv, dom flesta i Stockholm är ju bundna till kontrakten. Det finns fyra egna B9S kvar i Stockholm.

Kräver linje 2 också ledbuss?

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Har snackat med några förare på Swebus i Gävle & jag säger bara så här att det är ett GRYMT missnöje med ledning samt hur nuvarande vagnpark sköts, det är ju mycket att tråkigt att höra. Flera av dom hoppas det blir OP byte i samband med upphandlingen, det är ju inte bra när det är så kan man lungt säga..

//Fredde

Fredde

#6
Insändare och negativa tidnings artiklar haglar ju numera här i tidningarna, Gästrikland ska ju ut på anbud nu under april/maj i år med beslut i oktober & trafikstart nästa sommar.. Gävle Citytrafik ligger 1 år framåt på upphandlingen .. Men jag tror den som tar hem länstrafiken lätt tar även hem Gävle sedan då man har org samt uppställning sedan Gästrike avtalet.. Dock återstår ju att se vad som händer!

Helt klart tror jag KR-tafik är sugen på all trafik i hela länet numera, har man all trafik kan man lätt flytta bussar utan omlack för att hålla ev ålderskrav etc...

Ersa

Citat från: Walter skrivet 04 april 2008, 19:17:55 PM
Man kan säkert få det om man vill, vet dock ingen som har det idag.

Veolia Transport, Umeå stad (senare Partille). 9 st 7500 B9SALF med dörrställning 2+2+2.
Så nog går denna variant att köpa.




Walter

Citat från: Verspieder skrivet 04 april 2008, 21:11:06 PM
Veolia Transport, Umeå stad (senare Partille). 9 st 7500 B9SALF med dörrställning 2+2+2.
Så nog går denna variant att köpa.


Känner mig stärkt i första delen av påståendet och överbevisad i den andra delen!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Pratade med några förare som sa att de hade hört talas om att de "nyare" ledbussarna ev. blir mercedes från SL området.

jocke

Citat från: AO skrivet 04 april 2008, 21:29:44 PM
Pratade med några förare som sa att de hade hört talas om att de "nyare" ledbussarna ev. blir mercedes från SL området.

Skitbussar med hårda stolar i min mening.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Walter

Citat från: AO skrivet 04 april 2008, 21:29:44 PM
Pratade med några förare som sa att de hade hört talas om att de "nyare" ledbussarna ev. blir mercedes från SL området.

Citaro -leder med andra ord. Man får kanske loss lite bussar från Stockholm till hösten. Å andra sidan ska man ju behålla de områden man förlorade till Arriva t.om en bit in på 2009 enligt uppgifter i upphandlingstråden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Vilka bussar det än blir får vi hoppas att det inte blir en upprepning av floppen med flytten av 4600...

Karsten

Citat från: jocke skrivet 04 april 2008, 21:38:05 PM
Skitbussar med hårda stolar i min mening.

Ja, det är ingen vidare åkkomfort i dessa. Gångegenskaperna verkar rätt okej, men dessa stolar ger en träsmak efter fem minuter.

Peter Öden

Hej !

De ledbussar som är på gång till Gävle är 4990-4993 MB O 530 GN från Jönköping !!

Några nya bussar kommer inte till Gävle som det står i X-Trafiks tidning utan det är
bussar som inte har så många år på nacken s.a.s. Bussar som försvinner är Scania Maxci
0600-0603 ! Ett par andra bussar som försvinner från X-län senare är 4291, 4292
Vlo B 10B-LE Säffle.

Mvh Peter Ö