Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Calle skrivet 05 oktober 2010, 17:06:30 PM

Titel: Bullriga salfar
Skrivet av: Calle skrivet 05 oktober 2010, 17:06:30 PM
Är inte B9S en väldigt bullrig buss, jag tycker det verkar har sparats in på ljudisoleringen?  ???
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 05 oktober 2010, 17:51:55 PM
Jo! Efter en arbetsdag i en sådan brummar det i skallen lång tid efter att man klivit ur bussen  :(
/J
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Carl Eric skrivet 05 oktober 2010, 20:09:15 PM
jag ser inte att B9S är bra någonstans...
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: the0fiskis skrivet 05 oktober 2010, 21:42:38 PM
tycker dom nyare (00xx) låter mindre :P annas tycker jag det är en helt ok buss  :)
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Ersa skrivet 05 oktober 2010, 22:46:23 PM
Salfar?
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Danne B. skrivet 06 oktober 2010, 03:29:18 AM
Citat från: Ersa skrivet 05 oktober 2010, 22:46:23 PM
Salfar?

Skönt... Då är det inte bara jag som undrar vad det är för ord...

//Danne

Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 06 oktober 2010, 07:06:27 AM
Citat från: Danne B. skrivet 06 oktober 2010, 03:29:18 AM
Skönt... Då är det inte bara jag som undrar vad det är för ord...

//Danne

Signaturen menar nog de göteborgska B9S som ju finns i utförandet B9SALF. I Stockholm, Östergötland m.fl. ställen gäller väl främst B9SALE.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 08:59:46 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 oktober 2010, 07:06:27 AM
Signaturen menar nog de göteborgska B9S som ju finns i utförandet B9SALF. I Stockholm, Östergötland m.fl. ställen gäller väl främst B9SALE.

Tack för förklaringen. :)
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Marcus Li skrivet 06 oktober 2010, 10:06:39 AM
Citat från: the0fiskis skrivet 05 oktober 2010, 21:42:38 PM
tycker dom nyare (00xx) låter mindre :P annas tycker jag det är en helt ok buss  :)

I de nyare bussarna har man ju nån slags vaddering utanpå motorrummet. Som passagerare tycker jag också de är helt ok. Största problemet är att det är trångt om det är barnvagnar ombord...
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Erling.L skrivet 06 oktober 2010, 10:56:31 AM
B9s aser jag va sämsta dynga säffle satt ihop som jag sett iaf ....enda färdelen e att dom oftast e pigga men i övrigt e hela bygget redo för tippen


Edit

Måste va ritad av nån som aldrig kört eller åkt buss
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 11:49:04 AM
Citat från: BEL skrivet 06 oktober 2010, 10:56:31 AM
Måste va ritad av nån som aldrig kört eller åkt buss

Nej, som Lars Ödlund antydde är den ritad av några som försökt uppfylla alla huvudmännens olika krav, och då blir resultatet ett fordon som är fullt med kompromisser och därför inte är helt optimalt. Man får den buss man kräver.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: BadTab skrivet 06 oktober 2010, 12:52:34 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 oktober 2010, 09:08:17 AM
Som någon skrev tidigare i en annan tråd... man fick ju vad man ville ha....

Uppkomsten av B9S med varianter är ju en aning speciell, en buss full med kompromisser som väl inte ger en klockren slutprodukt.

Som en av dem som var på en av de första visningarna av en av förseriebussarna är jag väldigt förvånad att bussmodellen överhuvudtaget har sålts i så många exemplar, här har Volvo varit väldigt duktiga att sälja in konceptet och konkurrensen har varit dålig.
Bussen har ju sålts som en mittmotorbuss med samma fördelar som B58-B10MA-B12MA + låga insteg

En välkänd potentat hos en THM nämnde på visningen att sådana här bussar med "braskamin" kommer vi aldrig att låta våra entreprenörer köra med, verkligheten blev ju en annan och det beror mer på ekonomi och duktiga lobbyister hos Volvo än på god kvalité och utmärkta vägegenskaper/servicevänlighet

Kan ju flika in att de inte är speciellt roliga att serva och reparera heller..

De har placerat många komponenter som efter en tid behöver bytas väldigt dumt till, sånt som på exempel en b12b, b10m etc tar knappt hälften så lång tid i många fall... Sen att bromsok+bromscylinder på framförallt hö driv ofta går sönder pga att antispinnsystemet jobbar rätt mkt tycker jag känns som ytterligare en av många resultat av en riktig kompromissbuss.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Matte skrivet 06 oktober 2010, 12:55:49 PM
Citat från: BEL skrivet 06 oktober 2010, 10:56:31 AM
B9s aser jag va sämsta dynga säffle satt ihop som jag sett iaf ....enda färdelen e att dom oftast e pigga men i övrigt e hela bygget redo för tippen


Edit

Måste va ritad av nån som aldrig kört eller åkt buss

Jag har iof nästan bara erfarenhet som passagerare i Volvo B9S. Enda kör erfarenhet jag har är på garage plan på Ösmo garaget. Och det är från Ramp till tvätthall och storstädning och sedan köra igenom tvättmaskinen och tebaks på Ramp. Jag gillar dom som passagerare och kör dugligt passar förarplatsen mig bättre än Scania. Som jag tycker så finns det lika mycket dynga som kommer från Scania fabriken tyvärr. Plast Scania är inte det det bästa heller och M.A.N, Setra, Neoplan och Solaris har jag 0% erfarenheter av. Så det är nog lika världar bland dom flesta buss tillverkare.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Erling.L skrivet 06 oktober 2010, 17:10:12 PM
Största problemet med nyare bussar e nog att det skall va så mycket elektronik till allting i kombination till prispress.

verkar som ingen vågar eller kan satsa på kvalitet som troligen skulle bli billigare i längden.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 19:29:50 PM
Citat från: BEL skrivet 06 oktober 2010, 17:10:12 PM
Största problemet med nyare bussar e nog att det skall va så mycket elektronik till allting i kombination till prispress.
verkar som ingen vågar eller kan satsa på kvalitet som troligen skulle bli billigare i längden.

Sen är ju frågan om det är värt att bygga en buss som håller "i längden". Efter 8 år sparkas bussarna ju ut från miljözonerna, och efter ytterligare 2-4 år är de ju för gamla för de flesta avtal, och exporteras därmed österut.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Danne B. skrivet 06 oktober 2010, 20:53:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 19:29:50 PM
Sen är ju frågan om det är värt att bygga en buss som håller "i längden". Efter 8 år sparkas bussarna ju ut från miljözonerna, och efter ytterligare 2-4 år är de ju för gamla för de flesta avtal, och exporteras därmed österut.

Vilket i sin tur är vansinne då bussarna ju håller mycket längre än så, och faktum kvarstår - Det är väl samma luft som förorenas(?) där ("Österut") som här... Och vad frestar mest på miljön, att köra en 2-4 år "för gammal" buss eller bygga en helt ny...? Men visst, det KAN ju innebära att en ännu äldre buss skrotas ut i nå´t land långt österut, men ändå...

Att det sedan dessutom skapar fenomenet med icke välbyggda bussar, som Ersa beskriver, är ju bara det en katastrof egentligen...

//Danne
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Johan B skrivet 06 oktober 2010, 22:35:02 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 19:29:50 PM
Sen är ju frågan om det är värt att bygga en buss som håller "i längden". Efter 8 år sparkas bussarna ju ut från miljözonerna, och efter ytterligare 2-4 år är de ju för gamla för de flesta avtal, och exporteras därmed österut.

Om de nu kunde hålla hela 8 år hade det ju varit underbart ::) ;). Som det är nu strular ju nya bussar ofta från dag 1 och vissa börjar bli riktiga ras redan efter 2-3 år >:(
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Carl Eric skrivet 06 oktober 2010, 22:42:55 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 oktober 2010, 11:49:04 AM
Nej, som Lars Ödlund antydde är den ritad av några som försökt uppfylla alla huvudmännens olika krav, och då blir resultatet ett fordon som är fullt med kompromisser och därför inte är helt optimalt. Man får den buss man kräver.

Det jag stör mig mest är oförmågan att få många sittplatser! Jag skulle lätt kunna få in 5-8 plaster fler i den bussen....
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 07 oktober 2010, 02:04:35 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 06 oktober 2010, 07:06:27 AM
Signaturen menar nog de göteborgska B9S som ju finns i utförandet B9SALF. I Stockholm, Östergötland m.fl. ställen gäller väl främst B9SALE.
SALF finns ju också i Umeå.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 07 oktober 2010, 09:38:38 AM
Citat från: Matte skrivet 06 oktober 2010, 12:55:49 PM
Jag har iof nästan bara erfarenhet som passagerare i Volvo B9S. Enda kör erfarenhet jag har är på garage plan på Ösmo garaget. Och det är från Ramp till tvätthall och storstädning och sedan köra igenom tvättmaskinen och tebaks på Ramp. Jag gillar dom som passagerare och kör dugligt passar förarplatsen mig bättre än Scania. Som jag tycker så finns det lika mycket dynga som kommer från Scania fabriken tyvärr.

Fast i Scania får man inte tinnitus efter en arbetsdag...
/J
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Ersa skrivet 07 oktober 2010, 10:21:02 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 oktober 2010, 02:04:35 AM
SALF finns ju också i Umeå.

Det är 18 st Volvo 8500, B9SALE, dvs lågentré med normalhög bakdel i Umeå. Länstrafiken och kommunen förbjöd inköp av nya rena låggolvsbussar till tätortstrafiken vid den senaste upphandlingen(!)
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: AO skrivet 07 oktober 2010, 13:56:57 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2010, 10:21:02 AM
Det är 18 st Volvo 8500, B9SALE, dvs lågentré med normalhög bakdel i Umeå. Länstrafiken och kommunen förbjöd inköp av nya rena låggolvsbussar till tätortstrafiken vid den senaste upphandlingen(!)

Oj det visste jag inte. Vad var anledningen till det förbudet?
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 08 oktober 2010, 11:30:15 AM
Komfort?  ;D

I övrigt kan jag instämma med tidigare talare i att B9:orna generellt inte är någon hit att serva eller köra, men man får som sagt vad man betalar för.
SL ville ha en motorvägsbuss med låggolv/lågentré men inte pusher för vägegenskapernas skull gissar jag, därav tillkomsten av B9S.
Eftersom det inte går att kombinera många sittplatser med mittmotor och lågentré fick man som sagt kompromissa så gott det gick.

De äldsta B9:orna som går i trafik för Busslink i SL-land levererades 2003 tror jag och de fungerar oftast bättre än sina yngre kollegor på flera punkter.
De nyare bussarna (2007:or) har mer elektronik och en annan datorplattform vilket orsakat en hel del intressanta effekter eftersom Volvo inte utvecklar något datorsystem enbart för bussarna utan använder lastbilssystem som anpassas för bussarna.

Men de vanligaste bekymren med B9:orna i Roslagen åtminstone är olika typer av dörrfel samt bromsar (främst hö driv som nämndes tidigare i tråden) som slits väldigt fort.
Dock måste jag även få lägga in en brasklapp till en del av de som kör bussarna eftersom jag dagligen ser hur förarna "misshandlar" bussarna genom att gasa för hårt och starta upp bussarna utan att ge datorn en chans att gå igenom alla noder (vänta tills lamporna på instrumentpanelen slocknar så går de mycket bättre...) men trots ihärdiga försök att "lära" förarna hur B9:orna skall hanteras så går det så där med den saken.

De äldre B9:orna är betydligt mindre känsliga för datorproblem än de nyare vilket kanske inte är så konstigt om man ser till hur mycket datorutrustning man har klämt in i de nyare...

Volvo och Busslink är inte riktigt bästa kompisar för närvarande vilket gör att antalet nya B9:or till Busslink lär vara minimalt åtminstone några år framöver.
Intressant är dock att Volvo valt att behålla B9:an även i kommande generation av bussar som skall byggas både i Säffle och i Polen, så helt usla kan de knappast vara...
Jag upplever också att Volvo kommit till rätta med en hel del av de tidiga barnsjukdomarna på B9:orna, men kompressorer och bromsar verkar fortfarande vara förbrukningsvara i B9:orna.
//Fredrik
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: KG skrivet 08 oktober 2010, 16:35:08 PM
Varför lade inte Volvo in en spärr så man inte kan starta bussen innan alla noder är klara?

Scania klarade ju av att spärra startnyckeln från att vridas av innan motor var stoppad med stoppreglaget förr i tiden.  ::)
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: SimonB skrivet 08 oktober 2010, 17:04:03 PM
Citat från: KG skrivet 08 oktober 2010, 16:35:08 PM
Varför lade inte Volvo in en spärr så man inte kan starta bussen innan alla noder är klara?

Scania klarade ju av att spärra startnyckeln från att vridas av innan motor var stoppad med stoppreglaget förr i tiden.  ::)

Bra fråga. Vrider du nyckeln direkt från noll till startläget på moderna Volvolastbilar/bussar, så tar det någon sekund innan startmotorn går. Det är ju märkligt om inte det skulle finnas någon form av mjukvaruspärr som ser till att ingenting tar skada.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Knut skrivet 08 oktober 2010, 17:04:26 PM
Citat från: KG skrivet 08 oktober 2010, 16:35:08 PM
Varför lade inte Volvo in en spärr så man inte kan starta bussen innan alla noder är klara?

Scania klarade ju av att spärra startnyckeln från att vridas av innan motor var stoppad med stoppreglaget förr i tiden.  ::)
Da ville jo aldri en Volvo komme seg igang. Alltid en node som er defekt/kranglete
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Ersa skrivet 08 oktober 2010, 18:58:14 PM
Citat från: KG skrivet 08 oktober 2010, 16:35:08 PM
Varför lade inte Volvo in en spärr så man inte kan starta bussen innan alla noder är klara?
Scania klarade ju av att spärra startnyckeln från att vridas av innan motor var stoppad med stoppreglaget förr i tiden.  ::)

En bra fråga som ställts i de 10 år som problemet funnits på olika märken.
Enklast vore ju en idiotsäker lösning med en enkel knapp där tändningen slås på och av, samt en tryckknapp för startmotorn. Föraren hoppar in, slår på tändningen och trycker på startknappen. Sen lutar föraren sig tillbaka och väntar. När bussen själv tycker att alla noder är klara, drar den själv igång bussen uppåt 5 sekunder efter att föraren släppt startknappen. En förklaring kan stå på mittdisplayen. T.ex: "Motorn startas om 5 sekunder" inkl nedräkning.

Något i den stilen har jag sett finnas på nya Mercedes Sprinter, fast då med nyckelstart. Startmotorn drar runt och startar motorn när den är beredd, även efter att jag släppt nyckeln. Startmotorn stannar även så fort som motorn tänder till, även om jag håller kvar nyckeln i startmotorläget. Mycket smidigt! :)
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Karsten skrivet 08 oktober 2010, 23:56:56 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 oktober 2010, 11:30:15 AM

De äldsta B9:orna som går i trafik för Busslink i SL-land levererades 2003 tror jag och de fungerar oftast bättre än sina yngre kollegor på flera punkter.

Vilka bussar kom 2003?

Jag hade för mig att de första till SL-land kom 2005 iom trängselskatteförsöket (Busslinks 66-vagnar, Connex 38-vagnar och Swebus 60+61-vagnar). Har jag förträngt någon serie?
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Ersa skrivet 09 oktober 2010, 00:01:19 AM
Citat från: Karsten skrivet 08 oktober 2010, 23:56:56 PM
Vilka bussar kom 2003?

Jag hade för mig att de första till SL-land kom 2005 iom trängselskatteförsöket (Busslinks 66-vagnar, Connex 38-vagnar och Swebus 60+61-vagnar). Har jag förträngt någon serie?

April 2005 låter bekant. Det var iaf då Busslink 6301 med syskon dök upp i Norrtälje och Rimbo, innan trängselskatteförsöket drog igång om jag minns rätt. Och då även innan 66xx-serien.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Leo skrivet 09 oktober 2010, 10:35:07 AM
Nobina 60xx samt 61xx dök väl upp i juli/augusti 2005.
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 09 oktober 2010, 17:52:53 PM
Citat från: Karsten skrivet 08 oktober 2010, 23:56:56 PM
Vilka bussar kom 2003?

Jag hade för mig att de första till SL-land kom 2005 iom trängselskatteförsöket (Busslinks 66-vagnar, Connex 38-vagnar och Swebus 60+61-vagnar). Har jag förträngt någon serie?
Mental kortslutning, naturligtvis skall det vara 2005 och inget annat...
//Fredrik
Titel: SV: Bullriga salfar
Skrivet av: yngrot skrivet 11 oktober 2010, 09:48:17 AM
Jag har provkört en av dessa B9S när de var nya och kan inte påstå att den var nån hit högljudnivå både inne i bussen och utvändigt men det är inte underligt då ingen ljudisolering ´finns under motorn och ej heller på sidan utvändigt... Men som sagt nån tyvckte väl den var bra men de är väl såna som varken kör eller åker buss