Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 23:38:19 PM

Titel: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 23:38:19 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3126_OUA481_Orebro_010606.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3208_EKZ589_Orebro_010606.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3198_ROB121_Orebro_010606.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3269_PGS388_Orebro_010606.jpg)
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Jacob skrivet 21 februari 2010, 00:03:38 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 februari 2010, 23:38:19 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3198_ROB121_Orebro_010606.jpg)

oj nu blev jag intresserad! Finns denna kvar i sverige. Finns/fanns det fler av denna modell? :D

//Jacob
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Ersa skrivet 21 februari 2010, 00:26:20 AM
Citat från: Jacob Almgren skrivet 21 februari 2010, 00:03:38 AM
oj nu blev jag intresserad! Finns denna kvar i sverige. Finns/fanns det fler av denna modell? :D

Jag vill inte klaga, men det finns ju faktiskt två bra söksidor där man kan ta reda på det mesta innan man frågar här. :)
Via länk nr 2 finns svaret på din första fråga:

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
http://svenskbusshistoria.se/

Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: bisquit skrivet 21 februari 2010, 00:27:56 AM
Svar ja. Busslink Örebro hade 2 st. De hette 3198 och 3199. Det var väl 3198 som brann och sedmera blev sönderslagen. När den stod på utredning på en verkstad. Båda var utrustade med fordonsdator och stor display och styrbar boggi. Det var de första bussarna som hade Fordonsdator med stor display och styrbar boggi i Örebro. Vid bärgning så blev man tvungen att koppla dragstång. Gick inte att lyfta de på vanligt sätt i fronten..
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 21 februari 2010, 01:46:16 AM
Citat från: bisquit skrivet 21 februari 2010, 00:27:56 AM
Svar ja. Busslink Örebro hade 2 st. De hette 3198 och 3199. Det var väl 3198 som brann och sedmera blev sönderslagen. När den stod på utredning på en verkstad. Båda var utrustade med fordonsdator och stor display och styrbar boggi. Det var de första bussarna som hade Fordonsdator med stor display och styrbar boggi i Örebro. Vid bärgning så blev man tvungen att koppla dragstång. Gick inte att lyfta de på vanligt sätt i fronten..

Stämmer att det var 3198 som brann i Ånnaboda och sen blev sönderslagen på Neoplan? Eller i Katrineholm? Hade den inte blivit sönderslagen hade den troligen fixats till och den som var duktig med släckaren vid branden (föraren) var inte så poppis  ;D Ironi förstås. Båda var helt usla som linjebussar, bland resenärerna kallades dom glasmonstren, inte trevliga att åka i tydligen. Och inte så trevliga att köra heller. Glappade i allt, i gupp försvann värmen, för att senare återkomma i nästa större gupp. Otroligt ostadiga på vägen och hade ständiga åsikter om allt. Varför dom köptes in är en gåta och troligen blev 3199 en av Busslinks yngsta reservbussar, den degraderas ner till det så fort det fanns andra alternativ. Kan den varit runt 8 år då kanske?
Nån av dom lånades ut till Lottakåren (tror jag det var) som hakade fast bakänden i ett räcke och knäckte en ruta. 1 månad stod den och väntade på ny sådan, den var inte satt i linjetrafik ens.

3269 (eller syrran 3268) krockade med ett träd i Mullhyttan nånstans och jag tror den blev så pass skadad att den skrotades sen. Annars väldigt trevliga bussar.

57 och dess syskon hade en väldigt smart plattformslösning längst bak som jag kan sakna idag. Väldigt smidigt med barnvagnar och annat "gods" att ha där. Plattformarna kallades dom förstås.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Ersa skrivet 21 februari 2010, 01:52:02 AM
Intressant ovanstående inlägg. :)
Enligt CBR tillhör den överlevande 3199 numera avdelningen "Teknikutveckling " på Busslink i Sverige AB, Stockholm sedan 2009-11-16. Dessutom avställd sedan 2009-10-13.

Plattformsbussar var en utmärkt uppfinning. Här snackar vi fullt fungerande lågentré långt innan man började få för sig att det låga insteget skulle vara vid fram- och mittdörren.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 21 februari 2010, 02:02:39 AM
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 01:52:02 AM
Intressant ovanstående inlägg. :)
Enligt CBR tillhör den överlevande 3199 numera avdelningen "Teknikutveckling " på Busslink i Sverige AB, Stockholm sedan 2009-11-16. Dessutom avställd sedan 2009-10-13.

Plattformsbussar var en utmärkt uppfinning. Här snackar vi fullt fungerande lågentré långt innan man började få för sig att det låga insteget skulle vara vid fram- och mittdörren.

Kanske missförstår nu, men dessa hade trappa vid alla dörrar. Dvs plattformen var i samma höjd som resten av bussgolvet. Tanken är dock mycket bra, kanske smidigare än dagens barnvagnsplatser i mitten.

Edit: Verkar vara 3268 som krockade med trädet.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Ersa skrivet 21 februari 2010, 12:03:33 PM
Citat från: buskörare skrivet 21 februari 2010, 02:02:39 AM
Kanske missförstår nu, men dessa hade trappa vid alla dörrar. Dvs plattformen var i samma höjd som resten av bussgolvet. Tanken är dock mycket bra, kanske smidigare än dagens barnvagnsplatser i mitten.

Jaså? Den modellen har jag inte sett. Däremot denna modell (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/slides/Swebus_1396_Sodertalje_Centrum_station_050222c.html) var vanlig på andra håll i landet, bl.a. Östersund. Visserligen ett enda trappsteg, men hade man utvecklat modellen hade man nog kunnat sänka golvet ännu ner.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 21 februari 2010, 13:57:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 12:03:33 PM
Jaså? Den modellen har jag inte sett. Däremot denna modell (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/slides/Swebus_1396_Sodertalje_Centrum_station_050222c.html) var vanlig på andra håll i landet, bl.a. Östersund. Visserligen ett enda trappsteg, men hade man utvecklat modellen hade man nog kunnat sänka golvet ännu ner.

Aha. Nä, jag är åtminstone 98% säker på att plattformen på våra inte var så låg. Vi hade ju bara en enkeldörr där dessutom.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Robban skrivet 21 februari 2010, 14:32:59 PM

Ser ut att vara en trevlig bussmodell ändå men hajjar inte det här med att den blev sönderslagen, blev den det på Neoplanverkstaden?? vad hände?

/Robban
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 21 februari 2010, 15:06:50 PM
Citat från: Robban skrivet 21 februari 2010, 14:32:59 PM
Ser ut att vara en trevlig bussmodell ändå men hajjar inte det här med att den blev sönderslagen, blev den det på Neoplanverkstaden?? vad hände?

/Robban

Troligen snorungar som tog sig in på området och vandaliserade flera bussar som stod där. Alla rutor på denna var sönderslagna.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 22 februari 2010, 01:14:29 AM
Citat från: buskörare skrivet 21 februari 2010, 15:06:50 PM
Troligen snorungar som tog sig in på området och vandaliserade flera bussar som stod där. Alla rutor på denna var sönderslagna.

Den stod i Katrineholm när den blev vandaliserad.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: bisquit skrivet 22 februari 2010, 12:35:12 PM
Jepp 3198 stod i Katrineholm när den blev demolerad, Men bogserades till Örebro. Det var 3298 som gick in i ett träd. Chauffören fick bara lite ont i knäna.. Var en morgontur. Men jag hade för mig det var kring NorraBro/Almbro och inte Mullhyttan. Det var iaf vinter och halt. Glömmer aldrig den gången far kom hem och beklaga sig att han fått diesel problem med 3199. Det var en ledning som gick av ute i Närkes kil. Var bara till att bärga bussen. Som snabbt hade blivit tom på diesel. Men favorit bussen var ändå 3190.. Saknar den än idag.. :'( Var skön att åka i på långresa.  När jag var liten åkte jag mycket inne i Örebro med min far.. Glömmer aldrig. Den gången vi skulle åka på en majbrasa. Å jag hade hämtat upp min far på bussgaraget. Lagom vid södermalmsplan så ringer hans ena mobil. Trafikledaren undrar var bussen är?`Av misstag så hade den blivit parkerad på garaget. Men den skulle ha parkerats vid busstationen. Så det var bara att vända bilen och köra min far till bussen. Gissa om de retades med honom sedan..
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 22 februari 2010, 19:49:51 PM
Citat från: bisquit skrivet 22 februari 2010, 12:35:12 PM
Jepp 3198 stod i Katrineholm när den blev demolerad, Men bogserades till Örebro. Det var 3298 som gick in i ett träd. Chauffören fick bara lite ont i knäna.. Var en morgontur. Men jag hade för mig det var kring NorraBro/Almbro och inte Mullhyttan. Det var iaf vinter och halt. Glömmer aldrig den gången far kom hem och beklaga sig att han fått diesel problem med 3199. Det var en ledning som gick av ute i Närkes kil. Var bara till att bärga bussen. Som snabbt hade blivit tom på diesel. Men favorit bussen var ändå 3190.. Saknar den än idag.. :'( Var skön att åka i på långresa.  När jag var liten åkte jag mycket inne i Örebro med min far.. Glömmer aldrig. Den gången vi skulle åka på en majbrasa. Å jag hade hämtat upp min far på bussgaraget. Lagom vid södermalmsplan så ringer hans ena mobil. Trafikledaren undrar var bussen är?`Av misstag så hade den blivit parkerad på garaget. Men den skulle ha parkerats vid busstationen. Så det var bara att vända bilen och köra min far till bussen. Gissa om de retades med honom sedan..

3298  ??? Kan ha varit Almbro nu när du säger det.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: bisquit skrivet 22 februari 2010, 20:04:43 PM
Citat från: buskörare skrivet 21 februari 2010, 13:57:27 PM
Aha. Nä, jag är åtminstone 98% säker på att plattformen på våra inte var så låg. Vi hade ju bara en enkeldörr där dessutom.
De gamla plattformsbussarna i Örebro hade normalgolv hela vägen ända bak.  Så särskilt låga var de inte. Men mycket goa att åka i. De rullade mycket på linje 7 och 14..
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: yngrot skrivet 25 februari 2010, 00:25:53 AM
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 12:03:33 PM
Jaså? Den modellen har jag inte sett. Däremot denna modell (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/1393-1397_Plattformsvagnar/slides/Swebus_1396_Sodertalje_Centrum_station_050222c.html) var vanlig på andra håll i landet, bl.a. Östersund. Visserligen ett enda trappsteg, men hade man utvecklat modellen hade man nog kunnat sänka golvet ännu ner.


Finns ju i Danmark med nersänkt golv bak utan trappsteg byggda i Säffle .Det blir dock trappsteg upp till resten av bussen..
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Ersa skrivet 25 februari 2010, 01:13:02 AM
Citat från: yngrot skrivet 25 februari 2010, 00:25:53 AM
Finns ju i Danmark med nersänkt golv bak utan trappsteg byggda i Säffle .Det blir dock trappsteg upp till resten av bussen..

Jag var en av de som hoppades att man hade kunnat införa den modellen även i Sverige, med att hänvisa till att den ju uppfyller en hel del av huvudmännens kraven för lågentré. Men sen försvann ju B12M, och därmed en mängd kul modeller från Volvo. :(
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Danne skrivet 26 februari 2010, 21:21:17 PM
Lite bilder på "liken"
3198 efter misshandel i Katrineholm.
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514544.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514543.jpg?0)

3268 Efter trädet.
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514536.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514538.jpg?0)

3280 Lite vid sidan av vägen.
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514531.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514532.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514533.jpg?0)

Å när vi ändå laddar upp förolyckade bussar i Örebro så varför inte ta med.

Hur man kör in i verkstaden utan att öppna porten.
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514527.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514528.jpg?0)

3144 går sitt öde tillmötes
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514542.jpg?0)
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 26 februari 2010, 22:45:59 PM
Citat från: Danne skrivet 26 februari 2010, 21:21:17 PM
Lite bilder på "liken"

Dig kan man lita på  ;)
Usch vad 3268 såg ut. Och 3280 var det ja, precis som jag sa  :D
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: bisquit skrivet 27 februari 2010, 04:50:38 AM
3280 kom ju ut i trafik igen. Men jag minns när en chaufför la systerbussen 3284 i diket bara en vecka efter att de tagit den i trafik. Gissa om de vart glada.. På kontoret..
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: bussfan skrivet 27 februari 2010, 07:24:06 AM
 ;D ;D ;D
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 27 februari 2010, 13:29:16 PM
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 04:50:38 AM
3280 kom ju ut i trafik igen. Men jag minns när en chaufför la systerbussen 3284 i diket bara en vecka efter att de tagit den i trafik. Gissa om de vart glada.. På kontoret..

3280 klarade sig enbart tack vare trädet den står emot. Bakom där är det ytterligare 10-20 m rakt ner. Tror föraren var ganska nervös och jag gissar att verkstan också fick fundera när dom skulle ta upp den sen. Det blev ju ingen vanlig dikeskörning tillika bärgning där direkt.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Danne skrivet 27 februari 2010, 21:11:21 PM
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 04:50:38 AM
3280 kom ju ut i trafik igen. Men jag minns när en chaufför la systerbussen 3284 i diket bara en vecka efter att de tagit den i trafik. Gissa om de vart glada.. På kontoret..

3284 har vi här.

(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514539.jpg?0)
(http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30510000-30519999/640x480/30514540.jpg?0)

Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Optimal skrivet 27 februari 2010, 21:15:54 PM
hade föraren somnat i 3284?. Det är ju sommar och på en raksträcka!.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 27 februari 2010, 21:17:06 PM
Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 21:15:54 PM
hade föraren somnat i 3284. Det är ju sommar och på en raksträcka.

Och 50-väg. Vi var många som funderade på hur det hela gått till där.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: bisquit skrivet 27 februari 2010, 21:18:12 PM
Nej han skar ner i diket. Låg för nära kanten och med styrbar boggi är det svårt att styra upp bussen rätt.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 27 februari 2010, 21:19:34 PM
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 21:18:12 PM
Nej han skar ner i diket. Låg för nära kanten och med styrbar boggi är det svårt att styra upp bussen rätt.

Fast ändå. Varför ligga så nära diket där? Det är ju inte direkt trångt.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: Optimal skrivet 27 februari 2010, 21:39:02 PM
Om man tittar på skadorna på bussen och spåren från vägbanan ner i diket, så köper jag inte för 5 öre att det är så det hela gick till. Ligger man för nära och sen skär det ner i 50 km/h så märker man och så känner man att det skär. Då  hinner man även bromsa ( det är inga bromsspår på gräset) och skadorna blir inte så där allvarliga. Man ser att det har gått ganska tvärt ner. Jag har kört ner i diket med en lastbil i ca 40 km/h och det blev bara en liten repa på framskärmen.

Det där med att det är svårt att styra upp bussen från kanten om boggin är styrbar är en myt. Det är lika lätt/svårt både med och utan styrbar boggiaxel. Jag har prövat båda på utbildning.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: bisquit skrivet 27 februari 2010, 22:07:25 PM
Nä visst är det gott om utrymme på vägen. Men att han legat för nära kanten är ju tydligt. Troligen har han sjyssterat eller fipplat med något. Å då inte hunnit reagera i tid..
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: buskörare skrivet 27 februari 2010, 22:09:52 PM
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 22:07:25 PM
Nä visst är det gott om utrymme på vägen. Men att han legat för nära kanten är ju tydligt. Troligen har han sjyssterat eller fipplat med något. Å då inte hunnit reagera i tid..

Att han kört i diket är ju rätt tydligt, det tror jag alla ser ;) Frågan är varför han gjorde det.
Titel: SV: Busslinkhistoria 5
Skrivet av: bussfan skrivet 28 februari 2010, 08:00:26 AM
hade föraren några passagerare med sig eller va han/hon ensam i bussen