Huvudmeny

T21 i Göteborg

Startat av S Svensson, 01 december 2020, 20:39:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Nej det är fullt på Hjalmar Brantings pl så de är väl därför de börjat flytta över linjer nu till att tidsreglera vid Frihamnsporten. Jag tror dock att nya X1 blir riktigt bra snabb linje mellan Torslanda-Lindholmen-City-Partille centrum. Mer tveksam till X2 som kommer utgå från operan i centrala stan på färden mellan Kärra och Billdal. De är lite bakom där nere nu när de byggs. Men den passerar ju även Stenpiren vilket är en bra bytespunkt.

S Svensson

Fordonen, bussarna, tänker vi på. Enligt en artikel för någon vecka sedan så skrevs att VT sätter in 450 nya bussar. Hur går det med installation av radio och biljettmaskin i bussarna.  Nu ingår säkert Vy bussar som ersättes av Nobina i Kinna och av Sandarna i Ulricehamn och Tranemo.Men nytt blir det. Det är naturligtvis så att de nya bussarna kanske dröjer tills mitt emellan jul och nyår. Äldre fordon brukar ju gå kvar en tid.
Men är det någon som följt med vad som händer t ex förändring genom biljettmaskiner mm.
Gamla bussar med avgasutsläpp V torde väl gå österut. Visserligen släpper de ut mera avgaser men inte här i landet.

Tittade för någon timme sedan på tidtabellen för Bollebygd. Vad jag kan förstå så körs med ett omlopp på linjen 402 Sandared-Bollebygd (gamla Rv40). På nya Rv40 körs linje 110 och Bollebygd-Göteborg körs linjen på Rv 40 och det är möjligt köra med 2-3 fordon linje 110. Alltså tidigare kördes linje 404 på gamla RV40 med tre omlopp. Linje 101 hela vägen Borås-Göteborg och ännu tidigare Ulricehamn-Göteborg.
Vy hade 25 bussar DD på linje 100,102, På linje 101 (över Bollebygd) ca 10 fordon och linje 120 3 fordon. Genom att dela upp gamla linje 101 i två delar och att stänga linje 404 kan man minska antalet fordon. Vad jag kan förstå så kommer resenärerna på järnvägen emellan Göteborg och Borås att öka istället. Låter bra men det blir svårt byta emellan färdmedel i Göteborg. (källa tidtabeller och olika publicerade texter om området).

S Svensson

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-stangs-gotaalvbron-for-biltrafik-norrut

Begrunda detta. Detta som händer 13 dec har inte hänt sedan 1939.
Har med biltrafiken att göra, men intressant ändå. Får vi se hur bilar och brandkår kommer över.
En gång i tiden fanns det en riktig Hisingsbro också. Var en svängbro och delvis byggd i trä.