etanol skall det vara bra??

Startat av robbes, 20 april 2008, 21:43:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

ja man kan ju undra om man läser detta

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1320217

Och som sagt jag har hela tiden trott etanol varit hysteri från miljkösmurfar för att höja bensinen enormt men det är min åsikt

Cero

Miljön, och då speciellt privatbilen, har blivit ett fokusområde som drabbats av den hybris och hetsjakt som ofta uppstår när olika lobbygrupper får saker i rörelse. Att värna om vår miljö torde väl vara självklart för de flesta och det är egentligen ingen ny företeelse. Den frågan återkommer lite då och då och tar sig olika uttryck. Den här gången är bilen och det vi häller i den vår största fiende. Att som idag utnämna etanolen till vår frälsare är i mitt tycke något överambitiöst då det inte är klarlagt på vilket sätt etanol är bra eller dåligt i ett större perspektiv. Det kommer ju dagligen signaler om att olika bränslen är farliga på olika sätt och kombinerat med statsmakternas olika definitioner av vad som är en miljöbil, hur mycket pengar man får i bidrag, etc, gör ju inte saken lättare för oss som trotsar miljörörelsen och köper en bil. De personer jag känner som är utbildade i miljöfrågor och också arbetar inom det området påpekar ofta att den bästa miljöbilen är en snål bensinare. I miljödebatten låter det helt annorlunda. Vad stämmer? Tja, det är inte lätt att veta.

Walter

Citat från: Cero skrivet 20 april 2008, 22:12:38 PM
Miljön, och då speciellt privatbilen, har blivit ett fokusområde som drabbats av den hybris och hetsjakt som ofta uppstår när olika lobbygrupper får saker i rörelse. Att värna om vår miljö torde väl vara självklart för de flesta och det är egentligen ingen ny företeelse. Den frågan återkommer lite då och då och tar sig olika uttryck. Den här gången är bilen och det vi häller i den vår största fiende. Att som idag utnämna etanolen till vår frälsare är i mitt tycke något överambitiöst då det inte är klarlagt på vilket sätt etanol är bra eller dåligt i ett större perspektiv. Det kommer ju dagligen signaler om att olika bränslen är farliga på olika sätt och kombinerat med statsmakternas olika definitioner av vad som är en miljöbil, hur mycket pengar man får i bidrag, etc, gör ju inte saken lättare för oss som trotsar miljörörelsen och köper en bil. De personer jag känner som är utbildade i miljöfrågor och också arbetar inom det området påpekar ofta att den bästa miljöbilen är en snål bensinare. I miljödebatten låter det helt annorlunda. Vad stämmer? Tja, det är inte lätt att veta.

Frågan borde inte vara vilket som är det bästa bränslet utan det som är minst dåligt. Med alla faktorer inräknade, men tyvärr är denna branch kraftigt befolkad av lobbyister.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cero

Citat från: Walter skrivet 20 april 2008, 22:15:16 PM
Frågan borde inte vara vilket som är det bästa bränslet utan det som är minst dåligt. Med alla faktorer inräknade, men tyvärr är denna branch kraftigt befolkad av lobbyister.

Japp. Och det påstås att aktörer med intressen i oljebranschen också köpt upp rättigheter till en del alternativa tekniker för att begränsa utvecklingsmöjligheterna och därmed försena dess introduktion på marknaden. Därmed säkras efterfrågan på olja. Parallellt med detta ska vi inte blunda för att detta givetvis är en stor, svår och komplex fråga med väldigt många paratetrar inblandade. Så även om vi kan ha åsikter om våra politikers kunnanden, göranden och intelligens får vi nog ändå vara så ödmjuka att vi inser att de sitter med frågeställningar som är så stora och som berör så många parametrar och människor och har så många beroenden att de helt enkelt inte vet vad de ska eller kan göra. Alltså rycker man det första halmstrået och i detta fallet blev det etanolen.

Nico


Visst verkar etanolen i mångt och mycket vara ett halmstrå... inte ens miljösidans egna profiler är överens. Läste för ett år sedan en artikel i Ny teknik av Björn Gillberg och han hade inte så mycket till övers för just etanolen.

Sedan undrar jag fortfarande hur det går för Scania? De satte väl igång sin skrotade produktion av etanolmotorer igen just för att politikerna i Sverige tryckte på samt för att de ställdes inför utsikten till en försäljning inom bl.a. övriga Europa. Någon som vet ifall man lyckats få sälja etanolare i någon större mängd på annat håll? Lyckas det inte så lär man väl förr eller senare återigen lägga ned sin produktion av  etanolmotorer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 21 april 2008, 02:28:55 AM
Visst verkar etanolen i mångt och mycket vara ett halmstrå... inte ens miljösidans egna profiler är överens. Läste för ett år sedan en artikel i Ny teknik av Björn Gillberg och han hade inte så mycket till övers för just etanolen.

Sedan undrar jag fortfarande hur det går för Scania? De satte väl igång sin skrotade produktion av etanolmotorer igen just för att politikerna i Sverige tryckte på samt för att de ställdes inför utsikten till en försäljning inom bl.a. övriga Europa. Någon som vet ifall man lyckats få sälja etanolare i någon större mängd på annat håll? Lyckas det inte så lär man väl förr eller senare återigen lägga ned sin produktion av  etanolmotorer.

På SEKAB i Örnsköldsvik tror man dock på gasolen och dess framtid.
http://www.sekab.com/

Man kan till och med komma att framställa etanol av avfall som gamla jeans.
http://www.aftonbladet.se/temahogskola/article2206281.ab

Och självklart har man rent samvete när det gäller framställningen.
http://www.sekab.com/Sve2/Informationssidor/Information%20PDF/080416%20-%20Pressmeddelande%20h%C3%A5llbar%20etanol.pdf

Jag påstår inte att SEKAB har rätt på alla punkter men det är alltid nyttigt att ta del av båda sidors åsikter. Etanolens framtid är beroende på hur den kan framställas. Själv tror jag dock mest på bränslecellsdrift och syntetisk diesel framställd av avfall och t ex sumpgas, självklart kombinerad med hybriddrift.
Det är ju först nu som upphandlare inom busstrafiken har börjat vakna liksom tillverkarna. Så vi får nog finna oss i en period av både sakliga och osakliga argument fram till dess man hittat någon bra framtida lösning. Det skulle inte förvåna mig om det är en utveckling på 10 år. Då finns det kanske en liten chans att vi har ett alternativ framtaget den dagen oljan tryter. Tar slut gör den inte men den kommer att bli så dyr att framställa att den inte längre är något alternativ.
Om bussbranschen kan vända på växthuseffekten är jag mer tveksam till. Bussbranschen svarar i dag för mindre än en procent av alla utsläpp. Även om man kan minska dessa till hälften och dessutom fördubbla resandet (i stället för bil) så blir det så lite att det i alla fall är obetydligt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Nico skrivet 21 april 2008, 02:28:55 AM
Visst verkar etanolen i mångt och mycket vara ett halmstrå... inte ens miljösidans egna profiler är överens. Läste för ett år sedan en artikel i Ny teknik av Björn Gillberg och han hade inte så mycket till övers för just etanolen.

Sedan undrar jag fortfarande hur det går för Scania? De satte väl igång sin skrotade produktion av etanolmotorer igen just för att politikerna i Sverige tryckte på samt för att de ställdes inför utsikten till en försäljning inom bl.a. övriga Europa. Någon som vet ifall man lyckats få sälja etanolare i någon större mängd på annat håll? Lyckas det inte så lär man väl förr eller senare återigen lägga ned sin produktion av  etanolmotorer.

Scania har ju precis introducerat nya etanolmotorn, som just nu går i fältprov/test-trafik hos Busslink i Stockholms innerstad.
Av förklarliga själv har man inte kommit så mkt längre utan försäljningen tar troligen fart när dessa tester är avslutade.

För övrigt har ju Scania släppt sina nya motorer med Euro5-standard med EEV, vilka till och med har ett gränsfall att vara renare än etanolmotorn, åtminstone betydligt mer bränslesnål = och därmed renare i längden.
Dock är den motorserien nyligen släppt, vilket får till följd att både lastbilar och bussar skall ha motorer, varför det blir i begränsad omfattning ännu sålänge.

Men precis som vi har konstaterat ovan, är det ju inte möjligt att fasa ut etanolen i tex Stockholm och introducera diesel (E5-motor med EEV), för i "folks" allmänna ögon låter det skitigare med en ren dieselmotor än en skitig etanolmotor, och det kan ju inte politikerna stå till svars för.

Sen är det helt rätt med diskussionen angående köpta personer eller rättigheter. Men man får till viss del förstå oljebolagens inställning, eftersom dom säkerligen förlorar massbelopp om diesel/bensin skulle sjunka rejält i förbrukning.
Det är ju som vilket bolag som helst i många branscher...

JB

Det stora argumenetet för etanol är väl att förbränning av etanol inte avger någon fossil koldioxid och bidrar således inte till växthuseffekten.

/Jonas