Taxibilar på 80-talet

Startat av AndersSVT, 18 februari 2014, 14:19:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersSVT

Hejsan!

Är det någon som sitter inne på bilder på hur taxibilarna såg ut i Göteborg på 80-talet? Har haft svårt att googla fram bra bilder på det. Jag har fått för mig att de inte hade så mycket dekaler och sånt på sidan utan bara en vit skylt med svart text, på en mörk bil. Eller...?
Tack för all hjälp jag kan få!

MvH/Anders

Nico

Mestadels gällde allmänt mörka bilar även om andra färger började komma under 80-talet, allt från rött till silver osv. Det var sällan det förekom dekaler eller märkning för någon växel på bilarnas sidor.

Reklamställ på tak förekom ibland, annars mest en vit eller mera sällan gul takskylt/tiggarlykta med svart eller blå text. Reg.skyltarna var vanliga vita fram till 1991 eller om det var 1992. De gula reg.skyltarna kom en tid efter avregleringen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Om en taxi hade reklam på sidan så var det oftast åkaren själv som hade "pratat" in sig , reklamen då kunde bestå av gummiverkstaden eller glasmästaren.
Om taxiväxeln hade reklamavtal så kunde det vara typ "järnsängen" på taket eller på senare tid en ljuslåda , med de takfästena fanns även möjligheten att flaggdagar skruva i korta flaggstänger.

Beroende på tidsintervallet så fram till -92 så var regskyltarna vita och taxinumret satt på ett fäste vänster sida bak från -86 kunde även förekomma att taxinumret var en magnetskylt på bakluckan även där vänstersida.

Från -93 / 94 så började de större taxiväxlarna sätta upp dekaler på framdörrarna och designa takskyltarna.

På åttiotalet så var de flesta bilarna svarta eller mörkblåa fanns även "Arlandalackeringen" det var gula volvo i 140 serien med en svartrand längs midjelinjen på bilen , den mest förekommande taklyktan var vit med rundade kanter och texten taxi både fram och bak.

/Lennart 

AndersSVT

Grymt! Tack för era svar! Det klargjorde en del och det verkar som det är ganska lätt att fuska fram en taxibil från den här perioden!

groenis

Anders
lycka till med "fuskdroskan" för att undvika nagelbitarna sura kommentarer , att hitta en mellanglasruta kan vara svårt men det går lika bra med "pulkan" den genomsiktbara förarskyddet och kan du eller de andra hitta en taxameter så minskar gnället ännu mer.

/Lennart
gammal droskis tillsammans med Nico

Niklas Bygdestam

I början av 1980-talet fanns det i Stockholm en hel del amerikanska Checker taxi av klassisk modell. Precis sådana bilar som man kan se i den klassiska amerikanska filmen Taxi Driver. Framförallt var det Solna Taxi som körde med just Checker taxi. Vanligast var att de hade den klassiska amerikanska gulfärgen, men de förekom även i vitt och i svart :)

Vad jag förstår är väl egentligen alla dessa skrotade idag. Någon enstaka finns väl kanske hos någon samlare.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

En Checker Marathon A11 stod länge okörbar i ett garage i norra Råsunda, men den försvann mig veterligt i samband med en garagerenovering för snart tio år sedan. Tyvärr är mig veterligt alla de övriga som fanns hos Solna taxi borta sedan länge då de var ganska sönderrostade redan när det begav sig. Åkarna på Solna taxi var i många fall jänkefanatiker och direktimporterade själva det mesta.

Det var då inte bara Checker som landade och användes utan ganska mycket udda amerikanskt som i många fall inkom lite alltför bra begagnat. Vad gäller Checkers så fanns det även andra färgvariationer i övrigt. Minns bl.a. en helröd, en röd med gula flyglar, en mörkblå med en amerikansk diesel (Cummins eller Perkins) som jag vet att min pappa körde en del på osv. Sedan fanns det även en svart herrgårdsvagn som tillhörde Freys hyrverk.

Vill ha det till att det var den sällsynta åttadörrars Checker Aerobus det då rörde sig om. Det är liksom en sån där sak man tyvärr inte lägger märke till och tänker på förrän så här många år efteråt. Det blev som Grönis skriver ovan en del taxipass under åren, i det här fallet så gissar jag även att han sitter på mer information om vilket som var vad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Muk

Minst en åkare i Knivsta Taxi körde med Checker i skarven 70 tal/80 tal. Åkte med den vid något tillfälle när familjen hade mycket bagage i samband med tågresa. Där kan man prata om benutrymme för passagerarna. Annars var det väl mest lång-mercor som rullade i trakten.

Vill man veta specifikt hur taxibilarna i Göteborg såg ut på 80-talet, så lär det väl finnas ett överflöd av trafik- och nyhetsbilder i SVTs arkiv.

groenis

Aerobussen dök upp i Varberg för ett antal år sen men det är som Nico skriver många gick skrotdöden,däremot så ska det finnas en äkta New York
taxi som tillhörde taxiskolan i NY som går i staden syntes ofta på "pinnen" (taxihållplatsen) Östra Station.

Fler udda fåglar var "hulken" en förlängd Chevrolet suburban med 8 dörrar (4 per sida) smeknamnet kom av att du skulle vara skapt som hulken för att få upp bagaget i lastluckorna på taket.

Fanns även en Buick herrgårdsvagn med 4 dörrar per sida som alltid körde vinnande bandylag runt på isen Zinkensdamm när bandyfinalen gick där.

Som kuriosa så till Marathon fanns en ramp för att kunna köra rullstolar , Solna grabbarna tog in sina bilar själv med hjälp av importören i Uppsala
i runda slängar bör det ha kommit in mellan 350-450 Checker totalt.

I USA är dessa bilar kultstatus idag och det är bara små skillnader på en 58 mot en 82 som är sista årsmodellen , från 58 till konkursen 82 byggdes alla på Chevrolet pick up ramar med rak 6 cylindrig motor och trestegsautomat mot tillägg kunde man få en 283 eller en 350 motor.
Filosofin från början med dessa bilar var att när din nya checker var klar för leverans så lämnade du in den gamla till fabriken , där plockades den ner och renoverades upp slitdelar byttes och ingen såg skillnad på en ny eller gammal bil.

/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 24 februari 2014, 13:05:32 PM
Anders
lycka till med "fuskdroskan" för att undvika nagelbitarna sura kommentarer , att hitta en mellanglasruta kan vara svårt men det går lika bra med "pulkan" den genomsiktbara förarskyddet och kan du eller de andra hitta en taxameter så minskar gnället ännu mer.

/Lennart
gammal droskis tillsammans med Nico

Klart bilen bör ha en "pulka"! Det lär nog framkalla en hel del nickanden och leenden även bland de tittare som inte är taxinördar och tittar på detaljer. :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 25 februari 2014, 07:17:43 AM
En Checker Marathon A11 stod länge okörbar i ett garage i norra Råsunda, men den försvann mig veterligt i samband med en garagerenovering för snart tio år sedan. Tyvärr är mig veterligt alla de övriga som fanns hos Solna taxi borta sedan länge då de var ganska sönderrostade redan när det begav sig. Åkarna på Solna taxi var i många fall jänkefanatiker och direktimporterade själva det mesta.

Det var då inte bara Checker som landade och användes utan ganska mycket udda amerikanskt som i många fall inkom lite alltför bra begagnat. Vad gäller Checkers så fanns det även andra färgvariationer i övrigt. Minns bl.a. en helröd, en röd med gula flyglar, en mörkblå med en amerikansk diesel (Cummins eller Perkins) som jag vet att min pappa körde en del på osv. Sedan fanns det även en svart herrgårdsvagn som tillhörde Freys hyrverk.

Vill ha det till att det var den sällsynta åttadörrars Checker Aerobus det då rörde sig om. Det är liksom en sån där sak man tyvärr inte lägger märke till och tänker på förrän så här många år efteråt. Det blev som Grönis skriver ovan en del taxipass under åren, i det här fallet så gissar jag även att han sitter på mer information om vilket som var vad.


Citat från: Muk skrivet 25 februari 2014, 08:59:11 AM
Minst en åkare i Knivsta Taxi körde med Checker i skarven 70 tal/80 tal. Åkte med den vid något tillfälle när familjen hade mycket bagage i samband med tågresa. Där kan man prata om benutrymme för passagerarna. Annars var det väl mest lång-mercor som rullade i trakten.

Vill man veta specifikt hur taxibilarna i Göteborg såg ut på 80-talet, så lär det väl finnas ett överflöd av trafik- och nyhetsbilder i SVTs arkiv.

Jo det fanns säkert fler färger på dessa Checker än bara gult, svart och vitt. Men gult var helt klart vanligast, men jag minns även en del i vitt och svart. Men det är de gula som verkligen känns riktigt amerikanska. Framförallt är det väl från filmer som gör att man tycker att en äkta amerikansk taxi ska vara gul och gärna just en äkta klassisk Checker.

Jag vet inte hur många det var som köpte Checker i Sverige. Solna Taxi var absolut den största kunden. Under den tiden var Checker mer eller mindre deras varumärke. De var också så pass många Checker i Stockholm under den tiden att nästan varannan taxi i Stockholm var just en Checker. Så taximiljön i Stockholm i början av 1980-talet var faktiskt väldigt USA-influerad på den tiden.

Men som redan nämnts fanns det fler i Sverige som hade Checker. Generalagenten fanns faktiskt här i Uppsala, men konstigt nog blev Checker faktiskt inte synliga just här där själva generalagenten fanns tyvärr. Men det fanns dekaler på bakrutan på flera Checker som visade att de faktiskt kom från Uppsala :)

Jag har faktiskt fått tillfälle ett par gånger att prata med den som stod i spetsen för importen av Checker i Sverige och han är givetvis bosatt här i Uppsala.

Som sagt var fanns det fler som köpte Checker även i andra delar av landet. Vid tillfällen i min barndom var jag i Kristianstad och träffade på Checker där. Jag räknade ut att de troligen hade tre Checker där. Två av dessa tillhörde ett litet taxibolag som hette Hjärsås taxi. Sedan fanns det visst en tredje tillhörande någon annan ägare. Men givetvis borde dessa Checker mer utspridda än så i Sverige under sin tid.

Det verkade uppstå lite av en kult runt Checker när dessa fanns i Sverige under sin tid. Jag vet att jag sett ett gammalt skivomslag från dansbandsgruppen Wizex där man hade en Checker på omslaget. Om jag inte minns fel var det Kikki Danielsson som satt bakom ratten på denna. Men så har ju Kikki Danielsson alltid gillat USA-kultur så det är ju inte så förvånande.

Som jag redan nämnt så förstår jag att så gott som alla är skrotade idag. Någon samlare kan ha sparat någon enstaka.

För några år sedan träffade jag på en Checker här i Uppsala på en bilutställning. Jag pratade med ägaren och fick veta att just hans Checker faktiskt inte tillhör de som använts i Sverige. Därför kanske man inte kan räkna hans Checker som en av dessa nämnda då han tydligen på äldre dar tagit hit bilen på egen hand och den har aldrig använts som taxi i Sverige. Han var dock en stor entusiast av Checker ch verkade veta så gott som alt om dessa. Han berättade att måtten på hans Checker inte stämde med de som användes i Sverige och han visade också att dekalerna med rutigt mönster inte heller stämde med de som användes i Sverige. Om jag inte minns fel tror jag att hans Checker hade färre dekaler än de som användes i Sverige. Han nämnde i alla fall Solna Taxi med stor entusiasm. Han hade även träffat mannen här i Uppsala som stod i spetsen för import av Checker i Sverige och om jag förstod saken rätt var de vänner.

Men om någon Checker som använts som taxi i Sverige finns kvar låter jag alltså vara osagt. Jag förstår att de rostat sönder och slitits ned hårt.

Undrar om någon orkade läsa allt det här? ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Åkarns Kalle

Intressant intressant

Här i Gnarp har det gått TVÅ Checker som taxi en gul och en mörkblå.....

Det förekom en mörkblå Checker i filmen "91:an och Generalens fnatt" den bilen fanns kvar i CBR när jag jag såg filmen sist
för 7-8 år sedan men om den varit taxi eller bara var verksam som taxi i den filmen vet jag inte....

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Niklas Bygdestam

Jag passade på att googla lite och hittade faktiskt skivomslaget från dansbandsgruppen Wizex med en Checker. Och visst är det en ung Kikki Danielsson som sitter bakom ratten på denna. Klicka på länken nedan :D

http://img.tradera.com/images/609/181900609_65faadaa-c1ee-49e5-a452-43b5b16014b8.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 februari 2014, 21:06:08 PMJag vet inte hur många det var som köpte Checker i Sverige. Solna Taxi var absolut den största kunden. Under den tiden var Checker mer eller mindre deras varumärke. De var också så pass många Checker i Stockholm under den tiden att nästan varannan taxi i Stockholm var just en Checker. Så taximiljön i Stockholm i början av 1980-talet var faktiskt väldigt USA-influerad på den tiden.

Men som redan nämnts fanns det fler i Sverige som hade Checker. Generalagenten fanns faktiskt här i Uppsala, men konstigt nog blev Checker faktiskt inte synliga just här där själva generalagenten fanns tyvärr. Men det fanns dekaler på bakrutan på flera Checker som visade att de faktiskt kom från Uppsala :)

Jag har faktiskt fått tillfälle ett par gånger att prata med den som stod i spetsen för importen av Checker i Sverige och han är givetvis bosatt här i Uppsala.

Här har jag inte riktigt samma minnesbild på så vis även om det odiskutabelt var så att Solna taxi var den förening där flest Checkers förekom. Visst fanns det sen även en herre som väl huserade någonstans runt Uppsala och som importerade Checker på uppdrag. Inom Solna taxi (där även jag har mina taxirötter då det där var där farsgubben började som åkare) så var dock den övervägande delen Checkers egenimporterade av några jänkefrälsta åkare liksom man som sagt ibland gjorde med andra USA-bilar... även om Klintberg och Way stod för mycket av tillskottet till fordonsflottan de med. I grund var dock Mercedes och Volvo mycket bättre representerade och den åkare min far tog över från körde själv bara beggade Fordar. Förr var just begagnat vanligt medan det, vilket ju avhandlats i en annan tråd, idag istället är mycket ovanligt att göra så.

Sedan så var Checkern aldrig en vanligt förekommande taxibil på så vis att varannan taxi i Storstockholm skulle ha varit en Checker. Mellan tumme och pekfinger så kan man väl säga att det samtidigt i trafik som mest fanns ett trettiotal Checkers hos samtliga växlar (varav lejonparten alltså hos Solna), men utslaget på de c.a. 1500 bilar som fanns inom Stockholms län fram till avregleringen 1990 så var som sagt de absolut vanligaste märkena Volvo tätt följt av Mercedes... bl.a. Philipssons hade väldigt bra kontakt med taxi. Sedan fanns som sagt en hel del olika jänkebilar varav Chevrolet Caprice torde ha varit den mest frekventa. En del andra uppstickare kom även under denna tid, t.ex. Opel Omega och Audi 100 förekom alltmer. Lite handlade även om vad taxiväxlarna godkände då styrningen uppifrån av bilval hårdnade alltmer pga krav från Färdtjänsten mm. liksom även övriga kundkrav.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman