Lite mullrande diesel till folket...

Startat av Andreas91, 30 mars 2012, 01:30:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

... i form av två upplagor av tåg 43040 plåtade i Eskilstuna - ena gången var  dragkraften CD66 401 och igår T66 713:



samt TMZ 1421 som fick rycka ut och köra hem strömlösa pendeltåg när en strömledning drogs ner på ett av Ostkustbanans spår för några dar sedan. Här har loket kört hem ett X10-tåg och är på väg tillbaka norrut för att koppla på nästa tåg:



Hoppas att dessa bilder uppskattas! :)

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Björn Forslund

Grymmast är Tb-maskinerna (vad de nu heter numera) med odämpade GM tvåtaktdieslar. Vilket ljud! Folk håller för öronen i panik när en sådan passerar stationen med pådrag.

Andreas91

Jacob: Nej, tyvärr och det finns olika orsaker till detta, men det beror främst på att jag inte är så säker på att jag skulle bli så jättenöjd med filmkvalitén, eller snarare ljudkvaluttan, i min kamera, så det slutar istället vid att jag får stå och njuta ordentligt vid de stunder jag får möjlighet att möta dessa maskiner "face to face"!  :P Jag kommer kanske att skaffa en bättre kamera (kanske en videokamera) i framtiden, men det lär nog dröja ett tag till tills det blir av. Har exempelvis du vägarna förbi några brummande diesellokomotiv, så skulle det vara mycket uppskattat av mig om du skulle kunna tänka dig att filma! :) Jag kan ge ett eller två försök, men jag är som sagt lite orolig för att kvaluttan på mina filmer kan bli lite halvrisiga.. 

Björn: Ja, ett sådant lok skulle jag gärna vilja möta (jag har kanske fått möjligheten att se ett Tb eller den mindre modellen Tc någon enstaka gång, men mer har det nog inte blivit för min del...) Jag har förstått det som att det är dessa som går under smeknamnet "helikoptrar"... Jag har lite lok på min "ToDo-lista" (både el- och dieslar) och dessa står definitivt högt upp på min önskelista! :D Både Tb och Tc verkar numera gå under littera DLL och finns i 3000-serien.

Andreas91

Det vart ingen Tb eller Tc igår, utan istället vart det en loktyp som det är betydligt större sannolikhet att man stöter på, nämligen en T44, i detta fall 347:

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 mars 2012, 09:46:39 AM
Grymmast är Tb-maskinerna (vad de nu heter numera) med odämpade GM tvåtaktdieslar. Vilket ljud! Folk håller för öronen i panik när en sådan passerar stationen med pådrag.

Det finns en historia om att när ett godståg som gick runt midnatt planenligt drogs med Tb-lok lät det som två helikoptrar och det spreds bland dem som hörde tåget men bodde för långt bort för att se det ett rykte att det rörde sig om en topphemlig godstransport som övervakades av två helikoptrar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)