Nattur Norrort/Västerort 3-4/3

Startat av Andreas91, 04 mars 2012, 01:12:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej! Nu är jag ute och far igen! ;D Jag påbörjade resan med ett RB-tåg från sthlm till Rydbo med avg. 23:35, bytte till mötande tåg i Rydbo kl. 00:04. Bytte till nattbuss 695 vid galoppfältet. Kort promenad för vätskeimtag och kort insupning av täbyluften. Hit kommer jag tillbaka senare under resan! :p Har för en stund sedan klivit av vid DS och inväntar nu en 509:a som avgår 01:23 för att ta mig västerut. Under tiden huttrar jag lite lätt i kylan, men njuter samtidigt av den underbara fågelsång som kommer från träden framför sjukhuset. Det är något magiskt, something in the air - jag njuter verkligen! :D uppdatering kommer senare.

Andreas91

#1
Hej igen!
Jag hade planerat för att lägga in en statusuppdatering i morse, men av diverse orsaker, så blev det framskjutet till nu... Iaf, väl framme vid Brommaplan, så klev jag på ett av nattens t-banetåg mot Hässelby och åkte till Vällingby. En mer eller mindre direkt promenad upp till busstationen för st sedan åka nattbusslinje 199 till Gamla Bromstensvägen (denna tur gick denna gång med en MB Citaro. Ett väldigt gnisslande från framdelen av bussen och lite småkrångel med dörrarna, men annars gick resan utmärkt.) Sedan blev det till att vänta en stund innan nästa nattbuss skulle komma, nämligen 591 på väg in mot city. Efter en tag kom den och Järva krog var nästa anhalt där jag även passade på att få i mig lite proviant innan nästa byte.

Nu var det ännu längre väntetid och man stod och huttrade en del i kylan. 697:an mot DS kom och jag åkte med denna till sluthållplatsen och därmed hade jag kommit tillbaka till en plats jag besökt tidigare samma natt. Byte till 691 samtidigt som en 601V släppte på passagerare vid hållplatsläget framför min buss. Resan gick till Tibbleskolan och när jag klev av bussen, så var det en mäktig syn som mötte mig. Husen vid biblioteksgången, lugnet, ljuset som sakta var på väg tillbaka och konturerna av höghusen lite längre bort som låg borta i dimman. RB-tågen började sakta komma igång igen, men än så rullade det fortfarande nattbussar.

Runt kvart i 7 avgick mitt tåg från Täby centrum och strax efter 7 var jag åter vid östra station igen. Lite bilder och information kommer snart.

Olle

Linje 601V går hela dygnet natt mot lör-, sön- & helgdag

Andreas91

Ah! Tack för informationen. Då ändrar jag i inlägget. :)

Andreas91

#4
Här kommer då bilderna. Dom är många, så jag delar upp dessa i två delar. Det är hej vilt blandat mellan kollektivtrafikrelaterade- och miljöbilder och mitt huvudsakliga syfte med dessa bilder är att dela med mig av stunder som många av oss nog inte får uppleva allt för ofta (det gäller framförallt från Järva Krog och framåt). Hoppas att ni tycker om bilderna! :)

Ja, då var det som sagt dags för en ny "natturné" och denna gång fick det bli en liten introduktionsbild:


Östra station innan avfärd:



Det som så småningom skulle bli mitt tåg, nämligen avg. 23:35 till Österskär:


Precis efter midnatt och här syns ett hus i Rydbo, nästgårds med stationen. Här bytte jag ut plan A mot plan B och bytte till det mötande södergående tåget, istället för att åka till Åkersberga osv...:


Marknadsvägen i Täby, i riktning mot Täby C. Bilden är tagen i höjd med Galoppfältet.


Här blev det vätskeinköp. Med anledning av att detta forum i grunden ändå har att göra med kopplingar till bussar, så är det inte långt från denna mack till bussgaraget i Åkerby industriområde. Här kan man se bussar komma lite när som helst på dygnet:


I väntan på resans första nattbuss - 695an:


Den här (Keolis 6310) vrålade fram i västra Täby och Klingsta i Danderyd medan folk förhoppningsvis fortsatte lyckas sova gott i sina sängar... eller inte...   :-\ :


Vid DS väntade jag på 509:an (se titelbilden) och vid Brommaplan inväntade jag tuben mot Hässelby. Det blev lite stationsbilder...:




... och detsamma blev det vid Vällingby:


Citaro (Nobina 5932) till Gamla Bromstensvägen på linje 199 och väntan på 591an:


Arla morgontimma vid Järva Krog:



Tillbaka vid Danderyds Sjukhus efter en tur med 697:


En timme senare så skulle ett flertal av daglinjerna börja komma igång, men än så stod nattbussarna för huvudtrafiken. Vid fototillfället var det en liten väntan på att Hägernäsbussen skulle avgå...:

Andreas91

#5
... och 691an tog mig tillbaks till centrala Täby och där började det att ljusna. Först inväntade jag dock söndagens första tåg till Kårsta och dess ankomst till Tibble:


Efter ett tag började klockorna ringa, signalerna blinkade och bommarna gick ner för det ankommande tåget...


... som visade sig vara samma tågsätt som jag reste med från innerstan till Rydbo några timmar tidigare, med X10p 214 som dragkraft:


En sista bild av Tibble hållplats för denna gång:


Sedan vart det en promenad i ett vilande Täby centrum (ja, förutom ett par, tre bilar, något tjutande ljud som lät som ett larm och ett fåtal andra personer). Det lugn som ändå rådde var en lite speciell upplevelse :):







Jag tog mig ner till Täby centrums station och åkte hem igen:



Så smått drar även Täbys busstrafik igång i en större skala:


Genom dimman kommer till slut mitt tåg fram:



Så var jag då tillbaka vid ruta igen, efter en natts äventyr på nästan 8 timmar:



För den som önskar vilja göra resan själv eller bara är allmänt nyfiken av rutten så såg den ut enligt följande.  :) Jag skriver även dit dom bussar som resorna gick med:

23:35 28 Österskär (Östra Station - Rydbo)
00:04 28 Stockholms Östra (Rydbo - Galoppfältet)
00:34 695 Danderyds Sjukhus (Galoppfältet - Danderyds Sjukhus) (Bussen var Keolis 6310)
01:23 509 Brommaplan (Danderyds Sjukhus - Brommaplan) (Bussen var Keolis 3778)
02:11 18 Hässelby Strand (Brommaplan - Vällingby)
02:31 199 Hallonbergen (Vällingby - Gamla Bromstensvägen) (Bussen var Nobina 5932)
03:18 591 Stockholms C (Gamla Bromstensvägen - Järva Krog) (Bussen var Nobina 6512)
04:28 697 Danderyds Sjukhus (Järva Krog - Danderyds Sjukhus) (Bussen var Keolis 6335)
05:27 691 Hägernäs (Danderyds Sjukhus - Tibbleskolan) (Bussen var Keolis 3670)
06:43 28 Stockholms Östra (Täby centrum - Östra station)


Kristian

Oj, vilken resa! Skojigt att se bilderna. Riskabelt att planera byte till det mötande tåget i Rydbo, när jag körde hände det ofta att vi åkte iväg innan mötande tåg hade hunnit stanna. :)