Tokigheter på Uppsala C

Startat av Andreas91, 22 februari 2012, 21:38:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Kika noggrant på skylten på första bilden och jämför sedan med tåget på den andra bilden. Jag hittar minst tre saker som jag upplever inte stämmer ett dugg mellan dom två bilderna. Jag såg inte precis hur det såg ut, men min uppfattning är att tåget såg mer eller mindre knökfullt ut och detta var bara vid Uppsala...


Dom tre punkterna jag syftar på är:

1. Enligt skylten "SJ Snabbtåg" => ett regionaltåg och en "Berlinmur" till råga på allt...  ::) Visst, jag känner till att X40 har rullat som snabbtåg Sthlm - Sundsvall innan X55orna kom i trafik, men... Det är förstås bra att sätta in ett tåg än att behöva ställa in turen, men i åtminstone mina ögon så är X40 en gång regionaltåg, alltid ett regionaltåg.

2. Enligt skylten "Bistro" => finns det ens någon möjlighet att köpa mat på X40? Jag tog en snabbtitt in i tåget när jag passerade det på perrongen och inte såg jag någon mat- eller dryckförsäljning inte. Kan givetvis ha missat en liten vagn eller liknande, men den såg isf inte ut att riktigt få plats i tåget pga rätt stor utrymmesbrist.

3. Enligt skylten "Vagnordning 7,6,5,4,3,2" => X40 på tre vagnar. Först trodde jag att det kanske skulle komma ett tågsätt lite senare med övriga vagnar och då med samma tågnummer, men ett andra tåg såg jag inte skymten av. Visst, det vart en trevagnars X40 och således dubbeldäckare med 6 sektioner med sittplatser, men jag kan inte tänka mig att en sådan motorvagn kan täcka upp för ett snabbtåg med 6 vagnar...

swedebear

1. Jag tycker X40 har fått oförtjänt dåligt rykte. Visst det är inte världens mest bekväma tåg, men de är helt OK färdmedel

2. Nej finns endast automat som väldigt sällan funkar

3. SJ är dåliga på att räkna

Men det kan vara såhär när det gäller punkt 2 och 3 att när SJ har beställt vad som skall stå på skyltarna till Trafikverket (Jag tror att de gör det i ganska god tid före) så var det meningen att det skulle gå ett loktåg
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

jocke

Var i Göteborg i helgen som va.
Hände exakt samma sak då, X2000 tåg var ersatt av dubbeldäckare. Dock var de (5+3) vagnar om jag minns rätt, kanske 4+3, minns inte hur kombinationerna kan vara, vet de är tekniska begränsningar i de där.
Detta orsakade att de inte fanns några sittplatser reserverade, utan de va "Sitt vart du vill". Men jag fick en bra plats, i vagnen dom hade som "tillfällig bistro".
SJ bjöd på lätta mackor, Delicato chokladbollar, kaffe och vatten. Så jag klagade inte.
Resan tog bara 12minuter längre än med X2000.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Är det inte bara så enkelt att tågsättet är utbytt i sista minuten, utan att informationen på skylten uppdaterats från någon centraliserad trafikledning?

Rojje

Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 23:04:14 PM
Är det inte bara så enkelt att tågsättet är utbytt i sista minuten, utan att informationen på skylten uppdaterats från någon centraliserad trafikledning?

Det har inte gått någon SJ 2000 på länge till Falun så Trafikverkets skyltning är helt fel. Sedan är skyltningen fel, även om det skulle gått ett SJ 2000, vagnsordningen med en 1:a klassvagn är 7,6,5,4,3,1


Walter

Då det nu går SJ3000 till Sundsvall så kanske det frigjorts X2 till dalarna. Sedan är det nog X40 pga att det ordinarie tåget gått sönder.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Rojje

Citat från: Walter skrivet 23 februari 2012, 09:32:08 AM
Då det nu går SJ3000 till Sundsvall så kanske det frigjorts X2 till dalarna. Sedan är det nog X40 pga att det ordinarie tåget gått sönder.

Nej, det går inga X2 till dalarna. Däremot går det loktåg på 674 i normala fall, så inte ens där är skyltningen rätt, möjligtvis bistron då.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rojje skrivet 23 februari 2012, 10:16:49 AM
Nej, det går inga X2 till dalarna. Däremot går det loktåg på 674 i normala fall, så inte ens där är skyltningen rätt, möjligtvis bistron då.

Vagnarna i loktåg har numera också ensiffriga nummer så skyltningen om vagnsordningen kan mycket väl vara korrekt med hänsyn till normala förhållanden.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

tågluffaren

Åkte med tåget när det vänt till 685 tror jag det var. Trodde man ersatt loktåget med en X2a men ack så fel jag hade.

1896

Brukar åka tåg mellan Borlänge/Falun och Stockholm, har ju varit loktåg alla gånger utom en, i loktågen är vagn 2 alltid 1 klass vagnen, och vagn 4 Bistron, en gång fick jag åka dubbeldäckare, där 1 klass var på övervåningen, inga sittplatser stämde, så det var fri sittning, först fick jag springa benen av mig för att hinna, tåget avgick från en helt annan perrong på centralstation, sedan när jag väl hittade till 1 klass, fick jag träsmak i arslet av sitt dynorna, var inte ett dugg bekväma, men tågvärden kom iaf med kaffe åt mig, fanns visst nån mindre konfektyr automat på nedre våningen för den som ville ha tilltugg.  :P

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2012, 11:56:25 AM
Vagnarna i loktåg har numera också ensiffriga nummer så skyltningen om vagnsordningen kan mycket väl vara korrekt med hänsyn till normala förhållanden.

På tiden, har aldrig förstått varför en vagn skulle ha nr 26 när tåget bedtod av t.ex 5 vagnar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 23 februari 2012, 18:26:52 PM
På tiden, har aldrig förstått varför en vagn skulle ha nr 26 när tåget bedtod av t.ex 5 vagnar.

Det var väl länge sedan det var så. Loktågens vagnar har dock tidigare på många linjer varit numrerade från 11 och uppåt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)