Västerås 120131 - UVEN, gods, berlinmur, tester och framtid... (21 bilder)

Startat av Andreas91, 02 februari 2012, 00:24:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Fem varianter på regionaltåg!  ;D Trots att dom flesta tågen har väldigt olika form och ibland även färg, så fick jag ihop det till att alla varianterna (kanske inte just individerna på bilden) någon gång under karriären har trafikerat huvudstaden.

Resultatet jag fick ihop var enligt följande. Från höger: X12 (Trafikerade väl Stockholm - Gävle - Långsele under sina första år i trafik), InterCity-tåg (förekommer ju exempelvis i den s.k. Uppsalapendeln, Uppsala - Stockholm - Eskilstuna och detta tåg kanske går Västerås - Stockholm - Norrköping eller liknande. Det finns många varianter iaf. :) ), X40 (Gud vad jag har tröttnat på dessa tåg - det känns som att dom finns banne mig överallt!  :o Jag tycker dom är rätt ok att åka med, men personligen mår jag dåligt varje gång jag ser utsidan på något av tågen...), Regina för TiB (Tåg i Bergslagen) (Dessa gick (kanske fortfarande gör) väl bl.a. som veckoslutståg mellan Stockholm och Borlänge tror jag det var. Ni får ursäkta att det blir lite rörigt i mitt huvud ibland, men det var väl rent av förra året? ;D) och slutligen en av Reginamotorvagnarna som trafikerar på UVEN, i sällskap med X12orna (Dessa Reginamotorvagnar har jag minne av förekom i Mälardalens regionaltåg, då SJlackade Reginor stod för en stor del av regionaltrafiken i Mälardalen till och från bl.a. Sthlm. Om jag inte minns fel, så försvann väl dessa Reginor från Sthlm när man satte in X40. Kan ju säga att jag saknar Reginorna... :P)

Tåg 2129 inväntar avgång mot Sala. Tåget bestod av X12 3193:   


Ett godståg klämmer in sig på en tilltänkt bild av två UVEN-tåg. Godståget hade Rc4 1152 som dragkraft. Bildens tema får bli att alla fordonen har mönster i blått och rött: 


Godståget, som i mångt och mycket bestod av Coop-vagnar, passerade Västerås utan att passera gå. Tåget får ett litet annorlunda möte och nu stod trådskaparen med kameran i högsta hugg.  ;D Första skymten var att det skulle kunna vara något gult, men än var det lite osäkert vad det skulle kunna vara...:


Det visade sig vara en ny (tror det i alla fall) Reginamotorvagn som var ute och rullade, X5x-3 9079. Jag vet ej var motorvagnen kan tänkas hamna i framtiden, men den gula färgen och färgena på tågets dörrar kopplade jag till en motorvagn som kan tänkas rulla för Västtrafik. Fronten avslöjade dock vem som sannerligen skall köra tåget och kanske även äger det  :):



Nästa godståg passerade och här var dragkraften ett stiligt gammalt Ma-lok, nämligen 962an:


Tåg 8027, här bestående av X5x 9037, ankommer slutdestinationen från Fagersta: 


Sådant här är trevligt...  ;D:


Det visade sig att man även skulle få sig en liten Pågatågsdos. Jag hade lite av en turdag igår!  :) Enheterna var X61 036 och 039. Här följer lite bilder, där man kopplade loss motorvagnarna, ena motorvagnen rundade den andra, kopplade på igen och vände tillbaka österut:

Tåget har ankommit spår 2:



Lämpligt nog, så befann sig 9037 såväl som X12 3222 inne på stationen och tre av landets vanligaste motorvagnsfamiljer (X1x,  X5x och X6x) befann sig samtidigt på stationen, alla hemmahörande i olika delar i landet  :):


039 har kopplats loss och rundar sin syster:


Efter ett tag är tåget redo att åka tillbaka till samma väg som det kom:


Nytt tåg på väg från väst...:


... och denna gång rörde det sig om ett "tvättäkta" UVEN-tåg, då tåget verkligen trafikerade alla dom fyra städerna som UVEN representerar, dvs. Uppsala, Västerås, Eskilstuna och Norrköping (Jag tror jag har berättat detta tidigare, men huvuddelen av UVEN-tågen trafikerar inte Uppsala. Det rör sig om endast tre avg. och ank. varje vardag och inga turer på helgerna.) Detta tåg heter 2133 och bestod här av ytterligare en X12, denna gång 3192:


Som ett liten fan av motorvagnstypen X12, så fick jag ett gyllene tillfälle att få tre X12 på bild, samtliga hyfsat startklara. Fr vä: 3192 avgår mot Sala och Uppsala, 3222 har ännu ett tag att vänta tills det får åka till Eskilstuna och Norrköping, för 3193 skall nämligen få köra samma sträcka avgången innan. Jag upplevde det som att X12orna gick väldigt bra denna dag, men fick sedan läsa på forumet Postvagnen att det hade blivit totalstopp på Eskilstuna-Arboga pga trasigt tåg och det verkade ha varit just en X12 3194...:


Jag hade först tänkt att lägga upp ytterligare en X40, men jag skippar det, såvida ingen önskar ha en "Berlinmur" till...  :P

Från tåget hem så kikade jag lite mot Bombardiers anläggning och dom tåg som stod uppställda på området. För intresserade kan jag nämna att minst en X55a fanns där och ett gäng med Reginor som såg ut att vara ämnade för Värmlandstrafik - 9082 var en jag hann se. Närmare centrum såg jag en skadad mellanvagn till ett X2000-tåg (tycker mig ha sett den vagnen länge nu :/), vad jag tror var en drivenhet till ett X2000-tåg samt en mellanvagn för en Regina, som såg ut att ämnad för en Västtrafik - Regina.
Lite halvdåliga foton från tåget, med stolpar m.m. i vägen. Bilderna finns endast om man vill ta sig en snabbtitt på det jag just berättade om:





Apropå X2000-vagnarna: Vet någon av er om det är ett helt tågsätt som står på stationen? Min första tanke var att det kan röra sig om tågsättet som smällde i Kimstad, men är ej säker. Vore jättetacksam för svar! :)


Hoppas att bilderna uppskattades! Imorgon kan det tänkas bli en ny resa, men det är inte säkert...  :P Jag kan lägga in ett litet meddelande i denna tråd om det blir som så. Annars... På återseende!  ;)


Andreas91

Alstom, som har tillverkat tågen i X6x-familjen, har en anläggning i Västerås. Enligt Alstoms hemsida verkar dock denna anläggning vara tänkt främst för X40, även dom då tillverkade av Alstom. Men i och med att exempelvis X6x-familjen nu är så stor, så används den säkert även som verkstad m.m. för Alstoms övriga tåg. Har minne av att Skåne också har någon anläggning, dit Östgötatrafikens tåg får underhåll... Funderar då på om det nästan inte vore klokare att skicka upp dessa till Västerås istället och låta Skånes tåg vara på hemmaplan - tänkte då mest avståndsmässigt: Östgötatrafiken har ju inte så jättelångt mellan Västerås och exempelvis Norrköping, men det känns som en ganska bra bit mellan Västerås och Skåne (är det i Raus anläggningen ligger?) På postvagnen har jag å andra sidan minnen av att jag har sett bilder på både Skånes X61or och Norrtågs X62or i Västerås, så det kanske även sker diverse tester i dessa trakter - gissningsvis detsamma som när det gäller Bombardier.  :)

Jag känner mest att jag bara kan spekulera här, men jag gissar att både Alstom och Bombardier har någon form av huvudbaser i Västerås, med verkstäder, fordonstester m.m.

Walter

Var ska SJ använda vagnarna med den gula randen? Har inte sett dessa innan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 02 februari 2012, 08:46:26 AM
Var ska SJ använda vagnarna med den gula randen? Har inte sett dessa innan.

Reginan X50-3 9079 skall gå mellan Göteborg och Karlstad. Färgerna är samma som Värmlandstrafiks, men den är snarlik Västtrafiks.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Brollan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2012, 09:04:32 AM
Reginan X50-3 9079 skall gå mellan Göteborg och Karlstad. Färgerna är samma som Värmlandstrafiks, men den är snarlik Västtrafiks.

Är det fler Reginor som ska trafikera Göteborg-Karlstad?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats B skrivet 02 februari 2012, 11:25:40 AM
Är det fler Reginor som ska trafikera Göteborg-Karlstad?

Jag har hört att det skulle röra sig om tre stycken som körs i SJ regi och ytterligare någon som körs i Värmlandstrafiks regi. Operatör i båda fallen blir SJ.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)