X10or från gårdagen

Startat av Andreas91, 27 januari 2012, 13:54:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

I mina ögon en klar vinnare i SLs pendeltågstrafik. Här kommer ett litet bildsvep på ett antal tåg som poppade upp i gårdagens eftermiddagsrusning. Dom duggade tätt igår och det vart ett flertal tåg som jag inte hann fota, men jakten blev god ändå  :):

3181:


3203:


3178:


3127:


3129 och 3163:


Peter L

Sweet!

Visst syntes det många igår, fick själv åka två stycken på mina två kortturer mellan Stockholm C och Stockholm S. :-)

Fast för mig är de "pågatåg" om än i fel färg. För övrigt rullar många av dessa i Skåne just nu då de nya tågen är på hjulverkstad...

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1603752/Slitna-hjul-okar-tagtrangsel.html

Kristian

Trevligt! Men så många tior och ändå inte en enda bild på mig... ;) Hade tior i ett par insatståg igår (nu är det väl förrgår) med 3116 och 3162 i ändarna.

Andreas91

Citat från: Peter L skrivet 27 januari 2012, 14:06:05 PM
Sweet!

Visst syntes det många igår, fick själv åka två stycken på mina två kortturer mellan Stockholm C och Stockholm S. :-)

Fast för mig är de "pågatåg" om än i fel färg. För övrigt rullar många av dessa i Skåne just nu då de nya tågen är på hjulverkstad...

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1603752/Slitna-hjul-okar-tagtrangsel.html

Härligt att höra! :) Ja, X10orna kommer jag att sakna den dag dom försvinner. I mina ögon slår dom X60 på nästan alla möjliga punkter och kämpar på bra i den ordinarie trafiken, trots att deras ålder väl ligger runt en 30 år... Jag har rest några gånger med Pågatåg-X11orna och jag har en del minnen ifrån dom.

Jag och min familj var ofta i Skåne på somrarna när jag var liten. Vi bodde ofta i Skurup och varje sommar vart det nog åtminstone en liten tur med tåget från Skurup till Ystad. Minns en gång en sådan resa och föraren lade sig på hornet... Det kändes som att hjärtat poppade ut ur kroppen och tillbaka in igen. Jag vart på ren svenska skitskraj! :p Det är ett sådant där minne som sitter kvar. Haha! Sedan dess sitter jag och håller tummarna för att dom undviker att tuta...  ;D

Men jag instämmer i att X11:orna är fina tåg (är väl X10or i grund och botten, fastän mittersta dörrparen är borta och utbytta mot fönster och extra sittplatser + toalett?) Om jag har förstått läget rätt, så verkar väl östergötlands X61:or ha problem, så där får väl X14 rycka in och köra mycket. Jag tycker att det skall bli spännande att se hur det kommer att gå för Västtrafik och deras X61:or samt Norrtågs X62or.

Andreas91

Citat från: Kristian skrivet 28 januari 2012, 01:03:26 AM
Trevligt! Men så många tior och ändå inte en enda bild på mig... ;) Hade tior i ett par insatståg igår (nu är det väl förrgår) med 3116 och 3162 i ändarna.

Sorry...! ;D Det rasslade som sagt in med X10or och jag vet att jag missade åtminstone två tåg vid centralen och ett vid södra stn, samt ett fjärde som det vart en dålig bild på. Kan kolla om jag kan se vilken enhet som rullade i fronten av det tåget. Det tåget bör ha varit ett insatståg, då det rullade till Jakan, men det kanske finns ordinarie tåg dit med. :) Annars blir det säkert fler tåg, här i dubbel bemärkelse...  :P

Kristian

Citat från: Andreas91 skrivet 28 januari 2012, 14:14:43 PM
Sorry...! ;D Det rasslade som sagt in med X10or och jag vet att jag missade åtminstone två tåg vid centralen och ett vid södra stn, samt ett fjärde som det vart en dålig bild på. Kan kolla om jag kan se vilken enhet som rullade i fronten av det tåget. Det tåget bör ha varit ett insatståg, då det rullade till Jakan, men det kanske finns ordinarie tåg dit med. :) Annars blir det säkert fler tåg, här i dubbel bemärkelse...  :P
Lugnt ;) Ja, det är bara insatståg som har Jakobsberg som slutstation. Tyvärr var jag inte söder om Centralen den dagen. :P

virtual1

Citat från: Peter L skrivet 27 januari 2012, 14:06:05 PM
Sweet!
Fast för mig är de "pågatåg" om än i fel färg. För övrigt rullar många av dessa i Skåne just nu då de nya tågen är på hjulverkstad...

hehe, du vet att de kom till Sthlm innan Skåne va? ;-)

Kristian

Citat från: virtual1 skrivet 30 januari 2012, 14:46:56 PM
hehe, du vet att de kom till Sthlm innan Skåne va? ;-)
Skånes X10:or tillverkades först. SJ började med att beställa 14 stycken enheter, de nio första (3105-3113) var avsedda för Skåne och de fem andra (3114-3118) var avsedda för Stockholm.

SimonB

Citat från: Kristian skrivet 30 januari 2012, 15:11:37 PM
Skånes X10:or tillverkades först. SJ började med att beställa 14 stycken enheter, de nio första (3105-3113) var avsedda för Skåne och de fem andra (3114-3118) var avsedda för Stockholm.

Tillägg:
De första levererades 1982, och Pågatågstrafiken drog igång 1983. Om SL över huvud taget var först med att ta sina i ordinarie trafik så var det inte många månader eller veckor.