Tåghändelser den 27 dec och från gårdagen... (Innehåller även en bildgåta!)

Startat av Andreas91, 23 januari 2012, 03:20:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Det var kort efter att stormen Dagmar hade drabbat Sverige och det förekom mycket förseningar och inställda tåg. Trafiken hade så smått hunnit kommit igång och då passagerartrycket var stort, så valde SJ att sätta in en del extratåg. Extratåget till Sundsvall var kanske inte det roligaste, men desto trevligare vart det då X55 3350 anlände till spår 19:


Trio från igår. Vi skall ta oss en närmare titt på Blå Tåget:


Blå tåget:



Ett tåg till vår granne i väst:


Ingen vidare bild, men jag befann mig på "fel" perrong... Jag ville ändå dokumentera denna syn, för jag har inget som helst minne av att jag har sett en T66 (Cd66?) vid Sthlm C. T43/T44 och TMX-Z har hänt ibland, men ?66 var helt nytt för mig. I släpet hade loket ett långt slingrande tåg av containervagnar. Loket var  märkt RushRail:


Efter en kort tripp till Södra station, så dök denna upp. Jag förstod det som att loket genomgick tester. I släpet hade loket tre ligg- och sovvagnar av äldre modell. Dessutom visade det sig att jag tydligen inte var ensam med kamera i hand...  ;D:



Sist, men inte minst, så har jag en liten bildgåta till er. Var är denna bild tagen? =) Lycka till!:

Stinsen

Citat från: Andreas91 skrivet 23 januari 2012, 03:20:09 AM

Sist, men inte minst, så har jag en liten bildgåta till er. Var är denna bild tagen? =) Lycka till!:


Av färgen att dömma är det en Upptågs-Regina. Jag får inte ihop det med någon av stationerna längs Upptågets ordinarie sträckning med stolpen till kontaktledningsbryggan i slutet av plattformen och 060-skylten... Vattholma eller Skyttorp möjligen... Vi chansar på Skyttorp riktning norrut.

Andreas91

Citat från: Stinsen skrivet 26 januari 2012, 23:58:19 PM
Av färgen att dömma är det en Upptågs-Regina. Jag får inte ihop det med någon av stationerna längs Upptågets ordinarie sträckning med stolpen till kontaktledningsbryggan i slutet av plattformen och 060-skylten... Vattholma eller Skyttorp möjligen... Vi chansar på Skyttorp riktning norrut.

Det är tyvärr varken Skyttorp eller Vattholma, då tåget på bilden tyvärr inte är ett Upptåg.  :-\ Jag kan avslöja vad det rör sig om för tåg: det är ett X-tåg. Gåtan om stationen kvarstår dock.  ;)

Stinsen

Citat från: Andreas91 skrivet 27 januari 2012, 04:10:53 AM
Det är tyvärr varken Skyttorp eller Vattholma, då tåget på bilden tyvärr inte är ett Upptåg.  :-\ Jag kan avslöja vad det rör sig om för tåg: det är ett X-tåg. Gåtan om stationen kvarstår dock.  ;)

Lingbo?

Andreas91

Citat från: Stinsen skrivet 28 januari 2012, 00:43:21 AM
Lingbo?
Nej, Lingbo är tyvärr inte heller rätt svar. Jag kan dock berätta att du är på rätt bana. Precis som med Lingbo, så ligger denna station längs med Ljusdalslinjen. En annan ledtråd är att när du når denna station, så är du snart framme vid tågets slutdestination...  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas91 skrivet 28 januari 2012, 11:55:38 AM
Nej, Lingbo är tyvärr inte heller rätt svar. Jag kan dock berätta att du är på rätt bana. Precis som med Lingbo, så ligger denna station längs med Ljusdalslinjen. En annan ledtråd är att när du når denna station, så är du snart framme vid tågets slutdestination...  ;)

Nu blir det nästan för lätt men det måste alltså då vara Järvsö. (Tågets slutdestination är Ljusdal.)


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag tror att många numera missuppfattar ordet "bildgåta". För att det ska vara en riktig bildgåta bör det rimligtvis finnas små detaljer/ledtrådar i själva bilden, så att folk kan använda sina nördkunskaper till att gissa rätt svar helt utan fler och fler ledtrådar i ren text som fylls på under.

Andreas91

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2012, 12:01:09 PM
Nu blir det nästan för lätt men det måste alltså då vara Järvsö. (Tågets slutdestination är Ljusdal.)
Nej, bilden är inte tagen i Järvsjö heller. Tågets slutdestination stämmer dock. En viss expressbusslinje döpt efter grannlandskapet har ett stopp mitt i detta samhälle. Jag gjorde en liten miss när jag skrev att det var nära. Jag borde ha skrivit "nära" slutdestinationen. Nu lär jag ha avslöjat mig, men jag tror att min bildgåta från grunden vart rätt otydlig med bara ett tåg och en skylt...

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)