Miljöer längsmed Roslagsbanan

Startat av Andreas91, 22 oktober 2011, 00:56:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Roslagsbanan är nog den vackraste järnväg jag har rest på. Dels alla de blandade miljöer som banorna går i, dels att det är smalspår osv. Jag tänkte börja med två enspårstationer - två stationer som ligger lite i skymundan från den riktiga tätbebyggelsen (syftar på höghus, centra osv.) och som, enligt mig, ligger i trevliga och relativt lugna miljöer. Det är en station från Kårstagrenen resp. Österskärsgrenen, nämligen Ensta (i Täby kommun, mellan Tibble och Visinge) och Täljö (i Österåkers kommun, mellan Rydbo och Åkers Runö). Enligt tidtabellerna, så verkar det vara betydligt fler tåg som angör Ensta än som angör Täljö. Det finns säkert vissa undantag, men så här tolkar jag att det fungerar generellt:

Ensta = Samtliga tåg angör stationen, förutom snabbtåg som inte har uppehåll mellan Roslags-Näsby och Täby Kyrkby.
Täljö = Tåg mellan Sthlm Ö och Åkersberga angör stationen. Tåg mellan Sthlm Ö och Österskär angör normalt inte denna station.  


Nu över till bilderna. Vid Ensta var jag den 29 September och vid Täljö var jag i förrgår, dvs. den 20 Oktober.


Ensta

Från södra änden av plattformen:


Övergångssignalen börjar klinga och ett norrgående tåg är på ingång:


Samma tåg avgår vidare norrut mot Visinge, där det gissningsvis sker ett tågmöte:


Efter en kort stund klingar signalerna vid den norra övergången...:


... och ett södergående tåg anländer till stationen:



Miljöbild norrut:


Från norra änden av plattformen:



Täljö

Södergående tåg lämnar stationen:


Från södra änden av plattformen:


Efter ett tag, så börjar det susa om skenorna och ett annat södergående tåg är på ingång...:


... men som inte har uppehåll vid stationen, utan fortsätter direkt till Rydbo:




Hoppas att bilderna uppskattas! Mer är på gång! :)




EDIT: Kortade ner rubriken /Ersa

Kristian

Citat från: Andreas91 skrivet 22 oktober 2011, 00:56:21 AM
Ensta = Samtliga tåg angör stationen, förutom snabbtåg som inte har uppehåll mellan Roslags-Näsby och Täby Kyrkby.
Täljö = Tåg mellan Sthlm Ö och Åkersberga angör stationen. Tåg mellan Sthlm Ö och Österskär angör normalt inte denna station.   
Tillägger att Täljö angörs av Österskärståg när det är halvtimmestrafik (vardagskvällar och helgdagar) och att både Ensta och Täljö är hållplatser, inte stationer. :) Trevliga bilder!

Här är min favoritplats längs banan: Frösundarakan.

Andreas91

Tack så mycket och tack för informationen! :) Håller med dig om bilden - det är ett riktigt julkort det där!  :D

Andreas91

Jag fortsätter med bilder från samma dag som bilderna från Ensta och Täljö, nämligen krokarna kring Visinge och plankorsningen vid Bergianska.

Ett tåg mot Ormsta närmar sig Visinge:


Vid Visinge blev det tågmöte...:


... och en kort stund senare så passerar södergående tåg:


Två bilder i närheten av Visinge station, först i sydlig riktning och därefter i nordlig riktning:



En av Stockholms trafiktätaste plankorsningar? Kanske en av Sveriges tätaste t.o.m...

(För den som inte har så god lokalkännedom kring Roslagsbanan, så låg f.d. hållplats Freskati direkt till vänster om denna järnvägsövergång. Denna och f.d. Universitetets hållplatser byttes sedan ut mot dagens station Universitetet.)

Ett tåg har precis lämnat Universitetets station och fortsätter norrut:

Andreas91

Kvällsbild från närheten av södra änden av södergående plattformen vid Universitetets station. Bilden är tagen i nordlig riktning:

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa


Andreas91

Tack skall ni ha och stiliga bilder, Ersa! Gillade båda bilderna skarpt, men det gamla stationshuset i Lindholmen var särskilt trevligt att se! :)

Carl Eric

Trevlig tråd du har startat Andreas! Jag kan inte annat än att hålla med dig om att Roslagsbanan är en riktigt trevlig järnväg!


Förra året så gjorde jag min PRAO hos Roslagståg och jag är även engagerad inom RBV (Roslagsbanans Veterantågsförening), men dessvärre så har jag inte jättemycket miljöbilder. Några skall jag dock kunna bjuda på!


Börjar med några bilder från Kårsta station, fotograferade den 14/12-2010.




Följande bilder innehåller inte jättemycket miljö, mest tåg, men jag är väldigt nöjd med dem! Fotograferade i Lindholmen den 15/12-2010.





Sedan lite blanade bilder från "linjen". Först ett möte i Visinge.


Två bilder från Roslagsbanans minst hållplats, Molnby med i snitt 50 påstigande per dag!



Avslutar med två bilder från när RBV körde jubilemståg till och från Viggbyholm med anledning av Rimbobanans 125-års jubileum!




För er som vill läsa mer om min PRAO hänvisar jag er till Postvagnen! :)


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Kristian

Kul med alla bilder. :) Här kommer tre till.

Mellan Molnby och Lindholmen.

"Nästa: Kårsta, slutstation på grund av att någon har knyckt rälsen till Rimbo". Jo, jag ropade ut så några gånger. :D

Kårsta.

Andreas91

Jag håller helt och hållet med Kristian! :) Det är jättekul att se andras bilder från banan - både med tåg och miljöbilder! Tack, Carl Erik och det var ett gäng stiliga vinterbilder du har fotat!

Citat från: Kristian skrivet 22 oktober 2011, 17:06:06 PM
"Nästa: Kårsta, slutstation på grund av att någon har knyckt rälsen till Rimbo". Jo, jag ropade ut så några gånger. :D

Haha! ;D Jag har förstått det som att du har slutat att köra Roslagståg nu, men jag hoppas verkligen att du en dag åter sitter i förarstolen, då en återuppbyggnad från Kårsta till Rimbo blir klar (det är förstås inte säkert, men hoppas kan man ju iaf. :)) Om så blir, så får du ju anledning att säga något i stil med "Nästa: Kårsta. Den som tidigare hade knyckt rälsen blev tagen på bar gärning, så nu är rälsen tillbaka och vi kan fortsätta mot Rimbo."

Andreas91

Sitter för närvarande och letar vidare bland Roslagsbanebilder, men under tiden bjuder jag på några reprisbilder från förra årets banarbeten - det banarbete som skedde mellan Åkers Runö och Åkersberga, då man byggde ut till dubbelspår på sträckan.

Hit, men inte längre:


Nya ledningar sattes upp:


yngrot

Trevligt med dessa bilder och man blir sugen på vinter oxå  ;)  En fråga hur fort kör tågen på RB??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kristian

Trevliga ombyggnadsbilder Andreas! :) Får se när jag återkommer, pendeln får visa vad den går för först.
Citat från: yngrot skrivet 25 oktober 2011, 17:52:24 PM
En fråga hur fort kör tågen på RB??
Max 80 km/tim.

Andreas91

Här kommer det som fick bli dagens skörd och den första delen av dagens bilder har fått lite av ett tema, nämligen "Roslagen i dubbel bemärkelse". Bilderna är fotograferade mellan Visinge och Täby Kyrkby på Kårstabanan, på den hyfsat korta sträckan mellan Karby Gård och Åkerivägen.

Plankorsningen, fotograferad ungefär i höjd med Karby Gård:


Roslagsbanan fotograferad i sydlig (Visinge) respektive nordlig (Täby Kyrkby) riktning:



Karby Gård. Utöver att Roslagsbanan går mycket nära fotoplatsen, så ser man även den detalj som indikerar att det vid denna plats finns mer än bara Roslagsbanan som har en stark koppling till Roslagen:

Jag skall inte göra det till en bildgåta, utan berättar vad jag syftar på direkt. Till höger i bild, så syns en trästolpe med en orange markering. Samma orange färg (utgick ifrån att denna stolpe var kopplad till denna, men det kanske inte är så...) har nämligen vandringsleden Roslagsledens ledmarkeringar. Järnvägsövergången vid Karby Gård är speciell, då det är den enda plats där Roslagsbanan och Roslagsleden korsar varandra.

Signalerna börjar klinga och bommarna går ner. Gröna signalen i bild visar på att ett södergående tåg är på ingång...:


... och efter en kort stund kom då tåget farandes i full fart:


Två bilder jag tog från en stig på väg mot Åkerivägen. Jag var osäker på den första bilden, men jag gillar den lite ändå:



Slutligen vart det då två bilder ifrån övergången vid Åkerivägen: