Bildgåta Stad i Sverige

Startat av Andreas91, 02 september 2011, 00:14:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

I vilken svensk stad är denna bild tagen?   :)

Kan berätta att staden är lokaliserad på den södra halvan av landet. Järn och gyttja kan bland annat kopplas till staden.    


Andreas91

Nej, det är tyvärr inte Degerfors. Bilden är tagen i ett av landets östligaste landskap. :)

Mats Karlsson


Staffan Sävenfjord

Järn och gyttja för tankarna till Oxelösund.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Menzies

Degerfors är en stad med en egen kommun...

Mats Karlsson

Citat från: Menzies skrivet 02 september 2011, 11:49:56 AM
Degerfors är en stad med en egen kommun...
Tyvärr, Degerfors har aldrig varit stad. Däremot har grannkommunen Karlskoga varit stad. Fram till 1925 var Degerfors en tätort inom Karlskoga kommun. Därefter har man levt som var sin kommun, där Karlskoga blev stad 1940. Degerfors fick aldrig några stadsrättigheter.

Mölle-Mats

Känslan av Bergslagen är ju defintivt där. Är själv uppvuxen i Avesta i rumpan av Dalarna och därmed i hjärtat av "Bärsslagen", och det känns som "dänna hämma" även om jag inte tror att det är just i Avesta bilden är tagen.

Ortsnamnet Fagersta far genom min skalle, här fanns (finns kanske fortfarande delar kvar?) ett järnverk - men sedan så tillverkade man väl eldfast tegel där också om jag minns rätt, och det görs ju av lera (=dy)!

Det som motsäger är väl att det ska vara i ett östligt beläget landskap, norra Västmanland ligger väl ganska exakt mitt i "Söderbotten" såväl i nord-sydlig som väst-östlig riktning!  :D

bisquit

Kan det vara Sala eller kanske rentav Nora?

Bussföraren

Östligaste landskap?

Östhammar, med Öregrund som gardering?

Mats Karlsson

Citat från: Andreas91 skrivet 02 september 2011, 02:17:00 AM
Nej, det är tyvärr inte Degerfors. Bilden är tagen i ett av landets östligaste landskap. :)
Aha, östligaste. Då gissar jag på Norrtälje!

Andreas91

Rätt svar har kommit och staden i fråga har ofta varit nämnd på detta forum, exempelvis då Nobina vart ny operatör för stadens egna, såväl som stora delar av kommunaltrafiken, efter Keolis vid midsommar i år. Mats Karlsson fick rätt - Norrtälje är svaret. :)

bjorn_k

Ån rinner strax utanför bild i nederkant om jag inte är ute och cyklar helt? Snygg vinkel på fotot för övrigt!