Har kikat utan att ha hittat info, så ni kanske vet när dessa skall börja rulla?

Startat av Andreas91, 30 augusti 2011, 19:28:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Pratar om dessa, dvs. dom nya InterCity-drottningarna. Reginorna, X55, SJ3000, X3000, Silverfisken, Silverpilen... Kärt barn har många namn!  ;D:

För första gången som jag dessutom lyckades få en någorlunda bra bild på en X55 innan dessa sätts i trafik (såvida dom inte redan har det...  ::)).

Jag har väntat och väntat och väntat. Satt en dag på en plattform i Älvsjö, med kameran nerstoppad och hade givit upp hoppet om att få se en X55... Vad händer? Jo, det susar och låter och ett tåg kommer. Gissa vad? Förstås, en X55! Why...  :o Det närmaste jag fick tidigare, var en skymt av något tågsätt mitt ute på Hagalunds bangård, där jag inte har möjlighet att plåta tåget.
Till slut vart det iaf en "Silverpil 3000", nämligen 3349.  :)

swedebear

Det jag har hört är att de första skall börja rulla i trafik i höst. Om allt går som det skall med Ådalsbanan så skall de iaf rulla mellan Umeå och Stockholm i December
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

JB

Stämmer med vad jag har hört. I december ska SJ börja köra dagtåg Stockholm-Umeå med dem. Ryktet säger också att vi nog kan vänta oss att få se X55 ersätta intercitytåg på sträckorna Stockholm-Karlstad och Stockholm-Dalarna. Det har även pratats om Malmö-Göteborg.

Leif D

Tyvärr finns inte längre några fastställda datum för trafikstart.
Problem med ERTMS gör att introduktionen är uppskjuten till detta är löst.
;-)

swedebear

Citat från: Leif D skrivet 30 augusti 2011, 22:47:50 PM
Tyvärr finns inte längre några fastställda datum för trafikstart.
Problem med ERTMS gör att introduktionen är uppskjuten till detta är löst.

Sant men man hoppas fortfarande på December 2011...men vad det i verkligheten blir är en annan sak, sedan var det väl även något säkerhetsproblem med tunnlarna på Ådalsbanan om jag minns rätt
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

swedebear

Citat från: JB skrivet 30 augusti 2011, 21:32:17 PM
Stämmer med vad jag har hört. I december ska SJ börja köra dagtåg Stockholm-Umeå med dem. Ryktet säger också att vi nog kan vänta oss att få se X55 ersätta intercitytåg på sträckorna Stockholm-Karlstad och Stockholm-Dalarna. Det har även pratats om Malmö-Göteborg.

Har pratats om Stockholm-Östersund också
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Andreas91

Stort tack för alla era svar! :) Jag hade fått för mig att dessa skulle sättas in i slutet av sensommaren/ början av hösten (än kanske inte upp längs Norrlandskusten, men t.ex. just Stockholm - Dalarna och Stockholm - Värmland), men det kan säkert ha skett förändringar på den fronten. Ser fram emot att få åka med dessa tåg, den dag det nu blir...  ;)