Funderar över modern teknik i rälsfordonsvärlden

Startat av Andreas91, 28 april 2011, 16:10:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej!

Väntandes på pendeln vid Stockholms södra station, så slog tanken mig och jag började fundera: Hur pålitliga är de moderna fordonen på våra spår egentligen? Notera att jag inte fullständigt är mot en modern värld - tvärtom, utveckling är oerhört viktigt och det förekommer förstås även att äldre fordon och teknik säckar ihop. X60, mao dom nya pendeltågen i Stockholm (nya o nya förresten, dom första sattes väl i trafik för 6 år sedan eller om det kanske var 5), har jag funderat på ett relativt bra tag nu. Vet ej hur dessa tåg fungerar nu, men av vad jag har förstått, så har dessa tåg långt ifrån varit problemfria: problem med bromsar, vilket jag har hört gjorde att vissa tåg inte lyckades stanna vid stationerna, utan på något vänster gled förbi plattformarna. Själv var jag i december i ett X60-tåg, som fick stanna - först vid Tumba (kan ha varit ytterligare en station innan), ett stopp i Tullinge, då beroende på ett X60 framför vårt, som hade drabbats av frusna bromsar vid Flemingsberg. Vi kom iofs inte så mycket längre, då vårt tåg också stoppades i Flemingsberg, då dock av överhettade bromsar.

Något jag iofs kan tycka är lite kul är att de äldre tågen får ut o jobba lite, mer än bara insatståg alltså. Igår hann jag se ett fullängds-X10tåg på linjen mot Bålsta och idag har jag sett minst två X10-tåg på Södertälje-Märstalinjen, två avg. mot Märsta, ett mot Södertälje.

En liten notering som jag gjorde, inte helt fair kanske, gällde första X10-tåget mot Märsta (Mao som jag såg), som ankom på spår 2. Tåg i södergående riktning vart försenat, men när väl det södergående tåget anlände, så var det - jo, ett X60-tåg! Idag var det kanske bara en liten mer eller mindre försening som inte hade med tåget i göra, men övriga X60 verkar funka väl.

Hur ser det ut i Skåne, X61 mot de äldre X11, och t.ex. Östergötland, X61 mot de äldre X14 (tog dessa två som exempel, där tågtyperna i mångt o mycket väl är likadana).Tågen i Värmland, UVEN-tåg, Upptågen, Västtrafiks tåg m.fl. kan givetvis också diskuteras - visst, de gamla tågen har förstås också fått stå ut med en del under årens lopp, men i dom fallen, så kanske även ålder har ett litet finger med i spelet (Y1 kom väl någon gång på 70-talet (?) och X10-familjen (åtminstone modell X10, X11, X12 och X14) började väl se dagens ljus i början av 80-talet, tills dom sista levererats under mitten av 90-talet. Finns det andra som upplever stora skillnader av gamla fordon och nya? Jag är övertygad om att det finns både för-och nackdelar med tåg från olika epoker, samt att det inte kanske är så att "Det var bättre förr" passar in helt, fastän iofs t.ex. jag är en som diggar dom äldre robusta fordonen. :) Vad tycker/tänker ni? :) (märkte själv att det kanske blev lite svårtolkat - jag kan förklara lite tydligare isf)

Leif D

Citat från: Andreas91 skrivet 28 april 2011, 16:10:50 PM
Vet ej hur dessa tåg fungerar nu, men av vad jag har förstått, så har dessa tåg långt ifrån varit problemfria: problem med bromsar, vilket jag har hört gjorde att vissa tåg inte lyckades stanna vid stationerna, utan på något vänster gled förbi plattformarna. Själv var jag i december i ett X60-tåg, som fick stanna - först vid Tumba (kan ha varit ytterligare en station innan), ett stopp i Tullinge, då beroende på ett X60 framför vårt, som hade drabbats av frusna bromsar vid Flemingsberg. Vi kom iofs inte så mycket längre, då vårt tåg också stoppades i Flemingsberg, då dock av överhettade bromsar.

Detta är väl inget nytt fenomen...   Snö på skivbromsar vid snötäckt bana är ett känt fenomen. Det ska en förare tänka på och även motionera bromsarna för att hålla bra retardationsvärden. Elbromasde tåg, som t.ex. X60 använder ju skivbromsarna ganska lite vid normal inbromsning. En förare kan då bli överraskad om han plötsligt inte får förväntad bromsverkan när skivorna ska gå in. X40 och X5x har en sk. snöbromsfunktion för att motverka detta. Dock är det ju alltid förarens ansvar att se till att ha tillräckligt retardationsvärde.
Överhettade bromsar tyder ju på att en broms legat på, dvs tjuvbroms. Inte helt ovanligt fenomen, under sträng vinter.
Kan uppstå t.ex. om pakeringsbroms tillsätts vid stationsuppehåll. Att använda driftbroms istället är ett bra sätt i dessa lägen.

I övrigt så är det faktiskt mest snacka att nya tåg krånglar mer än andra äldre.
Dock hör det ju till saken, att alla inblandade är ganska ovana när tågen är nya, vilket ger en hel del handhavandefel, samtidigt som det dyker upp fel som man inte haft förut, vilket ju sedan avtar med tiden.
Detta är alltså byggande av erfarenhet.
Sen är de ju ett annat tänk, då han ska köra eller hantera ett datoriserat, digitalt fordon, till skillnad mot ett relästyrt och analogt fordon.
Datoriserade fordon kan man ofta åtgärda med olika reseter, vilket inte är lika lätt på analogt fordon.

;-)