Spårvägar Stockholm - Från Djurgårdsbron till Ropsten (Stort bildreportage!)

Startat av Andreas91, 08 mars 2011, 22:58:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej!
Vid tabellskiftet i augusti förra året, så upphörde busslinje 47 och sträckan Waldermarsudde - Sergels Torg blev spårväg istället, som idag går under linjenummer 7 (tidigare museilinje 7 blev istället linje 7N.) Nu planeras det för fullt för en förlängning från Djurgårdsbron, via bl.a. Radiohuset, Lindarängsvägen, Frihamnen och Värtahamnen, för att nå Ropsten och sammankopplas med Lidingöbanan. Just nu arbetas det med järnvägsplanen för sträckan och samrådsmöten hålls imorgon, onsdag den 9 Mars, kl. 8.30 samt kl. 18.30.
Mer info om detta finns på SLs hemsida: http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Samrad-om-utbyggnad-av-Sparvag-City-fran-Djurgardsbron-till-Ropsten-/. Jag personligen, är väldigt glad och lite uppspelt över att spårvägarna återkommer till innerstan och jag har förhoppningar om att ex. innerstans stomlinjer också kommer att byggas om till spårvägar någon gång i framtiden.  :) Om man allmänt frågar vad ni andra tycker om spårvägar och exempelvis Stockholm (givetvis andra städer med), hur och i så fall var tycker ni att nya spårvägar bör anläggas? Om inte, så kanske fler stombusslinjer, spårbilar eller tunnelbanor vore andra alternativ. Brainstorma om ni vill - alla idéer är intressanta!  :)

Med anledning av utbyggnaderna och efter att ha kikat på kartor och skisser i dokumenten på SLs hemsida, så har jag under ett par dagar fotodokumenterat de platser där man i nuläget kommer att få se spår, kontaktledningar och spårvagnar i framtiden. Hoppas att någon, förhoppningsvis många, uppskattar detta rätt så stora bildsvep. Bilderna läggs in i samma tråd, men uppdelade på flera inlägg. Nu kör vi:

Vi startar med en liten titt på hur spårvägen ser ut idag:

Hamngatan, i riktning mot Sergels Torg. Sergels torgs hållplats skymtar under bron:


Om vi kikar åt andra hållet, dvs. mot Norrmalmstorg, så befinner vi oss precis vid hållplats Kungsträdgården:


Nybroplans hållplats:


Närmsta "tricken" mot Djurgården, fick bli en gammal fin en mot Skansen:


Rondellen vid Djurgårdsbron. Linjen svänger i nuläget endast mot höger på Djurgårdsbron. När förlängningen börjar av den nya Ropstengrenen, så kommer det även finnas spår rakt fram. Dessa spår ser ut att komma att ligga i de inre filerna, innan vägen går in i kurvan (längst bort i bild) och spåren går bland övrig trafik:


Denna buss, Keolis 6111, står och tidsreglerar i den fil där östergående biltrafik enligt planerna kommer att gå:


Kurvan som nämndes för två bilder sedan. Här har det dock redan hunnit gå ihop till en fil per riktning:


En annan populär busslinje, utöver 47:an, som får se sin ersättare så småningom? :


Korsningen Strandvägen/Oxenstiernas gata (i riktning Oxenstiernas gata mot Radiohuset):


Radiohuset. Här planeras det för en hållplats, vid samma platser som busslinje 56 och 76 har sina hållplatser. Spårvägen fortsätter sedan ner till rondellen längst bort i bild (vet ej vad denna rondell har för namn) och planeras att gå rakt igenom rondellen, för att sedan fortsätta på Lindarängsvägen:

Karsten


Ersa

Kunde inte museitrafiken behållit 7:an, medan den ordinarie linjen fått en annan siffra? T.ex 14.

Om man tittar i SS tidtabell från 1945 är linje 14 den ordinarie spårvagnslinjen Vanadisplan-Odenplan-Stureplan-Norrmalmstorg-Djurgårdsbron-Bellmansro, medan linje 7 endast står med som en förstärkning av linje 14 Norrmalmstorg-Djurgårdsbron-Bellmansro samt texten "Trafikeras vid behov" som enda tidtabell.

Andreas91

Citat från: Karsten skrivet 09 mars 2011, 06:11:41 AM
7N ska det vara på museitrafiken serru... :)

Oj, just det, så heter den ja! ;D Skall ändras inom kort! :p

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 09 mars 2011, 09:08:46 AM
Kunde inte museitrafiken behållit 7:an, medan den ordinarie linjen fått en annan siffra? T.ex 14.

Om man tittar i SS tidtabell från 1945 är linje 14 den ordinarie spårvagnslinjen Vanadisplan-Odenplan-Stureplan-Norrmalmstorg-Djurgårdsbron-Bellmansro, medan linje 7 endast står med som en förstärkning av linje 14 Norrmalmstorg-Djurgårdsbron-Bellmansro samt texten "Trafikeras vid behov" som enda tidtabell.

Hej! Jag håller med om att kanske ge linjen exempelvis nr 14 istället för 7. Det jag dock tror blir dagens stora krux, är ju att T-banan finns, samt att all spårbunden trafik har fått ett särskilt linjenummer. Dessa vet jag på rak arm - dagens linje 14 finns då redan, i och med att Mörby-Fruängen bytte linjenummer från 24 till 14 för några år sedan:

1-4 stombusslinjer innerstan
10-11 Tbana blå linje
12 Nockebybanan
13-14 Tbana röd linje
17-19 Tbana grön linje
21 Lidingöbanan
22 Tvärbanan
25-26 Saltsjöbanan
27-29 Roslagsbanan
33-37 Pendeltåg

Tror att det är så det ser ut nu. Busslinjer startar sedan med linje 40 och fram till dess, så hittar jag dessa lediga nr: 5,6,8,9,15,16,20,23,24,30,31,32,38,39.


En tanke jag gick o grubblade på, var att 7 fick vara Djurgårdslinjens nummer och att det är den linjen som har högsta prio när spårvägen förlängs västerut. Linjen som fortsätter mot Ropsten och Gåshaga, skulle ev. kunna få nummer 6 alt. 16, i och med att den gissningsvis ersätter dagens linje 76 på nämnda sträckan. Denna linje skulle då kanske kunna vändas vid Norrmalmstorgs vändslinga. 21 blir kvar som förstärkningslinje på dagens sträcka mao Ropsten - Gåshaga och 7N blir kvar som museilinje, alt. även som förstärkningslinje under t.ex. rusningstrafik. Då skulle kanske denna sträcka skyltas som 7X istället.

Ersa


Mikey

Citat från: Andreas91 skrivet 09 mars 2011, 09:24:49 AM

Tror att det är så det ser ut nu. Busslinjer startar sedan med linje 40 och fram till dess, så hittar jag dessa lediga nr: 5,6,8,9,15,16,20,23,24,30,31,32,33,34,38,39.


Nu kanske jag är väldigt petig, men har inte pendeltågslinjerna Tumba - Jakobsberg/Upplands Väsby nummer 33 och 34? Det är iaf så man skriver ut det på SL's hemsida vid störningar.

Andreas91

Tack, Mikey, det stämmer bra. 33 och 34 används som sagt som linjenummer på insatståg under vardagsrusningarna, men har ej egna tabeller, utan är markerade inom parenteser i de stora tabellerna för linje 35 och 36. Skall editera i ursprungstexten.

Jacob

Den grå/röda bussen, är den lackerad eller bara klistrad? Var ju inte vidare snyggt...

Fina bilder annars, trädet vid TV-huset är otroligt läckert!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Andreas91

Hej!


Jacob:

Med bussen vet jag inte riktigt hur man har gjort - jag har dock hittat en bild på BMs hemsida, som visar samma buss i en betydligt vanligare SL-lack: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6100/slides/Busslink_6111_EOM335_Stockholm_070213.html.

Jag håller med dig om att det där trädet är ståtligt - man verkar även satsa på att låta trädet får stå kvar, då tågen kommer att passera där. Givetvis även ett stort tack för att du gillade bilderna - snart är fler bilder på gång! :)

the0fiskis


Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 12 mars 2011, 01:10:48 AM
Jag håller med dig om att det där trädet är ståtligt - man verkar även satsa på att låta trädet får stå kvar, då tågen kommer att passera där.

Det står ju klart och tydligt på kartan på sl.se att eken ska bevaras.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2011, 08:30:05 AM
Det står ju klart och tydligt på kartan på sl.se att eken ska bevaras.

Jo, det vet jag att det gör. Men jag valde att skriva ner att trädet kommer att stå kvar, än att svara "läs länken!" eller liknande - personligen tyckte jag att alternativ 1 lät som ett trevligare svar, fastän båda alternativen ger samma svar.  ;)

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 12 mars 2011, 09:35:34 AM
Jo, det vet jag att det gör. Men jag valde att skriva ner att trädet kommer att stå kvar, än att svara "läs länken!" eller liknande - personligen tyckte jag att alternativ 1 lät som ett trevligare svar, fastän båda alternativen ger samma svar.  ;)

Du skrev "man verkar även satsa på att låta trädet får stå kvar", vilket jag tolkade att du var lite osäker och tveksam till saken.

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2011, 10:04:50 AM
Du skrev "man verkar även satsa på att låta trädet får stå kvar", vilket jag tolkade att du var lite osäker och tveksam till saken.

Jo, det är sant! :) Jag tror att jag valde lite fel ordval från början. Det jag egentligen ville ha sagt, är att jag hade läst i informationen på SLs hemsida, att man skulle bevara trädet och att det då inte skulle innebära problem för den framtida spårvägen. Anledningen till att jag verkade lite tveksam, har att göra med att jag bara tolkade SLs info i mångt o mycket som ett förslag. Dock tänkte jag inte på att man kanske redan har gjort mätningar etc, så att det inte skall vara något problem. :p