Bildquizz - Stockholm förorter: Var befinner man sig på fotot? (13 bilder!)

Startat av Andreas91, 18 februari 2011, 10:50:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad


Andreas91


Andreas91

Hej!

För det första, så vill jag tacka alla er som ville vara med på bildquizzet!  :D Nu har det inte varit något liv i tråden på några dagar och jag bestämmer mig för att avsluta denna bildquizz. Här nedan står samtliga korrekta svar, såväl dom som redan tagits samt dom som ej togs (hoppas att ingen vart besviken nu...  :-\) Dom bilder som inte fick ett svar är skrivna med röd text. Så här vart slutresultatet:

1 = Spånga
2 = Kista
3 = Tumba
4 = Vällingby
5 = Västerhaninge
6a = Täby Kyrkby
6b = Skarpäng Bilden togs på Rösjövägen vid korsningen med Tjädervägen, i riktning mot Täby Centrum (Ledtrådar: Sjön som det syftades på var Rösjön, som Skarpäng angränsar mot. Ett dopp i sjön kan man exempelvis ta vid Täbybadet, som ligger vid änden av huvudvägen i Skarpäng.)
6c = Galoppfältet (Ledtrådar: Vi är i närheten av Täbys bultande hjärta - syftade då på Täby Centrum, som ligger en relativt kort promenad till höger från bildens fotoplats. Här är det dessutom fart o fläkt dag som natt - biltrafik, tågtrafik samt att det då o då åtminstone var liv o rörelse på Täby Galoppbana på andra sidan banan. (tyckte mig ha läst en del om skador som uppstått där osv, men det kanske fortfarande förekommer travtävlingar där). Politik och komedi hade också kopplingar med denna förort - tänkte då framförallt på familjen Reinfeldt som bor/bodde där, som exempelvis Alex Ljusteröbon nämnde, samt komikern Johan Rheborg, som är bosatt i Täby.
7 = Rosersberg Bilden togs en bit väster om Rosersbergs slott (Ledtrådar: Som nämndes, en av Stockholms lägst befolkade förorter. Även till denna förort fanns det en koppling till komedin och härifrån finns det kopplingar till en annan medlem ur Killinggänget, nämligen Glenn Killing själv, dvs. Henrik Schyffert.)
8 = Bandhagen
9 = Haninge
10 = Årsta Foto från Herrgårdsvägen (Ledtrådar: Det går som på räls att åka igenom denna förort - tänkte då på den mycket populära snabbspårvägen Tvärbanan, som plöjer rakt igenom Årsta. Tidigare så var det även en hel del drag på asfalten, även för dem som inte hade något direkt ärende i förorten, då Huddingevägen användes flitigt. Idag åker dock många av dessa trafikanter under jord, dvs. genom att åka Södra Länken-tunnlarna.)
11 = Hässelby Strand

Mikey

Vid en närmare koll nu så ser jag ju självklart att 7 är i Rosersberg, det är nästan pinsamt att jag inte tog den med tanke på all tid jag spenderar i trakterna. Jag får skylla på att jag inte är van att se platsen i vinterskrud  ;)

Förövrigt tycker jag att detta är en riktigt kul form av bildgåtor, förortsälskare som man är  :)