Bildquizz - Stockholm förorter: Var befinner man sig på fotot? (13 bilder!)

Startat av Andreas91, 18 februari 2011, 10:50:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

6 a-c är Täby. Men då kommer en följdfråga, som även nämns uppe i informationen högst upp i tråden, var i Täby är då bilderna tagna? :P 7an är dock inte Täby. ;)

Andreas91

OBS! Viktigt meddelande! Detta förändrar lite situationen i vilka förorter som har identifierats eller ej och jag ber tusen ggr om ursäkt, men jag har tänkt lite fel...  ::) Meddelandet gäller fråga 6 A-C: Fråga 6a-b är ej förändrade, men 6c har namn efter den förort som har identfierats på bild 6a-b, dvs. Täby. Däremot har jag nu sett, att området som presenteras av 6c inte verkar höra till Täby, utan verkar istället höra till en angränsande förort. Förorten som jag syftar på kanske inte blir så svår att lista ut, men vad heter regionerna i fråga 6a-c, m.a.o. stadsdelarna? Jag ändrar dock inte på 6a-c, utan det får förbli Täby.

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D


Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Hägernäs är tyvärr inte rätt, men visst är det Täby Kyrkby det rör sig om! :) Bra jobbat so far, allihop! :D Nu kommer en ny sammanställning, så att man snabbt skall kunna se vilka bilder som har hunnit bli besvarade eller ej. (OBS! Texten är editerad och bör vara rätt nu, dvs. som det skulle vara från allra första början! ;) )

Vi startar med en sammanfattning av frågesporten so far:

1 = Spånga
2 = Kista
3 = Tumba
4 = Vällingby
5 = Västerhaninge
6a = Täby Kyrkby
6b
6c
7
8 = Bandhagen
9 = Haninge
10
11

Lite ledtrådar till icke lokaliserade bilder:

6b. Precis som med förort 11, så kan man här ta sig ett härligt dopp i plurret, dock ej i havet, utan i en sjö denna gång. Det sitter nog inte så fel det heller, skulle jag tro.
6c. Vi är inte långt ifrån det bultande hjärtat av Täby, men väl inte riktigt där heller. Här är det fart och fläkt, dag som natt.
7. Förorten är känd bl.a. för sitt slott. Här bodde en etiopisk kejsare, när han år 1954 var på besök i Sverige.
10. Som tidigare har nämnts, så går det som på räls att ta sig igenom denna förort. Tidigare, så var det inte ovanligt att det var fullt drag även på asfalten, men de som inte har några större ärenden i förorten, väljer nog att färdas i underjorden under en stor del av förorten.
11. Denna del av förorten, har något riktigt speciellt i matväg - ett pizzabröd! Det låter kanske inte så upphetsande, men det rör sig om en inbakad minipizza med antingen bara ost el. ost och skinka, tror att det även finns tomatsås och oregano till båda, åtminstone till den sistnämnda (om inget har ändrats nyligen  :-\). Hur som helst, denna variant på pizza har funnits länge nu och dessa är inte särskilt dyra, men goda och en blir precis perfekt i magen, medan dock 2 blir toppen men lite för mycket (diffar ju bland alla förstås, utgår ifrån mig här. :P)

JDS

Citat från: Andreas91 skrivet 19 februari 2011, 11:57:52 AMTäby Kyrkby verkar (vad jag inte förstod först) höra till Vallentuna kommun, pga att Täby Kyrkby ligger en bit ifrån resten av Täbys övriga bebyggelse, trots namnet alltså.

Nä, var har du fått det ifrån? Kommungränsen går t ex att se på den här kartan: http://kartor.eniro.se/m/IHbnz

Andreas91

Jag tyckte personligen att det verkade konstigt, dvs. att Kyrkbyn inte skulle vara en del av Täby. Jag kikade på Wikipedia (ehm....  ::)) och där hade någon skrivit det som att Täby Kyrkby inte skulle vara en del av Täby, utan en del av Vallentuna kommun, pga Täby Kyrkbys läge.

Återigen, så får jag lov o ändra till så som det var från början, då gällande kommunerna. Vallentuna kommun har inget med saken att göra, utan det rör sig fortfarande om Täby kommun. Tack, JDS, för Eniro-länken, skall editera texten igen.  :P (samt att jag förmodligen aldrig kommer att utnyttja Wikipedia igen...  ;D)

Micke A


Andreas91

Hässelby är helt rätt förort.  :) Just bild Nr 11 är från Hässelby Strand, där även denna speciella pizzeria ligger. Fotot togs en sen sommarkväll från Maltesholmsbadet och höghusen står i centrala Hässelby Strand.

Micke A


Andreas91

Ah, jag förstår...  ;D Det är möjligt att det är dom, faktum är att jag inte riktigt var hundra på dessa.  :-\ Jag trodde först att dessa var skorstenarna vid värmeverket, alltså i närheten av Hässelby Allmänna Bad/Hässelby Strandbad, men det är säkert Lövsta.  :) Hässelby är det i vilket fall, den saken är klar!  ;)

Tommy E

Vid Lövsta finns det inga skorstenar längre, så det måste vara Hässelby på bilden.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Corny