Bildquizz - Stockholm förorter: Var befinner man sig på fotot? (13 bilder!)

Startat av Andreas91, 18 februari 2011, 10:50:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej!

Under ett antal år, så har jag vid olika tillfällen spontanåkt till olika förorter i Stockholm - en del har jag varit i relativt många gånger, medan en del besök har varit premiärbesök. Nu kommer den stora frågan till er, om ni vill pröva detta - var befinner man sig på bilderna, dvs. i vilken förort?

OBS!! Vissa bilder är tagna ifrån samma förort, men kan ni då finna i vilken del av förorten som resp. bild är fotad i? För att man lätt skall hitta just dessa bilder, så står de i ordning markerade med a, b, c osv. samt gemensam siffra framför, ex. 1a, 1b - ni förstår nog direkt när ni ser det. :) Somliga är nog rätt lätta att lista ut direkt, medan andra kan vara rätt så svåra att komma på (tror jag iaf, ni kanske har järnkoll på Sthlms förorter :P). En del bilder har förekommit tidigare på forumet - vet ej om det kan vara till en stor hjälp. Skulle ni köra fast någonstans, så lägger jag upp en liten ledtråd efter hand.

Om ni vill testa, så Toi toi (lycka till)!  :)  


1:


2:


3:


4:


5:


6a:


6b:


6c:


7:


8:


9:


10:


11:

Joakim Wahlberg

Citat från: Andreas91 skrivet 18 februari 2011, 10:50:45 AM
Hej!

Under ett antal år, så har jag vid olika tillfällen spontanåkt till olika förorter i Stockholm - en del har jag varit i relativt många gånger, medan en del besök har varit premiärbesök. Nu kommer den stora frågan till er, om ni vill pröva detta - var befinner man sig på bilderna, dvs. i vilken förort?

OBS!! Vissa bilder är tagna ifrån samma förort, men kan ni då finna i vilken del av förorten som resp. bild är fotad i? För att man lätt skall hitta just dessa bilder, så står de i ordning markerade med a, b, c osv. samt gemensam siffra framför, ex. 1a, 1b - ni förstår nog direkt när ni ser det. :) Somliga är nog rätt lätta att lista ut direkt, medan andra kan vara rätt så svåra att komma på (tror jag iaf, ni kanske har järnkoll på Sthlms förorter :P). En del bilder har förekommit tidigare på forumet - vet ej om det kan vara till en stor hjälp. Skulle ni köra fast någonstans, så lägger jag upp en liten ledtråd efter hand.

Om ni vill testa, så Toi toi (lycka till)!  :)  


1:

Spånga? :)
Citat
3:

Tumba
Citat
4:

Vällingby...?
Citat
5:
Västerhaninge (tog det på signalen)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Andreas91

Bravo, Jocke! (om det går bra att kalla dig det :)) 1, 3, 4, 5 är helt rätt!  ;)

MartinMartin

Konstigt att han inte tog 8an och 9an eftersom det står tydligt på husen Bandhagen och Haninge.

Andreas91

Tja, 8 och 9 är ju klara nu iaf! :) Det vart snabbt kirrat med 6 av 13 bilder - det var bra jobbat! :)


Andreas91

Citat från: Andersson skrivet 18 februari 2011, 14:25:06 PM
6b: Huddinge, Häradsvägen?

Nej, tyvärr, det är inte Häradsvägen i Huddinge. Denna gata ligger i en förort på andra sidan innerstan.  :P

Alex Ljusteröbon

Skulle 6a möjligen vara i Runö från i sommras när alla bussarna snurrade där?
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Andreas91

Nu kommer en liten ledtrådlista, samt en allmän update om denna bildquizz.


Vi startar med en sammanfattning av frågesporten so far:

1 = Spånga
2
3 = Tumba
4 = Vällingby
5 = Västerhaninge
6a
6b
6c
7
8 = Bandhagen
9 = Haninge
10
11


Lite ledtrådar till icke lokaliserade bilder:

2. Norr om innerstan - i trakterna finner man bl.a. ett industriområde där många bilförsäljare har slagits sig ner.
6a-c. En förort som man kan säga har kopplingar med politiken och komedin. (Det är tyvärr inte Åkers Runö som det handlar om. :/ )
7. En förort med en ganska så låg befolkningsmängd. Även denna förort har en koppling med komedin.
10. Det går som på räls att ta sig igenom den här förorten.
11. På sommaren, när solen skiner stark och det är varmt ute, så kanske man känner sig för ett dopp. Badplatserna skulle jag inte tro att det är någon större brist på, det finns nämligen ett flertal att välja på i denna förort.





Andreas91

Inte bara skrämmande likt Kista, det är Kista!  ;D Därmed är 2:an också klar. Det stämmer, som kanske Fredrik tänkte på, att många bilförsäljare har sina butiker vid Esbovägen, som ligger i Kista ind. omr., men som inte är så långt från varken Akalla eller Husby, men dock lite längre ifrån Kista.

virtual1

2 = Kista centrum
10 = Ålsten
11 = Alphyddan

6 = Nånstans runt Danderyd/Roslagsbanan

Andreas91

Citat från: virtual1 skrivet 18 februari 2011, 21:40:15 PM
2 = Kista centrum
10 = Ålsten
11 = Alphyddan

6 = Nånstans runt Danderyd/Roslagsbanan

2:an är helt rätt, det är Kista Centrum. 10an är dock inte från Ålsten och 11an är inte från Alphyddan.  :P 6a-c: Det är helt rätt att det rör sig om områden som ligger längs med Roslagsbanan, men det rör sig dock inte om Danderyd.  :)

Alex Ljusteröbon

Då skulle 6a-c kunna vara täby då vår statsminister kommer därifrån. 7 skulle ochså kunna vara täby då åsa nisse spelades in där dock vet jag inte om man kan räkna in de som komedi. Så lite sammanfattning 6-7=Täby?
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D