Huvudmeny

Tågkrasch i M

Startat av Wetjo, 01 januari 2011, 11:09:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo



bisquit

Fy fasiken.. Vilken smäll! Man kan ju undra vad som gått fel?

fontheking5

En ordentlig smäll och jag tyckte sidan var jätteseg också . Såg riktigt otäckt ut . :'(

Tonniiie


Möllers

Vilken smäll undra det var nån som filmade det ner den kom  ??? ::)
Tur jag var inte i malmö idag hade tänkt åka ditt men blev aldrig av.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2011, 14:04:18 PM
Tur i oturen är att det rörde sig om ett tomtåg, man kan bara föreställa sig den massaker som kunnat uppstå med ett ankommande trafiktåg där kunderna ställt sig upp och börjat förbereda avstigningen, folk i vestibulerna mm

Fast det är mycket osannolikt att en sådan olycka skulle inträffat om det varit ett resandetåg. Till skillnad från växlingsrörelser övervakas dessa nämligen av ATC. Det går ju att spekulera i orsaken men om det var bromsfel så att alla bromsarna var utslagna så är detta möjligt (men mycket ovanligt) på ett tåg som går från depån men knappast på ett tåg som kommer från Stockholm eller Köpenhamn. Hela bromssystemet slås ju knappast ut plötsligt på ett tåg som är i gång.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Möllers

Vad jag fick höra på tv4 kom den för fort in han aldrig bromsa in tåget.

SimonB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2011, 22:54:09 PM
Fast det är mycket osannolikt att en sådan olycka skulle inträffat om det varit ett resandetåg. Till skillnad från växlingsrörelser övervakas dessa nämligen av ATC. Det går ju att spekulera i orsaken men om det var bromsfel så att alla bromsarna var utslagna så är detta möjligt (men mycket ovanligt) på ett tåg som går från depån men knappast på ett tåg som kommer från Stockholm eller Köpenhamn. Hela bromssystemet slås ju knappast ut plötsligt på ett tåg som är i gång.



X2 har ju i hytten en kran för att tömma huvudledningen om inte annat. Den tar alltid, även om elektroniken skulle få spader.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2011, 22:55:51 PM
Vad jag fick höra på tv4 kom den för fort in han aldrig bromsa in tåget.

TV4 har tydligen tagit över haveriutredningen.  :o  Att tåget inte bromsades har nog alla förstått. Det vi inte vet är varför det inte bromsades. Hastigheten vid växling är 30 km/tim och detta övervakas av ATC så fortare än så kan det inte  gärna ha gått. I den hastigheten hinner man bromsa om bara bromsarna tar. Ett X2000-sätt väger cirka 400 ton och kör det in i en stoppbock även med relativt blygsamhet blir det enorma krafter som det är frågan om. Stoppbocken är också konstruerad för att hindra att tåget kör ut bland folk som rör sig mellan spåren och stationsbyggnaden eller att det kör in i stationsbyggnaden.

(Nu skall vi förstås avvakta utredningen; det kan ju ha varit något annat fel än bromssystemet.)


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

Var nere i Malmö och såg tåget med egna ögon idag.
Nu hängde det en drapperi runt tåget på den delen av perrongen som var närmast nya glashallen.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Björn Forslund

Det stod någonstans att föraren sa sig ha drabbats av yrsel. Det kan ha varit sjukdom som orsakat det hela också.