Gävle - fram och tillbaka och från stationen del 2 (Tåg)

Startat av Andreas91, 01 december 2010, 16:55:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91


Framme i Gävle.



TiB, i form av X51 9024, står inne på spår 2.


Förstärkt tur med Upptåget i form av två sammankopplade enheter, X52 9063 och 9033.


X40-tåg vid centralstationen. Foto från en av broarna vid rådhuset.


X51 9061 inväntar avgång mot Ljusdal.


9013 inväntar avgång mot Örebro och Hallsberg.


9021 inväntar avgång mot Borlänge och Mjölby.



AO

Trevliga bilder från kanske en av de Reginatätaste städerna i landet? Inte när man räknar tåg kanske men åtminstone trafikbolag. Upptåget, X-tåget, Tågkompaniet och Tåg i bergslagen.

Carl Eric

Citat från: AO skrivet 02 december 2010, 23:13:34 PM
Trevliga bilder från kanske en av de Reginatätaste städerna i landet? Inte när man räknar tåg kanske men åtminstone trafikbolag. Upptåget, X-tåget, Tågkompaniet och Tåg i bergslagen.

Fast Tågkompaniet och Tåg i Bergslagen är ju samma företag, nästan i alla fall. Företaget som säljer biljetter, planerar trafiken och äger fordonen heter Tåg i Bergslagen. Företaget som kör heter Tågkompaniet.... De kör även X-tåget...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Någon kunnig får rätta mig om jag har helt fel nu, men så här har jag tolkat det:

När det gäller TiB-Reginorna t.ex.:

Tågen körs för TiB (biljetter och dylikt vet jag ej)
Tågen körs av Tågkompaniet
Tågen ägs dock av företaget Transitio (dock ej Västtrafiks tåg) och att respektive motorvagns nummer (dvs. nya numren i 90XX-serien) bygger på i vilken ordning de blev till.