Tågbilder - Fortsätt lägga upp egna bilder om ni vill

Startat av Andreas, 15 oktober 2010, 14:03:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Lite bilder på tåg från 2005/2006 till i somras. Förvarnar för att kvaluttan inte är den bästa på många av bilderna.


Järnvägsstationen i Padua, Italien (2008):



Sverige:

X52 3283 ankommer Södertälje Syd (2007):


X10-tåg, med X10 3164 i täten, ankommer Flemmingsberg/Stockholm Syd söderifrån (2006):


X1-tåg vid Södertälje Hamn med X1 3060 närmast i bild. (2007)



X60 6012 ankommer Sundbyberg norrifrån. (2006)


X60 6048 har avslutat dagens sista pass och tas, tilllsammans med sina systrar, ur trafik på Stockholms Central. (2010)


Veterantåget på Roslagsbanan vid Galoppfältet. (2010)



London:


Ett BR Class 390 Pendolino Virgin - tåg vid London Euston Station. (2006)


Ett District Line - tåg (D-stock) avgår västerut. (Tror att bilden är tagen vid Westminsters station, men jag är inte helt säker) (2006)


Från senaste resan till London, dvs. förra hösten: Denna bild är tagen ombord på ett Northern Line - tåg vid Kentish Town i norrgående riktning, en station som ligger längs med High Barnet/Mill Hill East - grenen. (2009)

(2006)
Avslutar för tillfället med denna bild, som också har med London Underground att göra. Denna bild är tagen vid utgången till Earl's Court Station. Till vänster syns ett C-stock tåg, som för närvarande trafikerar Circle Line, Hammersmith & City line, samt District Line på linjen Edgware Road - Wimbledon. Till höger syns ett D-stock tåg i den äldre färgsättningen och D-stock tågen är de tåg som trafikerar övriga District Line - sträckor. Dessa tåg, tillsammans med A - stocktågen på Metropolitan Line, kommer inom några år att vara helt utbytta mot sprillans nya S - stocktåg. De gamla tågen på Bakerloo line och Piccadilly Line lär få leva kvar ett tag till, men om ni vill hinna uppleva dessa gamla tåg en sista gång, så passa på o res ganska snart. A-stocktågen försvinner först, gissningsvis pga att det är de äldsta tågen som idag rullar i tunnelbanan och jag har läst någonstans att det inte är långt kvar innan A-stocktågen är borta, de byts ut nu tror jag.  :-\


Leif D


Tåg 226  lämnar Linköping 2007-01-24. Foto Leif D.


HP1 i Gävle, 1981. Foto Leif D.


Svart 185-lok i Krefeld, 2008-04-02. Foto Leif D.


Rc4 1311 brinner vid Vislanda N5, 1983. Foto Leif D.


X15 vid Ändebol, 1982. Foto Leif D.


X2 i Hagalund, 2009-04-25. Foto Leif D.


Tåg 238 i Ålberga, 2010-02-14. Foto Leif D.


Ötraftåg en vintereftermiddag....   2010-02-14. Foto Leif D.


Gistad N5 en vintereftermiddag....  2010-02-14. Foto Leif D.


DB 120 002 och 120 005 i Norrköping 1982. Foto Leif D.


Harzer Schmalspurbahnen, typ 99 i Nordhausen, 2009-07-25. Foto Leif D.


Drei Annen Hohne, 2009-07-25. Foto Leif D.



Berlin Hauptbahnhof 2006-10-10. Foto Leif D.

;-)

Andreas

Mycket häftiga bilder! Gillade varenda bild av dem, 80-talsbilderna var väldigt snygga! Jag kände igen X15-tåget från en bok som jag har hemma med lite av SJs historia (tänkte först fråga om det var testtåget för dagens X2000, men såg nu att det fanns en vagn i mitten av tåget som såg väldigt lik ut en passagerarvagn i ett X2000-tåg  ;D). Min morfar jobbade för SJ en gång i tiden och boken fick jag sedan av honom.   :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andy91 skrivet 16 oktober 2010, 15:52:45 PM
Mycket häftiga bilder! Gillade varenda bild av dem, 80-talsbilderna var väldigt snygga! Jag kände igen X15-tåget från en bok som jag har hemma med lite av SJs historia (tänkte först fråga om det var testtåget för dagens X2000, men såg nu att det fanns en vagn i mitten av tåget som såg väldigt lik ut en passagerarvagn i ett X2000-tåg  ;D). Min morfar jobbade för SJ en gång i tiden och boken fick jag sedan av honom.   :)

Jo, tåget vid Ändebol är X15 218 och mycket riktigt ett testtåg för kommande X2000. Den gråfärgade vagnen i tåget var en testvagn med mätutrustning och vid tillfället tämligen nybyggd. Övriga tågsättet var från slutet av 1940-talet men hade naturligtvis fått en rejäl upprustning. Det hade också bankningsutrustning precis som X2000, alltså så att det kunde luta i kurvorna.

Jag har åkt med detta tåg i cirka 235 km/tim vilket uppnåddes just mellan Katrineholm och Åby (innan tunnlarna). Bland annat gjorde vi en omkörning av ett IC-tåg som gick i 130 km/tim och det tog inte lång tid att komma förbi det. Jag har också serverat medlemmar från kinesiska kommunikationsdepartementet i detta tåg och det kanske hade gått lite bättre om testpersonalen kommit ihåg att säga till mig att bankningsutrustningen var avstängd men att man inte körde med högsta tillåtna fart. Det var nära att den kinesiska kommunikationsministern fick kaffet i knät.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Jag tittade lite på de bilder jag lade upp igår.....    som den här

Rc4 1311 brinner vid Vislanda N5, 1983. Foto Leif D.

Sen kollade jag av en händelse några nytagna bilder i kameran.....     o hittade dessa






Rc4 1311 hos Euromaint i Gävle, 2010-10-12. Foto Leif D.

Loket har varit ur spår med en axel och är inne för axelbyte.
;-)

HJP

#5
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2010, 17:31:07 PM
Jo, tåget vid Ändebol är X15 218 och mycket riktigt ett testtåg för kommande X2000. Den gråfärgade vagnen i tåget var en testvagn med mätutrustning och vid tillfället tämligen nybyggd. Övriga tågsättet var från slutet av 1940-talet men hade naturligtvis fått en rejäl upprustning. Det hade också bankningsutrustning precis som X2000, alltså så att det kunde luta i kurvorna.

Jag har åkt med detta tåg i cirka 235 km/tim vilket uppnåddes just mellan Katrineholm och Åby (innan tunnlarna). Bland annat gjorde vi en omkörning av ett IC-tåg som gick i 130 km/tim och det tog inte lång tid att komma förbi det. Jag har också serverat medlemmar från kinesiska kommunikationsdepartementet i detta tåg och det kanske hade gått lite bättre om testpersonalen kommit ihåg att säga till mig att bankningsutrustningen var avstängd men att man inte körde med högsta tillåtna fart. Det var nära att den kinesiska kommunikationsministern fick kaffet i knät.


****

Just precis. Provtåget kallades t.o.m. X15-4, sedan prototypvagnen kopplades in. Så här ser vagnen ut på närmare håll. Här är tågsättet uppställt i Södertälje C.

Vagnen lackades senare om, och fick detta utseende:


Nu heter den US2-P 2700. Här står den i Hagalund, i början av 2000-talet.


En ny boggityp provades också på vagnen.

Intressant Staffan, att du åkt i 235 km/h, och serverat i tåget. Jag hade ingen aning om att servering förekommit på X15. Själv åkte jag i hytten vid ett tillfälle, men jag tror inte att vi kom upp i mer än 210 km/h. Inte illa det heller.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 16 oktober 2010, 20:37:12 PM

Intressant Staffan, att du åkt i 235 km/h, och serverat i tåget. Jag hade ingen aning om att servering förekommit på X15. Själv åkte jag i hytten vid ett tillfälle, men jag tror inte att vi kom upp i mer än 210 km/h. Inte illa det heller.

HJP

Litet förtydligande kanske behövs. När Bengt Wenning körde i 235 km/tim så var det ingen servering. Jag tror inte någon skulle ha klarat av det, allra minst jag. Serveringen skedde i beskedligare hastigheter men eftersom det var på Nyköpingsbanan så hade det ändå behövts lite korglutning.

Eftersom det var jag som hade hand om specialbeställningarna på TR så hade jag rätt lätt att komma över dessa uppdrag. Provgruppen var alltid sent ute med sina beställningar av naturliga skäl (de visste ju inte i förväg vilka dagar tåget skulle behaga att fungera) och när jag då frågade personalledaren om det fanns någon som kunde ta detta svarade han med en svordom, vilken jag tolkade som att det inte fanns någon personal.
- Ja, i värsta fall kan jag ju åka själv.
Och så blev det några gånger.

Tack för bilderna!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Lite mer tågbilder kanske ??


I Duisburg, 2006-08-22. Foto Leif D.   Minns Bussmicke vad som som hände mer då ?


Duisburg Hbf, 2008-04-02. Foto Leif D.


Duisburg Hbf, 2008-04-02. Foto Leif D.




Pendeltåg vid Solingen-Ohligs Bf, 2006-08-21. Foto Leif D.







Tågmöte i Gmunden, 2005-07-31. Foto Leif D.
;-)

Andreas

#8
I det här inlägget blir det helt klart majoritet SL-pendlar:


"Se upp för passerande tåg, på spår 15". Detta var för bara några dagar sedan och det hade uppstått förseningar pga att ett tåg hade gått sönder vid Tullinge. I och med att detta tåg icke var i trafik, så kopplade jag det till att det kanske var detta tåg som inte mådde alltför bra vid det tillfället. Beror kanske på hur man ser det, men sannolikheten för att det istället skulle kunna ha varit ett X60-tåg som hade havererat är rätt stor den med...  :P (2010)


X10-tåg mot Södertälje Centrum ankommer Södertälje Hamn. (2007)


X60-tåg, med 6013 närmast i bild, vid Upplands-Väsby station. (2007)


InterCity-tåg i full fart. (2007)


Märsta:

(2007)
(2007)


the0fiskis

här kommer en hel hög av bilder!































lite ot men tåg och spår på bilden  ;)

(redigerad)