Nya tunnelbanetabellen - ett konstaterande angående nya designen

Startat av Andreas, 30 juni 2010, 19:56:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Jag jobbar lite med SL för tillfället och har även lite info om tabeller osv. För det första, så drogs samtliga av t-banetabellerna in pga tryckfel (hur stort felet var framkom aldrig) och för det andra, så har resenärer, framförallt en hel del av våra äldre bland resenärerna, börjat att klaga på det nya upplägget. Jag vill inte klaga, men jag undrar varför man inte utnyttjar den variant som finns nere på plattformarna (åtminstone fanns, har inte kikat på sistone), m.a.o. samma modell på tabell som man utnyttjar för bussar, pendeltåg och lokaltågen. Den är lättare att läsa av och även våra äldre resenärer kanske får en klarare bild av hur tågen verkligen går. Här är en länk på hur den ser ut idag:

http://sl.se/ficktid/sommar/s17-18-19.pdf

Trots att det noggrant har förklarats för resenärer hur det ser ut och hur det fungerar, så verkar de inte vara så nöjda över tabelljobbet ändå. Jag gnäller inte på den som gjort tabellerna, det är inte tanken, men resenärerna har det svårare nu, så kan jag sammanfatta det hela.  :-\

Karsten

Citat från: Andy91 skrivet 30 juni 2010, 19:56:52 PM
Jag gnäller inte på den som gjort tabellerna, det är inte tanken, men resenärerna har det svårare nu, så kan jag sammanfatta det hela.  :-\

Det man däremot kan gnälla på är att ingen stoppade den som utformat tabellerna på detta svårbegripliga sätt...

Andreas

Jag, exempelvis, eller någon annan som åtminstone jag samarbetar med, hade ingen aning om hur tabellerna skulle se ut ifrån allra första början, bara att det skulle bli en ny design. Hade t.ex. vi vetat något om den nya designen, så hade vi kanske kunna ha sagt till om den, men inte precis ha kunnat påverka den.

Mikael Ringmarck

Haha, ja nu kan ju ingen klaga om tunnelbanan är 2 min sen för man vet ju ändå inte när den ska avgå  :D  ;)

Själva tanken bakom tabellen har jag inga problem med, men utformingen hade ju kunnat vara lite bättre.  ::)

Ulf Rådeström

Jadu - nu tycker jag att jag själv är en någorlunda smart person - men det där var nog det mest obegripliga jag sett i en tidtabell - när fasen kommer tåget?

Ska jag behöva stå och räkna ut själv hela tiden när tågen kommer med hjälp av en starttid 4.59 på morgonen när klockan är 10.00???
då har ju tågen kommit i både 15min och 10min-intervaller - när fasen ska jag veta när det kommer vid 10?

Nu går visserligen tunnelbanan någotsånär ofta så man behöver inte exakta tider på dagtid - men detta var nog ändå det mest dumma i tidtabellsupplägg jag sett nånsin.

Nä! Ge service till resenärerna och ge info när tågen kommer istället!