Veterantåg på Roslagsbanan, den 13/6 2010 (Obs! 12 bilder)

Startat av Andreas, 14 juni 2010, 22:56:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej!

Tur skall man ha ibland också och det hade jag av en slump tar mig till Östra Station och kliver upp på stationen och ser Roslagsbanans Vänners veterantåg som precis inväntar avgång mot Galoppfältet, som blev tågets slutstation. Det ryckte till ordentligt och fort gick det inte, men tåg med sådan charm, har jag nog aldrig rest med tidigare. :D


En halv minut innan 14.10 - avgången ifrån spår 3 på Stockholm Ö. Tåget rullade därefter i entimmes-trafik, vet ej hur länge dock.


Interiörbild från bakersta motorvagnen.


Framme vid Galoppfältet. Sannolikt pga spårarbetet mellan Galoppfältet och Viggbyholm, så fick veterantåget lov att vända vid Galoppfältet och åka tillbaka igen. Dessutom så verkar det inte finnas några växlar mellan Roslags-Näsby och Galoppfältet, så Veterantåget åkte på ett spår på nämnda sträckan, dvs. på spåret som normalt gäller för trafik in mot innerstaden.


Återigen på motorvagnen som tidigare gick i slutet av tåget, men som snart skall gå i täten på tillbakaturen mot innerstan. Motorvagnen är X4p 37.


Motorvagnen som gick i andra änden var X3p 35.


Tåget har avgått i riktning mot Täby Centrum och Stockholm Östra.


50 minuter senare så var det dags igen, men de kommande tre bilderna togs ifrån Täby Centrums station.







Tre bilder tillkom efter en bussresa med linje 615 från Täby via Gribbylunds Centrum och Löttingelunds Centrum till Arninge och därefter en tjogo minuters promenad till Hägernäs:




Fint placerad station, lite för sig själv, men kommunikationerna på en söndag var inte de bästa, med roslagsbana varje halvtimme per riktning och en buss en gång i timmen. I och med att jag valde bussen, så slutade det med att busschaffisen till bussen på min 615, hann åka tillbaka hela vägen till Täby igen och byta till linje 612 och hämta upp mig vid Hägernäs igen. Både han och jag blev rätt snopna över att se varandra igen, men det blev lite komiskt.  ;D







the0fiskis

trevligt  :) själv åkte man saltsjöbannans gammel vang
bilder kommer i en ny tråd  :D

Karsten

Trevligt att du uppskattade turen! :)

Ryckigt blir det alltid med dessa vagnar i startögonblicket, men i övrigt gjorde jag mitt bästa för att undvika ryck. Vagnarna får bara gå i 50 km/h eftersom de saknar ATC, och det är inte så mycket mer än 50 träburken orkar upp imed så här mycket i kroken. Anledningen till att vi vände i Galoppfältet hade inget med banarbetet att göra, vi hade inte hunnit längre om vi skulle köra en gång i timmen från Östra.

Andreas

Citat från: Karsten skrivet 15 juni 2010, 06:32:53 AM
Trevligt att du uppskattade turen! :)

Ryckigt blir det alltid med dessa vagnar i startögonblicket, men i övrigt gjorde jag mitt bästa för att undvika ryck. Vagnarna får bara gå i 50 km/h eftersom de saknar ATC, och det är inte så mycket mer än 50 träburken orkar upp imed så här mycket i kroken. Anledningen till att vi vände i Galoppfältet hade inget med banarbetet att göra, vi hade inte hunnit längre om vi skulle köra en gång i timmen från Östra.

Åh, så det var du som körde tåget! :D Jag håller med om att det ryckte till lite vid starterna, men vad gjorde det? :) Resan var väldigt trevlig och det var mig en ära att få åka med en bussnackare till tågchaufför. Jag fullständigt älskade det där gamla tåget, så nästa gång det kommer ut på spåren igen och jag har möjlighet att resa med det, I'll be there! ;)