Alkärrshallen på Djurgården har fått nytt sällskap...

Startat av Andreas, 09 juni 2010, 21:22:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Tog mig förbi Alkärrshallen idag, efter att jag tidigare hade gått på Hamngatan och tyckt mig se ett ovanligt inslag i stadsbilden: en gulgrön spårvagn, inhyrd ifrån Norrköping och som kommer att användas, åtminstone en period, på Spårväg Citys första sträckning och som idag såg ut att vara ute på en testkörning av den, inte allt för längesedan, färdigställda spårvägssträckan mellan Waldermarsudde och Sergels Torg. Jag ser ut att ha haft rätt:


Utbyggnad av spårvägshallen? Ser iaf ut som att det skulle kunna vara så och att den åtminstone kanske fungerar under den tid, då det endast är sträckan Waldemarsudde - Sergels Torg som skall trafikeras till en början.


Montörsbilen med SS - dekaler. SS (stockholms spårvägar alltså och inget annat. Finns tyvärr andra kopplingar till förkortningen, som vi verkligen inte skall prata om.)


2 st. enriktningsvagnar ihopkopplade med bakändarna emot varandra, för att på så sätt kunna köra tåget i båda riktningar, trots att 331, med anledning av avsaknaden av dörrar på ena sidan av den bortre vagnen, måste rulla i slutet av tåget när det väl är i trafik.


Andra vagnen i tåget, med den ändå rätt ovanliga destinationen 7E mot Skansen.


Skyltskåpet i baken på denna vagn hade istället fått skyltningen 7X, så båda varianterna används uppenbarligen.


Vagnen som var dagens stora mål och säkerligen även den spårvagn som jag såg, såvida man inte hade parkerat den "andra" spårvagnen vid Skansen eller Waldermarsudde. Spårvagnen på bild är M06 33. Hoppas innerligt att vagnar av denna typ kommer att rulla permanent i Stockholms innerstad i framtiden. Riktigt snygga, såvida destinationerna kommer att skyltas enligt denna modell:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Sparvagn/Sverige/Norrkoping/Vagntyper/M06/slides/M06_31_Drottninggatan_Norrkoping_071122.html

Dvs. att linjenumret syns med vit siffra inom en ruta bestående av linjens färg, samt att destinationen står efteråt och att exempelvis inte bara destinationen syns och inget linjenummer syns... Vore snyggt bara, men linjenumret kanske är en onödig detalj...  ::) Med andra ord så skulle denna linje få brun färg, i och med att 7:an har brun färg (åtminstone hade.)

Kommentera gärna, hade hoppats på att man skulle köra en till testtur med tåget idag, men det verkade inte så när jag drog runt 17. Skall dra ut igen, så kanske det funkar bättre och att man får en fin bild av den.   ;)

/Andreas




Ersa




JDS

Citat från: Andy91 skrivet 09 juni 2010, 21:22:14 PM
Andra vagnen i tåget, med den ändå rätt ovanliga destinationen 7E mot Skansen.

Skyltskåpet i baken på denna vagn hade istället fått skyltningen 7X, så båda varianterna används uppenbarligen.

Linjenummerrullen baktill är kvar från Oslo, den har 7x men inte 7E. Övriga rullar är utbytta och där står det 7E Skansen.

virtual1