Ö-traf - bonusarna som blev kvar

Startat av Andreas, 26 april 2010, 18:02:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas


M97 66, som var den första spårvagnen jag fick på bild, har nu hunnit rulla på vägen tillbaka mot Fridvalla.


Vy över en del av Drottninggatan. En M97:a på linje 2 skall strax ta av till höger i bild. Vid den vita byggnaden långt borta, skymtar centralstationen.



På väg tillbaka, passerar denna M98 med inventarienummer 23.


Stationen igen. Till höger skymtar slutet av Veoliatåget.



Första gången att få pröva på att åka med dubbeldäckaren, eg. X40-3 3318, som denna gång gick sammankopplad med systervagnen X40-3 3317. Som ni ser säkert ser, så satt jag på nedervåningen och nästan i slutet av ena delen av vagn 3318. Jag har hört mycket blandade kommentarer om dessa tåg, allt ifrån att de funkar utmärkt till att de rent av nästan är värdelösa, men jag måste hålla med om det tidigare. Jag fick ett väldigt bra intryck av dessa. Så fort man lärde sig att man bara behövde röra handen mot dörren för att de skulle gå upp, så var det inga problem. En intressefråga bara till de som kan detta: På ena sidan av vagnarna, både gällande 3318 och 3317, så stod det dessa nummer på ena sidan av resp. tåg, medan du på andra sidan resp. tåg fann numren 3718 resp. 3717. Det tycker jag dels var märkligt, men sedan så slog tågets skyltar om till resp. nummer på tågen, vilket jag har sett att dem gör ibland, men där stod det 3318 och 3317 igen och då på båda sidor. Hur fungerar det systemet egentligen?


Snart lämnar vi Östgötaland, för denna gång. Först sker ett stopp vid Kolmårdens station. Jag kikade efter en blå X12:a som jag har fått för mig bl.a. brukar rulla på linjen Nyköping - Norrköping och då via bl.a. Kolmården, men jag hade ingen tur denna gång. Tror att man brukar ha denna just för Östgötatrafiken (kanske en anledning till att man har målat stationens skyltar i Ö-trafikens färger). Får se hur det blir nästa gång, då kanske man har större tur.





Leif D

Först vill jag säga att länsbolaget i Östergötland heter ÖstgötaTrafiken, vilket populärt förkortas Ötraf ibland, något annat tycker jag inte du ska använda.
X40....
Varje vagn i ett X40 tågsätt har sitt eget nummer, dessutom har de även egna littera....
Vagn som har strömavtagare, heter X40-Z1, mellanvagnen (om sådan finns) heter X40-Z3, ändvagnen utan strömavtagare heter X40-Z5. Z1-vagnarna har nummer som börjar på 33xx, Z3-vagnarna har nummer som börjar på 35xx, Z5-vagnarna har nummer som börjar på 37xx.
Dessa individuella nummer används endast då man ska felanmäls något i specifik vagn, annars när man talar om ett komplett X40-sätt så används alltid Z1-vagnens nummer, dvs nummer i 33xx-serien.
Hoppas du förstår hur jag menar !

;-)

Andreas

Ok. Tack för info!  ;D Skall redigera och ordna till det nu.  ;)