Situation Lidingö - Del 3b: Bildreportage ifrån Lidingöbanan, del 2 av 2

Startat av Andreas, 10 april 2010, 13:22:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Vi tar vid där vi tidigare slutade.



I förra tråden, så hade jag lyckats ta mig ner till Talluddens station och lyckades med en liten slutspurt precis hinna på tåget tillbaka. De två första bilderna visar lite av interiören i mellanvagnen B30B 617. På bild två syns ena förarhytten på A30B 320.


Äntligen kom jag rätt. Mitt tåg står här vid AGA station i riktning mot Ropsten. Till vänster i bild ligger tågdepån och bussdepån verkar vara uppdelad mellan kontor i samma hus som tågdepån + lite uppställningsplatser för bussar, samt en parkering för övriga bussar bortanför stationshuset som ni ser till höger i bild.


Ett tåg som har vilat i depån idag tills att rusningstrafiken nu drar igång, växlar ut från bangården till huvudbanan. Främst i tåget är A30B 319.


På bilden ovan, så kom inte tåget innan med på bild, utan det tåget får visas på denna bild istället. Jag tänkte inte först på att motorvagnarna på Lidingöbanan har ett namn också förutom nummer i 3XX-serien. Motorvagnen närmast på denna bild är iaf "Lappland" med nummer 315.


Tåget som kom ifrån depån, har rullat ut på huvudbanan bara någon minut efter tåget innan. Härligt att man dessutom får en förare på bild som vinkade. Det händer inte varje dag om man säger så! :)


Tåget på förra bilden vände snabbt och åkte sedan i riktning mot Ropsten (vände säkerligen vid Skärsätra eller liknande). Jag tog tåget en station till Larsbergs station och där fick vi tågmöte med nästa tåg mot Gåshaga. Till vänster i bild står A30B 316 med nästa tåg mot AGA och Gåshaga och till höger i bild har mitt tåg lämnat stationen på väg mot Bodal och Ropsten.


Samma tåg som på bilden ovan i vänster kant, men som nu har avgått ifrån Larsberg och är på väg till AGA. Som ni säkert kan se på bilden, så är inte avstånden mellan stationerna särskilt långt, utan man gott o väl se bussdepå m.m. ifrån stationen innan. Dessutom, när jag tänker efter, så är nog cirkeln sluten med detta tåg. Det var förmodligen nämligen detta tåg, som jag precis missade, när jag satt på 201:an och kom in till Kottla.

Hoppas att Lidingöbananbilderna har intresserat! :) Nu kommer sista delen ifrån bussarna ifrån Tekniska Högskolan.