Situation Lidingö - Del 3a: Bildreportage ifrån Lidingöbanan, del 1 av 2

Startat av Andreas, 10 april 2010, 02:00:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej!

Del 3 ägnas helt åt Lidingöbanan och dess tåg. Tanken var först att Lidingöbanan inte skulle komma med alls. Det blev mera av ett misstag, då det visade sig efter ett par tre stationer, att jag hade klivit på fel tåg vid Kottla. Tanken var att jag skulle åka med tåget mot Ropsten till AGA, men det blev istället tåget mot Gåshaga Brygga till Käppala och därefter tillbaks i rätt riktning. Tja, jag vet inte vad ni tycker om detta, men ni får gärna kommentera om ni önskar. ;) De tre övriga delarna med bussar hittar ni givetvis i den vanliga bussdelen.


Efter att ha klivit av linje 201 vid slutstationen vid Kottla station, så var det bara att vänta på att tåget skulle komma. Här en bild i riktning mot Gåshaga, vilket jag som sagt först trodde var i riktning mot Ropsten...  ::)


Tåget avslöjade sig snabbt när det kom, för man hörde det redan när tåget stannade vid Skärsätra station, hållplatsen innan Kottla. Sedan susade det som sagt till i skenorna och tåget kom in på stationen. Detta tåg bestod av A30B 320 (närmast), B30B 611 och i slutet A30B 312. Detta tåg åkte jag då med till Käppala, innan jag insåg att jag åkt åt helt fel håll.




Vid Käppala, så blev det tågmöte. Typiskt nog så missade jag denna byteschans precis, så det blev till att vänta på det tåg som jag åkt hit med, att åka tillbaka med igen.
Sista vagn i detta tåg mot Ropsten var A30B 318.



Mitt tåg lämnar stationen och åker iväg mot Gåshaga och nästa station Talludden.


Miljöbild i riktning mot Ropsten.


Miljöbild över Käppala station. Plattformen mot Gåshaga råkade tyvärr inte komma med på bilden. Den ligger, som ni säkert kan ana, till höger om bilden.


Sista bilden innan min schlaf väntar, blir en miljöbild över Talluddens station, en stationen närmare Gåshaga ifrån Käppala station sett (se bild 4 & 5). Väntetiden låg någonstans mellan 15-20 min mellan tågen i det här läget och jag tänkte att jag kanske hann gå ner till Talluddens station, utan att missa mitt tåg, samt att jag skulle kunna få tiden att gå lite, istället för att bara knalla fram o tillbaka på plattformen vid Käppala.

Hur gick det då? Jodå, jag hann, men det var med mycket mindre marginal än vad jag faktiskt hade räknat med. Jag fick småspringa sista metrarna över vägen och fram till plattformen, då tåget precis dök upp vid kurvan innan stationen. Fortsättning följer imorgon!






Karsten

Citat från: Andreas skrivet 10 april 2010, 02:00:08 AM
Detta tåg bestod av A30 320 (närmast), B30 671 och i slutet A30 312.





B30 611 ska det nog vara. Och är man riktigt petig är rätt littera A30B resp. B30B...

Andreas

Citat från: Karsten skrivet 10 april 2010, 09:26:07 AM
B30 611 ska det nog vara. Och är man riktigt petig är rätt littera A30B resp. B30B...

Tack för infon.  :) Men finns det inte tåg (nu nog snarare fanns) som också har/hade littera A30 resp. B30? Är det vagnar av denna typ på Nockebybanan som fått dessa littera?

Karsten

Citat från: Andreas skrivet 10 april 2010, 10:44:43 AM
Tack för infon.  :) Men finns det inte tåg (nu nog snarare fanns) som också har/hade littera A30 resp. B30? Är det vagnar av denna typ på Nockebybanan som fått dessa littera?

Helt rätt!