Frågesport - testa dina kunskaper! Ämnet är: London, part 2

Startat av Andreas, 19 mars 2010, 22:54:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej! Jag kände att det var dags igen! Jag fick känslan av att det fanns lite fler frågor att ställa om London. Jag har lagt in lite trafikfrågor också, som önskades av en här på forumet. Förhoppningsvis, så kanske frågorna blir lite lättare denna gång, dock kanske några fler. Lycka till! Använd samma metod som för förra, dvs. skriv era svar som kommentarer till inlägget. Svarar ni rätt, så skriver jag givetvis in det. :) Svarar ni fel eller om ni inte är helt hundra på svaret, så väntar jag och ser ifall någon annan hinner komma på svaret. Annars kommer jag att svara med en ledtråd, så att ni förhoppningsvis lyckas lösa gåtan. Lycka till!

1. Sedan starten i augusti 1987, kan du åka detta förarlösa tåg genom östra Londons hamnområden. Tågsystemet har byggts ut ordentligt sedan dess i olika riktningar och fler förlängningar planeras, bl.a. i och med att London håller i de olympiska spelen år 2012. Vad heter tågsystemet? Ledtråd: Namnet brukar förkortas med tre bokstäver. Första bokstaven i tågtrafikens förkortning är första bokstaven i områdets namn.

2. Om vi reser med tåget i föregående fråga, kan vi till slut hamna i den förort som är känd genom att noll-meridianen går igenom denna. Förorten är ett mycket populärt resmål och vid observatoriet kan man beskåda... Ja, just det, vad är det som man kan beskåda? Kommer ni även ihåg vad förorten heter? Ledtråd: Jag tror att ni vet denna. Om inte, så gissa först, så kommer isf en ledtråd senare.

3. 2005 försvann dem, ett av de mest berömda föremålen att se i London. Förutom dess höga ålder, så sades det dessutom att de hade varit inblandade i många personolyckor, i och med att folk hade fallit ur dessa. Strax innan jul år 2008, dvs. tre år senare, så valdes två bidrag ut, varav ett designat av bilmärket Aston Martin, och fick priser. Designen i det stora hela är inte förändrad, men har däremot blivit utrustad med ramp för handikappade och nytt miljövänligt färdbränsle. Om planerna skulle gå igenom, så kanske dem kan börjas synas igen i framtiden. Vad är det jag pratar om och vad heter dem med ett annat namn? Ledtråd: Detta forum handlar mycket om denna typ av föremål.

4. I norra London ligger ett av Londons stora evenemangsområden. Under flera decennier har världskända artister spelat här och sedan en tid tillbaka har en av de två arenorna byggts om. Den senare kan ses ifrån flygplanet inför landning vid Heathrow, i och med arenans karaktäristiska båge. Kan du namnet på förorten och även namnen på arenorna?

5. Om du känner att du har lite beslutsångest när det gäller att äta middag ute, så finns detta område just för dig, med allt ifrån grillat till kanongod mat från det italienska köket. Området ligger mitt i staden, lite bort ifrån den värsta stadsspulsen, fast den ändå finns där. Ledtråd: Operahuset ligger här, så även the London Transport Museum. Vissa av er kanske även känner igen denna sångfras: "Do you know the Muffin man, the Muffin man, the Muffin man. Do you know the Muffin man, who lives on ----- Lane?"

6. I stadsdelen Bayswater i nordvästra hörnet av centrala London, ligger järnvägsstationen som förbinder London med Storbritanniens västra järnvägar, men också med Heathrow Express, snabbtåget mellan flygplatsen och stationen. Vet ni vad stationen heter? Stationen har fått namn efter en mycket känd björn.

7. Om du hör ordet tennis när man pratar om London, vad heter förorten du först tänker på? Det finns säkert flera, men den jag framförallt syftar till är känd för sina stora tävlingar, bland annat en av de fyra Grand Slam - tävlingarna.

8. Nära gränsen av Greater London i sydväst riktning, så finner man den pittoreska orten Hampton Court. Orten är främst känd för det stora slottet med samma namn och med dess enorma trädgård och tillhörande labyrint. Themsen rinner rakt igenom samhället, så båt finns att åka med ifrån Westminster i centrala London, samt med pendeltåg. Slottet byggdes 1514 av Cardinal Wolsey, som var mycket omtyckt av kungen som vi i denna fråga söker efter. 1529 överlät Wolsey slottet åt kungen. Vem är denne ökände, fruktansvärde kung, bland annat känd för att ha mördat hela 8 av sina fruar?

Lycka till med de här frågorna! På återseende, snart återkommer jag till bussektionen igen för nya bilduppladdningar.

/Andreas

Ersa

2: Orten är Greenwich, men jag passar på vad man kan beskåda där.
3: Allas vår Routemaster!
6: Paddington Station. Men var det inte tvärtom, att björnen i boken fick sitt namn från stationen?
7: Wimbledon

Fråga 8 hade jag velat kunna, men så bra var inte kunskaperna om de brittiska kungahusen. Jag fick läsa på om ämnet, och ska nu fira Englandstemat med några avsnitt av Blackadder. :)

Ted Selander

Ansluter mig till Ersas svar och tillägger

1. Docklands Light Railway, DLR
2. inget svar på delfråga 2, du tänker inte på fatryget Cutty Sark?
(3. Ett par "turist"linjer trafikeras alltjämt med Routemaster.)
4. Den klassiska arenan är Wembley (Stadium?) och så heter området också
5. Covent Garden
8. Det var väl Henry III, även om åttan inte hade med antalet hädangångna fruar att göra.

Trevligt med all "överskottsinformationen" i varje fråga.

/Ted

Andreas

Hehe. Efter en lång väntan att kunna skriva något på forumet, p.g.a. problem att komma in på sidan, så skall jag nu ge en uppdatering, och Ersa, jag tror jag också behöver uppdatera mig lite med lite Blackadder, då jag måste erkänna att jag har skrivit fel på ett ställe.  :-[  ;D
Så här är status just nu:

1. Docklands Light Railway eller DLR som trafiken ofta går under, är helt korrekt. Området heter m.a.o. the Docklands.

2. Orten är Greenwich, men det är däremot inte Cutty Sark jag söker, fastän det var en väldigt bra gissning, i och med att sevärdheterna i princip ligger på rad efter varandra där. Cutty Sark ligger vid Greenwich Pier, dvs. precis vid Themsen och där ligger dessutom tunneln under Themsen (Alla var hänvisade till denna när DLR endast gick till Island Gardens i början, dvs. närmsta stationen till Themsen på den norra sidan om floden, medan Cutty Sark och Greenwich ligger på den södra sidan. Ledtråd till det rätta svaret: Fundera över Fröken Ur. Vad är det vi ringer om när vi ringer till henne, vad är det vi vill veta? Greenwich är i detta fall känt för att noll-meridianen går igenom just här, mitt igenom observatoriet.

3. Givetvis är det Routemaster som jag pratar om.

4. Wembley Stadium är rätt, det är den ombyggda arenan och den som man kan se från flyget p.g.a. bågen. Ledtråd till den andra arenan: Det är en inomhusarena. Kommer ni på en annat ord för Stadium? Jag kan säga att jag har använt ordet flera gånger redan nu. :P Första ordet ni har är då även här Wembley, eftersom området heter Wembley.

5. Covent Garden är helt rätt svar.

6. Ersa har helt rätt här, det var björnen som fick namnet efter stationen och inte tvärtom som jag skrev. Tack för rättningen! :)

7. Wimbledon stämmer bra.

8. Här hade jag skrivit lite fel. När jag uppdaterade historien lite till, så var det så att han inte mördade sina fruar. En annan sak var att fruarna inte var åtta, utan de var sex stycken, rätt många ändå iofs. :P Henry III är dock inte den konungen jag syftar till, utan ett nummer som jag har nämnt om den här frågan, stämmer istället överens.
Jag skall dock påpeka att Henry III på sätt och vis inte var ett felaktigt svar, eftersom han också har bott på slottet, dock ett sekel senare.

Lycka till, nu kanske det blir lättare! Om inte, så ger jag fler ledtrådar vid behov senare.

Ted Selander

8. Jag missade helt enkelt V-tangenten, det var så många åttor i görningen!

Henry VIII har det ju sjungits om ("...I am, I am"), vem och när trean fanns är jag inte påläst på.

/Ted

Andreas

Jag är med på noterna. ;) Henry VIII är helt rätt svar.