Frågesport - testa dina kunskaper! Ämnet är: London

Startat av Andreas, 16 mars 2010, 00:00:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej allihop kära forummedlemmar!

Idén poppade upp i huvudet i morse när jag stod i duschen. ;D

Vad går idén ut på?

Jo, vem som helst, hur många gånger som helst, får svara på ett antal frågor om ett visst ämne. En del frågor är lite lättare och andra är lite svårare (troligtvis i alla fall. :P) Förhoppningar finns att kanske andra skall bli inspirerade att kanske hitta på något liknande själva någon gång. :) Om ni tycker att idén inte funkar så bra, så säg gärna till om det. Det här blir testdelen.

Orsak till ämnet:

Jo, jag valde ämnet London eftersom jag har varit där ganska många gånger på mina nästan exakt 19 år och 2 månader (minus en dag ifrån nu :P), närmare bestämt 8 el. 9 gånger, minns inte precis. :P London fascinerar mig och jag har drömmar om att flytta dit nån gång i vuxenlivet. London är som mitt andra hem kan man säga, sån är känslan.

Nåväl, nu tycker jag att vi kör igång:



Fråga 1: I centrala London, några kvarter rakt norr om det välkända Harrods, ligger en av Londons mest kända och även största parker. Parken kan ibland förväxlas som en enda stor park, men i verkligheten består området av två olika parker. Nämn de två olika parkerna vid deras respektive namn.

Ledtråd: Parken i öst har sitt ena hörn inte långt ifrån det kungliga slottet. Den andra parken, har fått en del av sitt namn efter den stadsdel som en del av parken gränsar till.

Fråga 2: Eurotåget, som egentligen heter Eurostar, pendlar mellan London och Paris via Eurotunneln, tunneln som går mellan Dover och Calais under den Engelska kanalen. För inte alls så lång tid tillbaka, avgick tågen ifrån en järnvägsstation i södra Londons innerstad, där stationens namn kan förknippas med låttiteln till den låt som ABBA vann med i Eurovision Song Contest år 1974.

Numera, så rullar tågen ifrån en järnvägsstation i norra delen av Londons innerstad. Stationen ligger nästan precis intill en annan järnvägsstation, som bland annat har blivit känd genom både film och musik. En allvarlig brand ägde rum i stationernas gemensamma Underground (Londons tunnelbana) station år 1987, då en rulltrappa av trä fattade eld. Branden började i den dåvarande rulltrappan ner till t-banans Piccadilly Line och 31 personer beräknas ha dött i branden.

Vad heter stationerna som jag nämner ovan? I detta fall syftas det framförallt till de två stationerna som är nämnda i det nedre stycket, men stationen i den övre kan ses som en bonus.

Fråga 3: Vad finns i närheten av Victoria Station? Ledtråd: en stor del av forumet kan kopplas till detta. I närheten av Stockholms egna centralstation finns det också en liknande.

Fråga 4: En musikfråga - Vilket namn går artisten under, som både har haft en karriär som soloartist, men som även har lyckats galant i grupp, med t.ex. hits som "Message In A Bottle" och "Every Breath You Take"?

Fråga 5: En till musikfråga - De räknas som en av Storbrittaniens största duogrupper genom historien. De är världskända över hela världen och deras riktiga karriär startade år 1985, när de släppte deras första singel, där singeln i mångt och mycket bär samma namn som Londons stora kända teaterdistrikt. Vad heter låten och vad heter gruppen?

Fråga 6: Sista frågan - I östra London, ligger området som kallas för the Docks eller the Docklands. Inför millennieskiftet, så valde man att bygga ett enormt stort tält, med stora stålbalkar som håller upp detta. Detta enorma monument gick då och ett antal år framåt under namnet the Millennium Dome eller Millenniedomen på svenska. Idag heter dock byggnaden något helt annat och används idag istället som bl.a. en evenemangsarena. Det nya namnet har samma beteckning som den kemiska beteckningen för en livsviktig gas, som vi alla måste andas in för att kunna leva. Vad heter gasen och om ni kan beteckningen för gasen, vet ni då också vad arenan heter?


Nu får ni, som vill, gissa på dessa frågor, svara genom kommentarer på detta inlägg. Svarar ni rätt, så kommer jag att svara på det. Gissar ni fel, så kan ni eventuellt be om en ledtråd för att eventuellt kunna hitta svaret på frågan. Lycka till!   :D















Pickos

1. Hyde Park och St. James's Park?
2. King's Cross Station bör ju vara en av dem. I första stycket åsyftas Waterloo Station.
3. -
4. Enkelt! Sting, som tidigare sjöng i "The Police".
5. Pet Shop Boys, "East end boys and West end girls".
6. Syre, eller oxygen har den kemiska betekningen O. "THe O arena"?

Jag får väl erkänna att jag fuskat lite, dock "analogt". Inget googlande här, inte!
1:a Korinthierbrevet 10:15

Ersa

#2
1: När det gäller två parker i en skulle jag tippa på Buckingham Palace Gardens och Green Park, men då du nämnde Harrods lär du mena S:t James Park och Green Park.

3: Victoria Coach Station?

Övriga frågor får jag lov att ge upp på. :-\
London har jag bara varit i en enda gång, men det lär bli många fler resor till denna underbara stad.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Andreas

Jag måste säga att ni har lyckats kanonbra så här pass långt! Status är enligt följande:

1. Hyde Park, som Pickos har svarat, är en av två rätta parker.

Ledtråd till den andra parken: Hyde Park är den östra av de två parkerna, där Hyde Park bl.a. angränsar till Hyde Park Corner (snett över platsen ligger Green Park som Ersa nämnde och lite längre bort även Buckingham Palace), Marble Arch och Speaker's Corner i nordöstra hörnet, samt att Park Lane går längs Hyde Parks östra sida.
Om jag nämner Earl's Court eller Sloane Square, så kanske ni kommer på vad stadsdelen heter. Då kanske ni snart även finner namnet på den västra parken.

2. Waterloo är helt rätt station i det första stycket. King's Cross är också 1 av 2 rätt i det andra stycket. När det kommer till filmer, så kan ju bl.a. Harry Potter-filmerna nämnas, eftersom Hogwartsexpressen rullar ifrån King's Cross station.

Ledtråd till andra stationen: Tänk på Birgitta i Vadstena, vad blev hon utnämnd till? Ta den engelska översättningen av ordet som första ord på stationen, så kanske det blir lättare. Som sagt, King's Cross och den okända stationen delar dessutom t-banestation med varandra.

3. Ersa har svarat helt rätt på denna fråga. Det är Victoria Coach Station som jag syftar till, dvs. Londons motsvarighet till Cityterminalen här i Stockholm. Härifrån går många busslinjer till olika delar av landet.

4. Svaret är Sting, som även var (kanske är igen, då jag läste något om någon re-union) medlem i gruppen The Police.

5. Pet Shop Boys och West End Girls är helt rätt svar.

6. Pickos är väldigt, väldigt nära på denna. O är den kemiska symbolen för syre, men O är samma sak som en syre-atom.

Ledtråd: Gasen har samma formel som en syre-molekyl. Nu skall ni få använda era kemikunskaper och frågan är alltså till er nu, hur många syreatomer som går på en syremolekyl? När ni vet hur många atomer det rör sig om, så har ni funnit svaret på arenan.

Bästa hälsningar!

/Andreas


Ersa

Uppgift 1 krävde en hel del sökning (fusk), men efter att ha hittat svaret som jag dock inte kan skriva in här, har man lärt sig nåt nytt! :)

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2010, 19:42:58 PM
Uppgift 1 krävde en hel del sökning (fusk), men efter att ha hittat svaret som jag dock inte kan skriva in här, har man lärt sig nåt nytt! :)

Hmm... ;) Du får gärna skriva svaret som du hittade ändå, vi kan göra ett litet undantag. Frågan kanske var svår, svårare än vad jag själv trodde.  :-\

Ersa

Citat från: Andreas skrivet 16 mars 2010, 22:10:41 PM
Hmm... ;) Du får gärna skriva svaret som du hittade ändå, vi kan göra ett litet undantag. Frågan kanske var svår, svårare än vad jag själv trodde.  :-\

Västra delen av vad många tror är Hyde Park är inte Hyde Park. Marken väster om sjön Serpentine heter Kensington Gardens.
Själv kom jag tyvärr aldrig längre västerut än Green Park vid mitt senaste korta besök. :-\

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2010, 22:51:58 PM
Västra delen av vad många tror är Hyde Park är inte Hyde Park. Marken väster om sjön Serpentine heter Kensington Gardens.
Själv kom jag tyvärr aldrig längre västerut än Green Park vid mitt senaste korta besök. :-\

Då har du en massa trevligt som väntar dig, du har alla skäl att åka tillbaka dit många fler gånger. Hyde Park/Kensington Gardens är bara ett av tipsen. ;) Och givetvis, svaret är helt rätt på frågan! ^^

JB

Eurostar går väl från St Pancras i ena änden samt Gare du Nord och Brussel-Zuid/Bruxelles-Midi i andra änden.

/Jonas

Ted Selander

Citat från: Andreas skrivet 16 mars 2010, 19:24:05 PM
Jag måste säga att ni har lyckats kanonbra så här pass långt! Status är enligt följande:


6. Pickos är väldigt, väldigt nära på denna. O är den kemiska symbolen för syre, men O är samma sak som en syre-atom.

Ledtråd: Gasen har samma formel som en syre-molekyl. Nu skall ni få använda era kemikunskaper och frågan är alltså till er nu, hur många syreatomer som går på en syremolekyl? När ni vet hur många atomer det rör sig om, så har ni funnit svaret på arenan.

Bästa hälsningar!

/Andreas



Syrgas lär vara O2 (med nedsänkt 2:a), är det så enkelt?

/Ted

Andreas

Jag kan härmed berätta att samtliga rätta svar har kommit fram till denna frågetävlings frågor.

Rätta svaren är:

1. Hyde Park och Kensington Gardens
2. Waterloo i stycke 1, King's Cross St. Pancras i stycke två. Som JB också skrev, så är som sagt St. Pancras Londons nya slutstation för Eurostar-tågen.
3. Victoria Coach Station.
4. Sting.
5. Pet Shop Boys och låten West End Girls
6. Beteckningen för syrgas, är precis som Ted S säger, O med en nedsänkt tvåa efteråt, som markerar att det är två atomer som är bundna till varandra. Arenan har dock namnet som Ted skrev innan parentesen, dvs. arenan heter O2 Arena.

Tack för ett intresse för detta! Jag har planer för en ny, med några fler frågor på denna stad. Om intresset kvarstår hos er övriga, så kan säkert fler frågesporter på andra städer dyka upp efter hand. Lämna gärna kommentar och säg vad ni tyckte om idén.  ;)

/Andreas

Ted Selander

Trevlig idé, med jämna mellanrum. Det finns ju många frågor att besvara om London, det gäller bara att ställa dem. Gärna en skaplig andel trafikfrågor.

/Ted

Andreas

Citat från: Ted S skrivet 17 mars 2010, 21:16:35 PM
Trevlig idé, med jämna mellanrum. Det finns ju många frågor att besvara om London, det gäller bara att ställa dem. Gärna en skaplig andel trafikfrågor.

/Ted

Tack för ditt svar! :)

Jag skall ha ditt förslag i åtanke. Precis som du säger, det finns väldigt mycket att fråga om London.