Huvudmeny

En reflektion...

Startat av Yujin Zhang, 27 oktober 2009, 20:16:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

En liten reflektion när jag kollade igenom bilderna från somras:

Det finns en grill/pizzeria någonstans i Sverige (tänker ej avslöja orten, iaf inte än) där man tar 10kr i sk "kontanthanteringsavgift" resp 15kr för "korthanteringsavgift". Förutom det tar de yttligare 10kr i "serveringsavgift". Och inte bara det, de tar också en "tilläggsavgift" på 15kr för dryck trots det står "kebabtallrik meny" på menyn. Det är därför en vanlig kebabtallrik med burk cola gick på 105kr (70+10+10+15).

Hur ofta ser man det i Sverige (är nog första gången för min del)? Och främst, hur lagligt är det egentligen?

Sundås

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 oktober 2009, 20:16:43 PM
En liten reflektion när jag kollade igenom bilderna från somras:

Det finns en grill/pizzeria någonstans i Sverige (tänker ej avslöja orten, iaf inte än) där man tar 10kr i sk "kontanthanteringsavgift" resp 15kr för "korthanteringsavgift". Förutom det tar de yttligare 10kr i "serveringsavgift". Och inte bara det, de tar också en "tilläggsavgift" på 15kr för dryck trots det står "kebabtallrik meny" på menyn. Det är därför en vanlig kebabtallrik med burk cola gick på 105kr (70+10+10+15).

Hur ofta ser man det i Sverige (är nog första gången för min del)? Och främst, hur lagligt är det egentligen?

Jag har för mig att det är så att man aldrig får ta ut avgift egentligen. Det gör dock många ändå.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jo

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 oktober 2009, 20:16:43 PM
En liten reflektion när jag kollade igenom bilderna från somras:

Det finns en grill/pizzeria någonstans i Sverige (tänker ej avslöja orten, iaf inte än) där man tar 10kr i sk "kontanthanteringsavgift" resp 15kr för "korthanteringsavgift". Förutom det tar de yttligare 10kr i "serveringsavgift". Och inte bara det, de tar också en "tilläggsavgift" på 15kr för dryck trots det står "kebabtallrik meny" på menyn. Det är därför en vanlig kebabtallrik med burk cola gick på 105kr (70+10+10+15).

Hur ofta ser man det i Sverige (är nog första gången för min del)? Och främst, hur lagligt är det egentligen?

Skavsta kanske?

MrX

Inga avgifter är tillåtna när man handlar med bankkort. EU är väldigt tydliga på den punkten. Om det är som så att någon tar ut avgift när ni handlar med bankkort så är det bara ringa företaget som placerat kortläsaren där (oftast Babs) och berätta så försvinner apparaten någon dag senare

groenis

Skavsta är det inte där kostar en hamburgertallrik 140:-
köttbullstallrik med potatis 110:-.

Ägarinnan som har monopol på all matförsäljning påstår att maten och kaffet är ekologiskt
Hon "jagar" dessutom företag som har eget lunchrum,
att hon är kompis med flygplatschefen hjälper visst till med ockerpriser

/Lennart

Danne B.

När jag pratade med Swedbank om detta sa dom att det är upp till affärsägaren om han/hon vill ta ut en avgift eller ej, men det är upp till köparen om han/hon vill betala den eller ej... Värt att notera är att det då även är upp till affärsägaren att bestämma om han/hon vill sälja till dig eller ej...

//Danne

psy

Det är inte orimligt tycker jag att affärsinnehavaren tar ut sina kostander på kunderna, det är liksom det det går ut på att driva tex. gatukök, att tjäna pengar. Det är inte välgörenhet dom pysslar med.

Man skulle naturligtvis kunna tänka sig att man höjer sina priser på måltider istället, och sedan säger att man "bjuder" på avgiften vid kortköp, det kanske skulle vara ett säljtricks, men det är faktiskt ärligare att ta ut en avgift och kalla den för vad det är.

Nico


Problemet vad gäller kortavgifter är att väl snarast att bankerna, Babs m.fl. kreditgivare tar ut [teknik]avgift från den/de som accepterar kortet som betalningsmedel varför dessa i sin tur tar ut en avgift som de enligt sina kontrakt mm. inte får ta ut. Som någon skrev innan så vill även jag minnas att det finns lagstiftning kring detta med som egentligen ska förhindra att några extraavgifter tas ut, så 'hanteringsavgifter' i sig är frågan om det får förekomma?

Att sedan t.ex. Babs som förmedlare tar ut en avgift för att bl.a. finansiera kortterminaler mm. kan jag delvis köpa, men å andra sidan borde bankerna kunna sköta detta helt själv varför nischen som förmedlare av dessa tjänster borde försvinna. Idén i grunden är väl annars att minska ned den bra mycket dyrare hanteringen av kontanter, men då blir det konstigt med dessa implicita straffavgifter mot de som är snälla nog att istället använda och ta emot konto/kredit/bankkort.

Redan i nuläget så betalar man som innehavare en årsavgift för respektive kort och troligtvis täcker dessa årsavgifter bankernas kostnader för att man brukar korten, men då konkurrensen är dålig och bankerna inte är så lite giriga så uppstår det en del avarter. Vill minnas att bl.a. Finansinspektionen råddat i detta tidigare då just avgifter hit och dit är något som i synnerhet bankerna tjänar grova pengar på då de flesta av oss inte har någon större koll på läget.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Nilsson skrivet 31 oktober 2009, 06:15:47 AM
Det är inte orimligt tycker jag att affärsinnehavaren tar ut sina kostander på kunderna, det är liksom det det går ut på att driva tex. gatukök, att tjäna pengar. Det är inte välgörenhet dom pysslar med.

Man skulle naturligtvis kunna tänka sig att man höjer sina priser på måltider istället, och sedan säger att man "bjuder" på avgiften vid kortköp, det kanske skulle vara ett säljtricks, men det är faktiskt ärligare att ta ut en avgift och kalla den för vad det är.

I och för sig är det inte orimligt men det borde ligga även i affärsägarens intresse att minska kontanterna i kassaflödet. Min frisör berättade häromdagen att hon får betala 65 kronor till banken för att sätta in en dagskassa. Alltså borde affärsidkarna i så fall ta ut en expeditionsavgift i stället för särskild kortavgift. Det är dessutom i enlighet med alla regler bara man meddelar tydligt vad som gäller. "För inköp under 100 kronor tar vi en expeditionsavgift på 5 kronor". Men det blir inte många kvällstidningar sålda i en sådan affär. Inte smågodis heller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

psy

Ja, jag håller med både Staffan och Nico, det blir galet när man jämför med kontantinköp. Att det kostar pengar att hantera pengar, antingen kontanter eller elektroniska pengar, och att det i slutet drabbar kunden är inget man kan göra något åt.

Men visst, först betala ett par hundra till banken för att få ha kortet, och sen även ta ut avgifter vid varje betalning känns som en grej för mycket.

Undrar varför marknaden inte själv sanerar sig lite här? Jag menar om det nu går att tjäna pengar på att tillhandahålla kredit/kontokort så borde någon komma in på marknaden och sänka priset för att få kunder. Är man fortfarande helt utelämnad till babs som det var för över 10år sedan när jag drev en taxifirma?

Citatdå de flesta av oss inte har någon större koll på läget.

Jag tex! =)