Dimljus och halvljus....

Startat av yngrot, 11 oktober 2009, 20:35:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2009, 09:25:55 AM
Det är ju inte bara det att själva lamporna är dyrare. På många bilar är det i princip omöjligt att byta lampor utom på verkstad och då kan det hända att komponenter i motorrummet behöver demonteras för att komma åt. Ett sådant byte blir förstås inte billigt.
Möter man någon med dimljuset på i ett backkrön riskerar man att bli betydligt mer bländad än om vederbörande kör på halvljus.
Om biltillverkarna lade lite mindre möda på att passa in strålkastarna i bilens design och lite mer på att det skall vara lätt att byta lampor skulle vi säkert slippa en del av dessa "problem" samt också många enögda vi möter i trafiken.


Instämmer till fullo! Kan inte heller låta bli att länka till detta lilla filmklipp: http://www.youtube.com/watch?v=KGJas1CbByE

/Jonas

JDS

Starkare ljus i dagsljus är väl inget stort problem egentligen, att man skulle bli bländad i dagsljus är bara inbillning. Överhuvudtaget är folk alldeles för rädda för att blända andra, och folk blir alldeles för irriterade så fort de ser att någon kör med "för mycket" belysning, även om de inte blir bländade. Det finns något slags "Följa John-effekt" på vägarna som går ut på att folk tävlar om vem som kan blända av först, även när två bilar möts i en S-kurva så bländas det av innan ljusknippena är ens i närheten av att träffa den andra föraren. Jag menar inte att man ska ändra reglerna men det går att köra med bra mycket mer belysning innan det blir ett problem. Sen finns det alltid nån virrpanna som glömmer bort att blända av vid 180-gradersmöte i mörker, men dem kan man inte göra så mycket åt. (Det är antagligen bättre om de kör med helljus hela tiden än om de aldrig gjorde det!)

peter

Jag vill minnas att det även kan bli böter om det saknas ex.v halvljus på fordonet - frågan är ju om man kan stämma tillverkaren för medhjälp till brott eftersom det inte går att byta lampeländet på egen hand. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: peter skrivet 13 oktober 2009, 23:04:50 PM
Jag vill minnas att det även kan bli böter om det saknas ex.v halvljus på fordonet - frågan är ju om man kan stämma tillverkaren för medhjälp till brott eftersom det inte går att byta lampeländet på egen hand. :)

Första gången brukar det bli ett påpekande. Lampan kan ju ha gått sönder under körning och man kanske inte märkt det. Men om man då inte åtgärdar felet inom några dagar och upptäcks igen så lär det vara stor risk för någon form av strafföreläggande.
Det skulle vara intressant om någon provade att stämma tillverkaren för medhjälp eller delaktighet till brott.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 oktober 2009, 00:07:43 AM
Första gången brukar det bli ett påpekande. Lampan kan ju ha gått sönder under körning och man kanske inte märkt det. Men om man då inte åtgärdar felet inom några dagar och upptäcks igen så lär det vara stor risk för någon form av strafföreläggande.
Det skulle vara intressant om någon provade att stämma tillverkaren för medhjälp eller delaktighet till brott.  :)

Har hört att om du har ersättningslampa i bilen så ska det vara lugnt. (Kanske inte om samma polis stoppar dig två dagar senare, fortfarande med trasig lampa.) Vet dock inte om det stämmer.

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2009, 09:13:51 AM
Så är det absolut. Faktum är att dimljus+parkering idag används mest p.g.a brist på det klassiska varselljuset (Day Running Light) som fanns på Saab 99 och Volvo 240 mellan c:a 1975-1987.

Även äldre Saab 900, Volvo 740 och Mazda har det. Har nu sett att Nya Mazda 6, vissa VW och Audi har också det.