Konsten att åka Nattåg i Polen...

Startat av Yujin Zhang, 26 september 2008, 23:10:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Bästa tipset för dem som vill åka nattåg i Polen är ju helt enkelt att hoppa på vid ändstationen. Är man dessutom extra snål och inte vill betala för ligg-/sovvagn och är 4-5 personer, ja, då ska man göra något så här ungefär när man ser att tåget börja komma in till stationen:

1. Alla ska hålla utkik efter rätt delen av tåget så man inte hamnar i Kiev istället (som vi nästan gjorde)...
2. Så fort man har listat ut att delen man ska ta är längst fram och man står i slutet av platformen så ska man leka löpare och springa springa springa.
3. När tåget har någolunda stannat så ska två av killarna hoppa på tåget, lämna ryggsäckerna åt tjejerna som står på perrongen och väntar snällt.
4. Gå in i vagnen och börja leta efter ledig kupé. Så fort man hittat en ledig så ropar vi på tjejerna och ber dem kasta/lyfta ryggsäck och resväsk genom fönstret.
5. Ta ett extra koll så att tjejerna inte har glömt något och till slut, se till att själva tjejerna kom också med på tåget!
6. Dra gardinen och släck! Så att folk där ute tror att man sover...

Enjoy!

***


Men sån lycka hade inte vi riktigt utan vi hoppade på nattåget vid Stalowa Wola 02:36 mitt på natten, utan någon biljetter och så här såg det ut:






Folk satt/stod överallt i korridorren (då alla kupén var upptagna = 100% säker att det var mer passagerare än antal sittplats). Vid varje änden vagnen fanns några stycken som har haft för mycket att drycka och rökte, snackade och ja...spyade här o där.
20 minuter in på resan trängde en kvinnlig konduktör från ena ände vagnen och så fick vi köpa våran tågbiljetter ombord med kilometertaxa. Och det betyder två stora pärmer i axelväska med tabeller (distans mellan alla orter osv), för hel och reducerad pris. Kvitto var i form av en handskriven kvitto (kan lägga upp bilden igen om intresse finns).

Ja...det är ingen lätt jobb där inte för en konduktör på nattåget... ::)

Jonas Strömblad

Eller så köper man biljett i sovvagn!  ;D
Låter som en mycket bättre ide...
/J
PS Bild på biljetten vore skoj DS

Yujin Zhang

CitatEller så köper man biljett i sovvagn!   
Låter som en mycket bättre ide...

Vi är snål du; fattiga stundenter som reser runt Polen.  ;D


Äkta handskriven biljett för två vuxna (de två polackar fick betala halva psriset bara för de var polackar...*suck*....) från Stalowa Lowa till Łańcut. Vid Łańcut fick jag bita på det sura äpplet när jag fick veta från polackarna att InterCity-tåget i Polen är den dyraste varianten. Gissa om de blev arga på mig när vi åkte Łańcut-Krakow för lite över 180SEK p/p.
Hur f-n skulle jag liksom veta att IC är den dyra varianten liksom...  ::) :P

Cyklisten

Men det är fortfarande bara 100 kronor ;) Och jag har själv åkt polska nattåg utan sådana upplevelser, hade plats i liggvagn. Tror att de fick betala mindre pga. att de var arbetslösa eller att de var studenter.