Huvudmeny

RV40 rök i buss

Startat av S Svensson, 02 september 2019, 20:18:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

http://www.bt.se/ulricehamn/just-nu-larm-om-bussbrand-passagerare-evakuerade/

Det finns en bild på en buss som ryker i Borås-Tidning. Bildtexten är fri men inte texten. På bilden syns en buss i JLT färg.

buskörare

Citat från: S Svensson skrivet 02 september 2019, 20:18:57 PM
http://www.bt.se/ulricehamn/just-nu-larm-om-bussbrand-passagerare-evakuerade/

Det finns en bild på en buss som ryker i Borås-Tidning. Bildtexten är fri men inte texten. På bilden syns en buss i JLT färg.

Ser inte ut att ha brutit ut nån brand i alla fall. Skönt om det är så :)

Bussemil

#2
Citat från: S Svensson skrivet 02 september 2019, 20:18:57 PM
På bilden syns en buss i JLT färg.
Bussen är Bottnaryds Trafik BXO 114 (JLT 5032)

Bernt Talbrant

Citat från: buskörare skrivet 02 september 2019, 20:25:10 PM
Ser inte ut att ha brutit ut nån brand i alla fall. Skönt om det är så :)

Der var nog ett oljeläckage som var orsak till rökutvecklingen. Det varnades i radion för att det var olja på vägen runt Hössnamotet där en buss tidigare havererat. När jag körde där igårkväll syntes det tydligt att något läckt längs en sträcka på vägen.

buskörare

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 03 september 2019, 10:24:43 AM
Der var nog ett oljeläckage som var orsak till rökutvecklingen. Det varnades i radion för att det var olja på vägen runt Hössnamotet där en buss tidigare havererat. När jag körde där igårkväll syntes det tydligt att något läckt längs en sträcka på vägen.

Okej. Ja, det är väl oftast läckage som är orsak till rökutveckling och tillslut bränder beroende på ämne. Skönt om det stannar vid rökutveckling.

cobra_81

Citat från: Bussemil skrivet 02 september 2019, 20:52:42 PM

Bussen är Bottnaryds Trafik BXO 114 (JLT 5032)

Det stämmer att det var våran buss. Det var jag som körde bussen vid detta tillfälle. Jag upptäckte att det rök kraftigt bakom bussen när jag körde upp i backen på rv40, jag meddelar mina resenärer (3st) att vi kommer att få stanna för att jag misstänker allvarliga problem med bussen. När jag plockar bort mikrofonen så tittar jag till i innespegeln igen och ser att det börjar fyllas på med rök även i bussen. Då drar jag handbromsen direkt och utrymmer bussen direkt.

MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005