Landvetterbuss - olika "länsmålningar"

Startat av Mikael T Nilsson, 26 mars 2010, 14:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep med olika bussar från Landvetterbuss. Först en boggiebuss i en kortvarig Västtrafikdesign. Det ser ut som att en Bohuslackad Neoplanbuss kör bakom.



En GL-lackerad servicebuss på besök i Stockholm. Förmodligen användes denna buss på servicelinjer eller som färdtjänstbuss i GL-trafiken.



En Älvsborgslackad Ajokki-buss i Landvetterbuss garage i Skene.



Ännu en GL-lackerad Landvetterbuss, men i linjetrafik i Kungsbacka.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Rikard

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM



Ännu en GL-lackerad Landvetterbuss, men i linjetrafik i Kungsbacka.

En Linjebuss VanHool nr 014-020 i blåexpress lackering skymtar i bakgrunden som inväntar avgång. De var placerade på Partillegaraget vid den tiden.
Rikard.

Nupski

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM


En GL-lackerad servicebuss på besök i Stockholm. Förmodligen användes denna buss på servicelinjer eller som färdtjänstbuss i GL-trafiken.

Denna gick mycket på linje 740 Hällingsjö - Fjärås, samt skolbuss i obygden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM


Här kommer ett bildsvep med olika bussar från Landvetterbuss. Först en boggiebuss i en kortvarig Västtrafikdesign. Det ser ut som att en Bohuslackad Neoplanbuss kör bakom.


Detta var den design som GLAB införde 1998. Den blev inte så långvarig eftersom Västtrafik bildades 1999 och införde sin egen design, dock inte förrän sent det året. Av den anledningen övergavs den grå designen igen på leveranser från våren 1999 och t ex den Oudsten-bussarna fick de gamla GLAB-färgerna. Designen har inget med Västtrafik att göra även om de valde en liknande för flygbussarna.

Neoplan Transliner i Bohus-lack (visst är det en sådan som skymtar) kördes av Leja Touring, Marstrand-Hermansby, Strömstad-Tanum Buss och Uddevalla Omnibus.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2010, 10:58:28 AM

Neoplan Transliner i Bohus-lack (visst är det en sådan som skymtar) kördes av Leja Touring, Marstrand-Hermansby, Strömstad-Tanum Buss och Uddevalla Omnibus.


Fast just den modellen (Uddevalla Omnibus hade den äldre modellen vill jag minnas) var det bara Leja och Marstrand-Hermansby som körde 1998. Strömstad Tanum övertog ju senare Marstrand-Hermansbys (två) bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 27 mars 2010, 16:00:53 PM
Fast just den modellen (Uddevalla Omnibus hade den äldre modellen vill jag minnas) var det bara Leja och Marstrand-Hermansby som körde 1998. Strömstad Tanum övertog ju senare Marstrand-Hermansbys (två) bussar.

Ja, det är riktigt att Uddevalla Omnibus Transliner köptes begagnad och tidigare var Swebus 3464. Årsmodell 1993. Så det är väl knappast den på bilden.
Strömstad-Tanum tog över linjetrafiken från Marstrand-Hermansby i samband med att de avvecklade linjetrafiken för att kunna sälja resten till Interbus. Hade de behållit linjetrafiken hade Buss i Väst haft hembudsrätt på att köpa verksamheten. Det skedde i november 2003.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Tack för kompletterande information kring bussarna och bilderna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Citat från: Johan B skrivet 27 mars 2010, 16:00:53 PM
Fast just den modellen (Uddevalla Omnibus hade den äldre modellen vill jag minnas) var det bara Leja och Marstrand-Hermansby som körde 1998. Strömstad Tanum övertog ju senare Marstrand-Hermansbys (två) bussar.
Olofsson,Kungsbacka (fd Fjärås) hade också en Neoplan.För Orange express
Leja hade 3 st,två för linje 820 och en för orange express.
Marstrand-Hermansby (Kärna Buss) hade 2 för 820

Sedan finns det en ytterligare hos GSAB.För beställning och röd express.

Johan B

Citat från: S Svensson skrivet 27 mars 2010, 20:32:43 PM
Olofsson,Kungsbacka (fd Fjärås) hade också en Neoplan.För Orange express
Leja hade 3 st,två för linje 820 och en för orange express.
Marstrand-Hermansby (Kärna Buss) hade 2 för 820

Sedan finns det en ytterligare hos GSAB.För beställning och röd express.

Olofssons var en Transliner K, alltså den låga varianten, medan Lejas och MHBs var den högre turistvarianten SHD. Att deras bohuslackade bussar var för 820 är väl en sanning med modifikation. De gick ju då liksom idag på kombinationsomlopp där 820 bakas ihop med linjerna till Lysekil och Strömstad. Marstrand Hermansbys två bussar var stripade med Lysekilsexpressen och Lejas med Strömstadsexpressen. Idag när det bara står Express på bussarna finns omlopp som har turer till både Lysekil och Strömstad.

S Svensson

Leja´s ena var orange express. De båda andra var Bohusfärgade. Dessa båda brandskadades och togs ur trafik. Dessa vill jag minnas aldrig gick på Lysekil.
Den ena av Landvetters Volvo B10M Carrus Ajokki var ursprungligen Bohusfärgad (HGA687).Men blev grå april-maj 98.Sågs påsken 98 av mig i Borås. Färguppgiften ändrades aldrig i bilregistret.

Det var nämligen inte helt klart vilket företag inom BiV som skulle köra linje 820. Leja hade hjälp till köra 820 tidigare åt Swebus men då körde man till Oslo.

Johan B

Det ska mycket riktigt förtydligas att Lejas bussar med Strömstadsexpressstripe bara körde till Strömstad (och linje 820), likaså körde Marstrand Hermansbys Lysekilsstripade aldrig till Strömstad, däremot fanns en del turer på 820 i de omloppen också. Efter att Strömstad Tanum köpt upp Marstrand Hermansbys Neoplaner var det vanligaste dock att de Strömstadsexpressstripade Scania Carrus gick på Lysekilsexpressen och Neoplanerna gick på Strömstadsexpressen. Även den omärka Irizaren SGB937 var vanlig buss på Lysekilsomloppen. Denna linjebundenhet försvan dock som sagt helt iom nya avtalet 2005 då bussarna blev blå med expresstripe.

Ingemar

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM


Här kommer ett bildsvep med olika bussar från Landvetterbuss. Först en boggiebuss i en kortvarig Västtrafikdesign. Det ser ut som att en Bohuslackad Neoplanbuss kör bakom.

MYCKET trevligt att se bild på den första buss jag körde i Göteborgstrafiken. Ganska exakt två år efter att denna bild togs körde jag mitt första ensampass med denna på måndagkvällen på Göteborgskalaset. Hade sista turen från Göteborg på kvällen, blev fullsatt och fick lämna folk kvar på NET. Lyckades dock få en av de andra bussarna att köra en extrasväng, så vi fick med alla till slut.
Denna rullar fortfarande hos Larssons Busstrafik i Främmestad, medans 21 (HGA577) finns hos Söne Trafik och 23 (HGA687) är hos oss på Söne Buss i Göteborg.
Tack för bilden.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Mikael T Nilsson

Citat från: Ingemar skrivet 30 mars 2010, 06:24:34 AM
MYCKET trevligt att se bild på den första buss jag körde i Göteborgstrafiken. Ganska exakt två år efter att denna bild togs körde jag mitt första ensampass med denna på måndagkvällen på Göteborgskalaset. Hade sista turen från Göteborg på kvällen, blev fullsatt och fick lämna folk kvar på NET. Lyckades dock få en av de andra bussarna att köra en extrasväng, så vi fick med alla till slut.
Denna rullar fortfarande hos Larssons Busstrafik i Främmestad, medans 21 (HGA577) finns hos Söne Trafik och 23 (HGA687) är hos oss på Söne Buss i Göteborg.
Tack för bilden.
MVH Ingemar

Kul! Där ser man. Roligt att du uppskattade bilden! Och tack för info om bussens och dess syskons vidare öden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cordinot

Hej där!

Jag måste verkligen få fråga 2 frågor jag har undrat mycket länge om detta gamla bussbolag.

1. Vilket år grundades Landvetterbuss?

2. Vilket år gick bolaget i konkurs och framförallt varför gick de i konkurs?

Cordinot

Jonas Gustafsson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2010, 14:47:11 PM


En GL-lackerad servicebuss på besök i Stockholm. Förmodligen användes denna buss på servicelinjer eller som färdtjänstbuss i GL-trafiken.



En Älvsborgslackad Ajokki-buss i Landvetterbuss garage i Skene.



Ännu en GL-lackerad Landvetterbuss, men i linjetrafik i Kungsbacka.

Dessa bussar har inget inventarienummer angivet. Jag kan bidra med att de hade nummer 41, 86 resp. 37 hos Landvetterbuss.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.