Huvudmeny

Ehns Busstrafik

Startat av Bussmicke, 14 december 2008, 23:43:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke









Fler bilder på hemsidan.

Någon som har aktuell vagnlista över Ehns vagnpark idag?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Hur kommer det sig att bussarna är skyltade "Motala via Askersund"? Linje 629 har ju i i alla fall 20 års tid gått just sträckan Motala-Askersund. Kombinerades någon annan linje med 629 i norra änden som kan förklara skyltningen?

Btw, härliga bilder! :)

robbes

har för mig den gick från örebro med bussbyte i askersund

Bussmicke

#3
Vet inte om detta säger något,

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Här har vi ett företag som försvinner som entreprenör åt länstrafiken. Anledningen är att man måste köra med lågentrevagnar och därför kan man inte kombinera med sin övriga trafik.  :'( För kunderna är detta en förlust av hög rang.
I branschen 37 år

Henrik N

Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2008, 01:10:50 AM
Vet inte om detta säger något,


Nja ett rött kryss säger inte så mycket ;)

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 14:52:16 PM
Detta är ju inget som enbart drabbar Ehns utan en utveckling i stort, samma förutsättning gäller för alla aktörer.

Man måste kunna räkna hem sina bussar på det uppdrag man har, man kan inte längre lägga ett lågt pris i linjetrafiken och kompensera detta med annan trafik vid sidan om.

Visst, så ser det ut i verkligheten. Men det är ändå tråkigt att en åkare numera ska behöva 2-3 helt olika busstyper för att bedriva en komplett bussverksamhet, och att alla chanser till merutnyttjande då går förlorat. Om man kunde merutnyttja effektivare hade ju alla anbud varit på en lägre nivå, och därmed hade även vår kära höga svenska skatt kunnat varit lägre.

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 15 december 2008, 17:55:46 PM
Visst, så ser det ut i verkligheten. Men det är ändå tråkigt att en åkare numera ska behöva 2-3 helt olika busstyper för att bedriva en komplett bussverksamhet, och att alla chanser till merutnyttjande då går förlorat. Om man kunde merutnyttja effektivare hade ju alla anbud varit på en lägre nivå, och därmed hade även vår kära höga svenska skatt kunnat varit lägre.

Detta är tyvärr något som går igen i alla branscher. Några av tankarna bakom EU:s upphandlingsregler var ju att alla ska ha lika chans att ta uppdrag var som helst inom EU och att såväl stora som små aktörer ska ha samma möjligheter. De flesta större beställare tillämpar dessutom ramavtalsförfarande och inom offentlig sektor är inte reell kvalitet styrande utan priset i relation till den kvalitet som hävdas i anbudet. Alltså är det väldigt svårt för en aktör att leva på gott rykte, hög kompetens och kvalitet och lokal kännedom, något som ofta är småföretagarens huvudsakliga säljargument.

Tyvärr har bl.a. detta lett till att allt fler beställare, även inom privat sektor, väljer att sätta kraven på ett sätt som utestänger små aktörer. Det blir helt enkelt för många anbud att hantera annars. För att småföretagare överhuvud taget ska kunna existera i den miljön krävs i många branscher anslutning till olika samarbets- eller mäklarbolag som tecknar ett (ram-)avtal med kunden, vilket ofta gör att det lilla bolaget med sin ofta goda kompetens kommer allt längre ifrån kunden. Inom bussbranschen torde Gotlandsbuss vara ett exempel på en sådan sammanslutning. På sikt är jag rädd att detta kommer att urholka småföretagandet, inte bara i Sverige, vilket mycket väl kan leda till större likriktning, högre priser och lägre kvalitet på sikt.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

robbes

Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2008, 01:10:50 AM
Vet inte om detta säger något,



Nu kommer jag som fd Hallsbergare vara petig här, där bilden ä'r fotad är Sydnärkeshallen dvs en ishall som syns i bakgrunden. Dock har du delvis rätt med Alléskolan då den ligger i närheten men Transtensskolan ligger lika långt bort från foto platsen som Alléskolan

Yujin Zhang

Citat från: robbes skrivet 15 december 2008, 18:46:59 PM
Nu kommer jag som fd Hallsbergare vara petig här, där bilden ä'r fotad är Sydnärkeshallen dvs en ishall som syns i bakgrunden. Dock har du delvis rätt med Alléskolan då den ligger i närheten men Transtensskolan ligger lika långt bort från foto platsen som Alléskolan

Är det samma Alléskolan som Länstrafiken Örebro har i sina tidtabeller (tex 701?). Isf tror jag att BM (liksom jag också i det flesta fall) går efter vad länstrafikhuvudman kallar (håll)platsen, inte vad platsen verkligen heter (även om dessa två bruka stämma ganska bra överens i det flesta fall).

robbes

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 december 2008, 19:36:13 PM
Är det samma Alléskolan som Länstrafiken Örebro har i sina tidtabeller (tex 701?). Isf tror jag att BM (liksom jag också i det flesta fall) går efter vad länstrafikhuvudman kallar (håll)platsen, inte vad platsen verkligen heter (även om dessa två bruka stämma ganska bra överens i det flesta fall).

Kollade deras karta och de har döpt den märkligt nog till Allé skolan  Och hållpltserna ligger inte i vändZonen som de markerar utan på raksträckan.  OM man kolla på kartan på lanstrafikens sida så ser man både Alléskolan samt transtens skolan, Transtensskolan är den som ser ut som ett E

Allé skolan det som ser ut som typ BD i hop

http://193.45.213.123/ltt/kartor/mapviewindex.asp?name=All%E9skolan%20(Hallsberg)&optType=0&Ycoord=6549221&Xcoord=1459904&id=111130&lang=se&FromTo=0

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2008, 18:28:27 PM
I det aktuella fallet är det f.ö ingen "stor aktör" som tar över trafiken utan ett annat litet lokalt bussföretag.

Om man nu kan räkna Weidermans som litet, men lokalt är det i alla fall.
Ehns Busstrafik lämnade inte ens något anbud på trafiken, men orsaken var mycket riktigt att de inte ansåg sig kunna satsa på lågentrébussar. Om jag minns rätt var Weidermans de enda som lade bud på den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2008, 19:43:38 PM
Om man nu kan räkna Weidermans som litet, men lokalt är det i alla fall.
Ehns Busstrafik lämnade inte ens något anbud på trafiken, men orsaken var mycket riktigt att de inte ansåg sig kunna satsa på lågentrébussar. Om jag minns rätt var Weidermans de enda som lade bud på den.

Weidermans la ett bud på alla tre paketen i Södra delen av Örebro län och fick samtliga, Åmmebergsbuss var de enda som har lagt in anbud men var för dyra mot Wiedermans 5,8 % dyrare en Länstrafiken Örebro.
http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5159.aspx

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer K skrivet 15 december 2008, 20:42:34 PM
Weidermans la ett bud på alla tre paketen i Södra delen av Örebro län och fick samtliga, Åmmebergsbuss var de enda som har lagt in anbud men var för dyra mot Wiedermans 5,8 % dyrare en Länstrafiken Örebro.
http://www.lanstrafiken.se/template/Page____5159.aspx

/ Christer K

Weidermans var tydligen de enda som lade bud på två av länsdelens tre paket. Man kan ju undra varför ingen annan var intresserad. Ansåg de övriga tänkbara att Weidermans är så duktiga att de inte går att konkurrera med?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)