Veolia har stora problem i Stavanger

Startat av Lars, 01 februari 2008, 22:39:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

1 jan tog Veolia över trafiken i hela Stavangerområdet de är nu enda aktören men bara 1/3 av de gamla förarna som tidigare körde buss i Stavanger gick över till Veolia.
De har samma problem som Swebus fick i Dalarna

Läs saken här

http://aftenbladet.no/lokalt/article588209.ece

Magnus

Nu känns det som jag frågar samma frågor en gång till :) Hur många bussar handlar det om? Är det nya bussar? Bussen på bilden ser ut som en ny Volvo.

Leif D

Där tycks man gått på en skaplig mina.....

Det rör sig om ja får tro http://kolumbus.no/ rätt om 30 daglinjer i Stavanger.
Tydligen kör Veolia en hel del runt omkring också. En bedömning är att bara Stavanger drar mer än 150 vagnar (obs jag gissar nu).
Vilket innebär att det troligen är totalt det dubbla med all trafik i omlandet.....

256 inställda avgångar till ett belopp på 1,28 miljoner nkr är ju inte direkt lite, för en dag.......

;-)

Ersa

Där ser det ut att finnas rejält med arbete och lön för arbetslösa D-kortsinnehavare i Sverige!  :D
Men till vilka andra arbetsgivare tog de saknade förarna vägen?

Ersa

En av kommentarerna till artikeln:
"hadde kolumbus vært et norskeid selskap hadde vel alt vært bedre... bussene gikk bedre før da norge eide det...etter at svenskene kjøpte det gikk alt nedover..."

Nu förstår jag inte. Varken huvudmannen Kolumbus eller trafikoperatören Veolia är väl svenskägt?

Ronni Svensson

Citat från: Magnus skrivet 01 februari 2008, 23:17:48 PM
Nu känns det som jag frågar samma frågor en gång till :) Hur många bussar handlar det om? Är det nya bussar? Bussen på bilden ser ut som en ny Volvo.


Hej
De har modtaget en del nye busser til deres kørsel bla. i Stavanger
På linket kan I se hvor mange de har bestilt og modtaget
http://www.yrkesbil.no/vis_artikkel.php3?aid=31802


Leif D

Min lilla antalsgissning var ju tydligen inte helt galen....
178 Volvobussar beställdes till trafiken, 135 levererade enligt plan...
;-)


Jan

Citat från: Lars skrivet 01 februari 2008, 22:39:01 PM
1 jan tog Veolia över trafiken i hela Stavangerområdet de är nu enda aktören men bara 1/3 av de gamla förarna som tidigare körde buss i Stavanger gick över till Veolia.
De har samma problem som Swebus fick i Dalarna

Läs saken här

http://aftenbladet.no/lokalt/article588209.ece
Vi har en liknande sak på gång här i Sverige också. Det är ingen hemlighet at det saknas förare i Stockholm. Frågan är hur många Swebus kommer att säga upp i trafiken man förlorat ( Överklagan är gjord det vet jag) i Märsta och Ekerö. Arriva har haft samma problem i Skåne att få tag i förare.
I branschen 37 år

Nico


I Stockholmsområdet så tar väl normalt sett den nye entreprenören över befintlig personal. Så oavsett vem som än tar över Mälaröarna och Sigtuna så lär de de flesta förarna nog följa med. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

SvB

Leif D skrev:
CitatMin lilla antalsgissning var ju tydligen inte helt galen....
178 Volvobussar beställdes till trafiken, 135 levererade enligt plan...
Problemene i Stavanger skyldes ikke mangel på busser. Jeg tror Volvo leverte de bussene som skulle være i trafikk fra 1.1.2008. Siste del av ordren skulle leveres vinter/ vår 2008. Problemene skyldes mangel på sjåfører, ikke minst fordi en stor del av sjåførene i Nettbuss ikke ønsket å fortsette i Veolia, og i stedet fant seg andre jobber. Derfor ble det mangel på sjåfører, og ikke minst på sjåfører som er kjent i Stavanger-området. Derfor ble det også mye forsinkelser i trafikken. Veiloa har lagt ned et stort arbeid med å rekruttere sjåfører fra Polen, lære dem norsk osv. Det tar selvsagt tid før det løser problemene. Det har vært mye stoff om dette i norske medier, og ikke minst i Stavanger Aftenblad, søk i:

http://aftenbladet.no

SvB

Jeg kunne legge til litt mer om et annet anbud i Norge som også startet 1.1.2008, nemlig i Tønsberg der Unibuss (ex. Sporveisbussene) overtok for Nettbuss, et oppdrag som omfatter ca. 50 busser. Hovedproblemet her har vært urealistiske rutetabeller og kjøretider, som har skapt mye forsinkelser. Svært vanskelige arbeidstider for sjåførene er også et problem, dvs. lange vakter omtrent uten pauser. Her er noen av saker fra mediene:

http://tb.no/article/20080129/NYHETER/164749862

http://www.rhf.no/phpbb2/viewtopic.php?t=2981

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.4619732

http://tb.no/article/20080124/NYHETER/608480941/1011/NYHETER

Leif D

Citat från: SvB skrivet 03 februari 2008, 14:30:16 PM
Leif D skrev: Problemene i Stavanger skyldes ikke mangel på busser. Jeg tror Volvo leverte de bussene som skulle være i trafikk fra 1.1.2008. Siste del av ordren skulle leveres vinter/ vår 2008. Problemene skyldes mangel på sjåfører, ikke minst fordi en stor del av sjåførene i Nettbuss ikke ønsket å fortsette i Veolia, og i stedet fant seg andre jobber. Derfor ble det mangel på sjåfører, og ikke minst på sjåfører som er kjent i Stavanger-området. Derfor ble det også mye forsinkelser i trafikken. Veiloa har lagt ned et stort arbeid med å rekruttere sjåfører fra Polen, lære dem norsk osv. Det tar selvsagt tid før det løser problemene. Det har vært mye stoff om dette i norske medier, og ikke minst i Stavanger Aftenblad, søk i:

http://aftenbladet.no


Nej då, det vet jag också, förarbrist är det ju.
Däremot undrade ju någon hur många bussar/bussomlopp det handlar om. För att få en uppfattning kollade jag överslagsvis i tidtabellerna och gissade sedan.
Därefter dök en del länkar upp som gjorde att jag fick bekräftat att jag gissat skapligt rätt om antal bussar/bussomlopp.
;-)

michael k

kan jag få ett shift mellan 06.00 och 21 sex dar i uka
så kommer jag