Trafikområde Norrtälje

Startat av homer, 26 oktober 2007, 20:19:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Blev efters Patriks bildgåta lite nyfiken på roslagen och har följande frågor som jag hoppas någon kan besvara

Hur många uppställningsplatser har Busslink och hur många bussar är placerade på dessa? för jag antar att de finns fler än Norrtälje och Rimbo??

Hur fungerar samarbetet mellan Fridströms och Busslink? är de Busslink som har kontrakt från Sl på samtliga linje men väljer att hyra ut dessa???
Delar man linjer eller finns de linjer som bara Fridströms kör?

Hur fungerar tex 639 och 637 med anledning av att Sl-förarna inte får hantera kontanter??? är man undantagna och måste ha med sig  Ul kassa för dessa linjer?

och den sista frågan: ang linje 656, enligt linjekartan på Sl's hemsida går den mellan Söderhalls trafikplats och Mora vägskäl, men enligt tidtabellen och linjebeskrivningen är det en stadslinje i Norrtälje som får köras med blå buss vissa avgångar

Mikael T Nilsson

Citat från: homer skrivet 26 oktober 2007, 20:19:27 PM
Blev efters Patriks bildgåta lite nyfiken på roslagen och har följande frågor som jag hoppas någon kan besvara

Hur många uppställningsplatser har Busslink och hur många bussar är placerade på dessa? för jag antar att de finns fler än Norrtälje och Rimbo??

Hur fungerar samarbetet mellan Fridströms och Busslink? är de Busslink som har kontrakt från Sl på samtliga linje men väljer att hyra ut dessa???
Delar man linjer eller finns de linjer som bara Fridströms kör?

Hur fungerar tex 639 och 637 med anledning av att Sl-förarna inte får hantera kontanter??? är man undantagna och måste ha med sig  Ul kassa för dessa linjer?

och den sista frågan: ang linje 656, enligt linjekartan på Sl's hemsida går den mellan Söderhalls trafikplats och Mora vägskäl, men enligt tidtabellen och linjebeskrivningen är det en stadslinje i Norrtälje som får köras med blå buss vissa avgångar


Hej,

Jag vet att följande bussar nyligen var stationerade i Hallstavik:
Busslink 5407, 5415, 5420, 6317, och 6646.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Yujin Zhang

CitatHur många uppställningsplatser har Busslink och hur många bussar är placerade på dessa?
Jag kan komma på med fyra platser, Norrtälje (nåja...den heter nog garage o inte uppställningsplats), Rimbo, Hallstavik och Älmsta.

Norrtäljegaraget är alltså huvudgaraget med verkstan, tx osv.
Rimbogaraget är andra störst och har bl.a. 6316, 6318, 6319 (alla tre med UL-maskiner); det finns ca 10-12 vagnar här.
Hallstaviksgaraget är tredje störst och har som Norrortsmicke skrev, de fem vagnar.
Älmstagaraget är minsta av fyra och har två-tre vagnar som övernattar där och är inte fast stationerad där (tro jag).

CitatHur fungerar samarbetet mellan Fridströms och Busslink? är de Busslink som har kontrakt från Sl på samtliga linje men väljer att hyra ut dessa???
Delar man linjer eller finns de linjer som bara Fridströms kör?
Fridströms är väl underentreprenör till Busslink? Jag ska låta nån annan svara för det här (Verspieder?).

CitatHur fungerar tex 639 och 637 med anledning av att Sl-förarna inte får hantera kontanter??? är man undantagna och måste ha med sig  Ul kassa för dessa linjer?
637 går inte utanför Stockholms län, så där har vi inget mer att säga.
Vad som gäller 639, UL805, UL807 och UL809 (samt övriga UL linjer som Busslink kör): Föraren i TO-Norrtälje som kör UL-linjer har kvar deras kassa precis som förut, fast det används bara om resenär vill köpa biljetten till Uppsala län och inom Uppsala län.
Hur det fungerar på de turer som körs av KR Trafik och Swebus är dock frågetecken. Varför? Jo, jag har sett föraren sälja enkelbiljetter (via biljettmaskinen) till resenärer som vill åka inom Stockholms län (kanske kontantförbjud gäller bara bussar stationerad inom Stockholms län?).  ???

Citatoch den sista frågan: ang linje 656, enligt linjekartan på Sl's hemsida går den mellan Söderhalls trafikplats och Mora vägskäl, men enligt tidtabellen och linjebeskrivningen är det en stadslinje i Norrtälje som får köras med blå buss vissa avgångar
Linje 656 heter 644 nu för dagar och går mellan Söderhalls trafikplats och Mora vägskäl. Den 656 som finns nu är del av Norrtälje Stadstrafik och går Busstationen-Nordrona-Busstationen (f.d. 650 Nordronaslingan ungefär).

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 21:31:07 PM
Vad gäller kontantförbudet gäller det sannolikt enbart SL:s egna entreprenörer och inte de som kör på avtal med UL, nu har jag inte läst Arbetsmiljöverkets skrivning men den är förmodligen likartad pissepaus dokumentet, detta gäller heller inte för KR Trafik:s turer på 639 osv.

//Lars

Okej, det förklarar varför jag har sett KR och Swebus Uppsalas förare sälja kontaktbiljetter för lokala resor inom Stockholms län i somras...

(Ganska dumt egentligen tycker jag. Är KRs och Swebus Uppsalas avgångar undantag från kontantförbud, då borde det stå så i tidtabellen också.)

Mikael T Nilsson

Hej igen,

Tidigare hade Norrtälje även uppställningsplatser på Rådmansö, Vätö och Blidö, men dessa försvann senast under tidigt 90-tal.

Täby har uppställningsplatser i Åkersberga (två st: Åkerstorp och stationen), Vaxholm och Ljusterö. Jag tror inte att uppställningsplatsen på Rindö finns kvar, men är osäker. För något år sedan åkte jag med Busslink 4611 och den var märkt "Rindöbussen" invändigt, så kanske den är placerad där eller så var den avsedd för Rindölinjen (linje 678).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Yujin Zhang

Citat från: Norrortsmicke skrivet 27 oktober 2007, 09:27:29 AM
Hej igen,

Tidigare hade Norrtälje även uppställningsplatser på Rådmansö, Vätö och Blidö, men dessa försvann senast under tidigt 90-tal.

Täby har uppställningsplatser i Åkersberga (två st: Åkerstorp och stationen), Vaxholm och Ljusterö. Jag tror inte att uppställningsplatsen på Rindö finns kvar, men är osäker. För något år sedan åkte jag med Busslink 4611 och den var märkt "Rindöbussen" invändigt, så kanske den är placerad där eller så var den avsedd för Rindölinjen (linje 678).

Jodå, Rindögaraget finns kvar vid Rindö Smedja (sommaren 2007 iaf); det finns en vagn stationerad där och två-tre stycken fasta tjänster.

Anders Lundén

Vid höststarten hade Norrtälje besatt sina underdepåer enligt nedan;
5407   Hallstavik  UL-trafik
5415   Hallstavik
5420   Hallstavik
6317   Hallstavik  UL-trafik
6318   Hallstavik  UL-trafik
6646   Hallstavik
   
4418   Rimbo
4426   Rimbo
4501   Rimbo
5406   Rimbo      (UL-trafik)
5408   Rimbo       UL-trafik
5444   Rimbo       UL-trafik
5445   Rimbo       UL-trafik
6311   Rimbo
6312   Rimbo
6313   Rimbo
6314   Rimbo
6316   Rimbo       UL-trafik
6645   Rimbo
6647   Rimbo
   
3875   Älmsta
4427   Älmsta
5414   Älmsta
6307   Älmsta


Norrort har
1 buss på Rindö, 3 på Ljusterö och sedan har man Vaxholm, Åkersberga stn och Åkersberga LBC.

// Anders


Mikael T Nilsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 oktober 2007, 17:41:40 PM
Jodå, Rindögaraget finns kvar vid Rindö Smedja (sommaren 2007 iaf); det finns en vagn stationerad där och två-tre stycken fasta tjänster.

Tack för uppgiften! Då är det förmodligen 4611 som är placerad där. Det är nästan bara den man ser på linje 678. Jag har dock även sett den på linje 603 mellan Danderyds sjh och Kista.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Anders Lundén skrivet 28 oktober 2007, 14:24:17 PM
Vid höststarten hade Norrtälje besatt sina underdepåer enligt nedan;
5407   Hallstavik  UL-trafik
5415   Hallstavik
5420   Hallstavik
6317   Hallstavik  UL-trafik
6318   Hallstavik  UL-trafik
6646   Hallstavik
   
4418   Rimbo
4426   Rimbo
4501   Rimbo
5406   Rimbo      (UL-trafik)
5408   Rimbo       UL-trafik
5444   Rimbo       UL-trafik
5445   Rimbo       UL-trafik
6311   Rimbo
6312   Rimbo
6313   Rimbo
6314   Rimbo
6316   Rimbo       UL-trafik
6645   Rimbo
6647   Rimbo
   
3875   Älmsta
4427   Älmsta
5414   Älmsta
6307   Älmsta


Norrort har
1 buss på Rindö, 3 på Ljusterö och sedan har man Vaxholm, Åkersberga stn och Åkersberga LBC.

// Anders

Ett stort tack för de intressanta uppgifterna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jonas Strömblad

Citat från: Norrortsmicke skrivet 28 oktober 2007, 16:56:11 PM
Tack för uppgiften! Då är det förmodligen 4611 som är placerad där. Det är nästan bara den man ser på linje 678. Jag har dock även sett den på linje 603 mellan Danderyds sjh och Kista.

När Rindöbussen av någon anledning behöver till Täby (fel på bussen eller service) byter man ut den mot någon annat Täbyvagn en tid. Innan man byter tillbaka används Rindövagnen som vilken annan Täbykortvagn som helst.
/J

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 oktober 2007, 17:04:24 PM
När Rindöbussen av någon anledning behöver till Täby (fel på bussen eller service) byter man ut den mot någon annat Täbyvagn en tid. Innan man byter tillbaka används Rindövagnen som vilken annan Täbykortvagn som helst.
/J

Aha, det förklarar saken. Tack för ditt svar!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Brukar inte 4611 köra på 681 emellanåt?
Har man kvar 7713 eller vad den nu hette?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#13
Citat från: homer skrivet 26 oktober 2007, 20:19:27 PM
Hur fungerar samarbetet mellan Fridströms och Busslink? är de Busslink som har kontrakt från Sl på samtliga linje men väljer att hyra ut dessa???
Delar man linjer eller finns de linjer som bara Fridströms kör?

Fridströms har haft avtal att köra som underentrepenör med Storstockholms Lokaltrafik AB, SL Buss AB och numera Busslink i Sverige AB sedan många år. Dagens avtal är förhandlat med Busslinks huvudkontor och ej via lokalgaraget i Norrtälje.
-Linje 649 Rimbo-Rö-Beateberg: Har alltid körts av enbart Fridström sedan SL-starten 1975. Innan dess körde Fridström ren skolbuss på sträckan sedan sent 50-tal eller 60-tal.
-Linje 646 Rimbo-Närtuna-Gottröra-Abrahamsby: Kördes av en taxifirma i Gottröra som skolbuss, och blev 1975 en SL-linje. Fridströms köpte upp taxifirman under okänt årtal. Då ingick en buss, samt linje 646. Har alltid körts enbart av underentrepenören.
-Linje 648 Rimbo-Ränäs-Ubby: Blev SL-linje 1972 och kördes då av Rånäs Buss, som finns kvar än idag som "TaxiBuss Rånäs AB". Under okänt årtal tog Fridström över linjetrafiken medan Rånäs Buss fortsatte med rena skolkörningar. Fridström delar denna linje med Busslink, fram till 2004-05 på hälften, men därefter fick Fridström uppåt 80% av avgångarna på 648:an och blev samtidigt av med några 625:or.

-Linjer som Fridström kör regelbundna avgångar på året runt: 625, 639E* Edsbro-Rimbo, 647E* Rimbo-Norrtälje,
(* = Förstärkning till ordinarie avgång)
-Linjer som Fridström kör vissa avgångar på under skollov: 604H, 604V, 611, 613, 639, 644 (dvs gamla 655) och gamla 656 (vad den nu heter idag).

homer

Tack för alla svar, kan vi gissa att fridströms linjer kommer ingå som ett helt paket tillsammans med övriga linjer vid nästa upphandling? precis som med wasatrafik på värmdö?



Citat från: Norrortsmicke skrivet 28 oktober 2007, 16:56:11 PM
Tack för uppgiften! Då är det förmodligen 4611 som är placerad där. Det är nästan bara den man ser på linje 678. Jag har dock även sett den på linje 603 mellan Danderyds sjh och Kista.

rindölinjen heter idag 688 föressten