Slopade bussar Busslink Norrort 7/10

Startat av Fredrik Gelin, 07 oktober 2010, 20:00:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Ni får komma ut till värmdö och nujuta av lite fredetta busslink/sl 54XX vagnar

Fredrik Gelin

Citat från: groenis skrivet 10 oktober 2010, 00:34:46 AM
Fredrik
Jag tänkte nog mer på den andra uppställningsplatsen ner mot bilprovningen i Okvista

/Lennart
Om det är Arrivas uppställning du tänker på så är den kvar i oförändrat skick, Busslink hyr hela PTS anläggning och verkar inte särskilt intresserade av att släppa in någon annan där.
//Fredrik

Matte

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 oktober 2010, 17:55:40 PM
Jag är inte alldeles säker, men har förstått det som att heden i Jordbro och HÅGA inte skall användas mer utan allt skall till Okvista.
Därför låter det rimligt att anta att Heden i Jordbro är uppsagd, enligt vad jag hört var den ännu dyrare än Okvista hur nu det kan vara möjligt...
//Fredrik

Sen vad det ser ut som så kommer inte den tomten finns kvar så länge till. Det byggs nu företas lokaler på tomten som har kallats Heden.

groenis

Buss_Fredde
Jag slutade köra linjetrafik 1988 för att hålla mig i från branchen i 18 år
för att sen återkomma på beställningsidan vilket jag har kört sen 2006.

När jag körde linjetrafik så hade jag koll på de lika individerna inom SL men tiden går och man får nya intressen.

/Lennart

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 oktober 2010, 17:55:40 PM
Jag är inte alldeles säker, men har förstått det som att heden i Jordbro och HÅGA inte skall användas mer utan allt skall till Okvista.
Därför låter det rimligt att anta att Heden i Jordbro är uppsagd, enligt vad jag hört var den ännu dyrare än Okvista hur nu det kan vara möjligt...
//Fredrik

Till att börja med: I dagens solsken har jag haft turen att få åka med 4273 på 610:an, så än är det inte helkört!

Okvista har förvärvats av SL. Busslink hyr hela ytan, trots att endast 13-14 platser åtgår för trafiken i Norrort. Ytan behövs för utgående och inkommande fordon, då alla driftdepåer är knökfulla för resp. trafikavtal. Alla uppgifter om hyresnivåer här i tråden är rena spekulationer.

De sista ytorna som hyrts i egen regi av andra fastighetsägare än SL, är Håga och på senare år "Jordbro 2", gemenligen kallad Heden. Den riktiga Heden (om man inte är göteborgare) låg i Hammarby/Blåsut. "Jordbro 2" hyrdes ursprungligen med anledning av ersättningstrafiken för Farstalinjen 2009.

/Ted

Fredrik Gelin

Citat från: Ted S skrivet 12 oktober 2010, 15:55:41 PM
Okvista har förvärvats av SL. Busslink hyr hela ytan, trots att endast 13-14 platser åtgår för trafiken i Norrort. Ytan behövs för utgående och inkommande fordon, då alla driftdepåer är knökfulla för resp. trafikavtal. Alla uppgifter om hyresnivåer här i tråden är rena spekulationer.
/Ted
Helt riktigt Ted, beklagar om jag medverkat till spekulationer då detta inte var avsikten.

4273 rullar tillsammans med sina kvarvarande kollegor i 42xx-serien vidare ett tag till och kommer sannolikt att överleva flera av 54xx-bussarna vad det verkar, men det vet du ju redan.
Lite tråkigt är det dock att se 54xx-bussarna försvinna, men jag gläder mig åt att 56xx-serien får vara kvar ett tag till...

3874 har enligt uppgift också hamnat i Okvista för vidare befordran till intresserad köpare eller skrot.

Näst på tur står troligen 2181 som blir den andra av de tre DAB:arna i Norrtälje som fasas ut.
//Fredrik

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Nu när alla 12xx-boggier har hittat till Norrtälje har alla DAB:arna försvunnit och 5614-16 och 5628 har flyttat från Norrtälje till Täby.

I Täby har 4280, 4282 och 4510 skickats till Okvista för skrot/försäljning.

5461-65 har lämnats tillbaka till SL, men 5427, 5429, 5430 och 5433 ser ut att bli kvar i Norrort ett tag till.
5466 lämnas tillbaka till SL inom de närmaste två veckorna.

Vet inte om jag sedan tidigare tagit upp att 6031-32 numera bor i Täby och 6364 i Rimbo.

Nu är flyttcirkusen i Busslink/Keolis i stort sett avslutad för den här gången, men det lär nog hända en hel del även nästa sommar med tanke på resultatet av de senaste tidens upphandlingar...
//Fredrik

bisquit

Citat från: Buss_Fredde skrivet 10 oktober 2010, 01:07:37 AM
Hej lennart:

Vet du var 3242 & 3253 började sitt liv??

Det kan nog jag svara på! De började sin unga karriär, i Örebro.. 8)

Buss-busen

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 november 2010, 10:05:58 AM
Nu när alla 12xx-boggier har hittat till Norrtälje har alla DAB:arna försvunnit och 5614-16 och 5628 har flyttat från Norrtälje till Täby.

I Täby har 4280, 4282 och 4510 skickats till Okvista för skrot/försäljning.

5461-65 har lämnats tillbaka till SL, men 5427, 5429, 5430 och 5433 ser ut att bli kvar i Norrort ett tag till.
5466 lämnas tillbaka till SL inom de närmaste två veckorna.

Vet inte om jag sedan tidigare tagit upp att 6031-32 numera bor i Täby och 6364 i Rimbo.

Nu är flyttcirkusen i Busslink/Keolis i stort sett avslutad för den här gången, men det lär nog hända en hel del även nästa sommar med tanke på resultatet av de senaste tidens upphandlingar...
//Fredrik

Har alla boggibussar lämnat Täby?

Fredrik Gelin

Citat från: Buss-busen skrivet 13 november 2010, 22:58:27 PM
Har alla boggibussar lämnat Täby?
Förlåt, jag kunde varit mer tydlig märker jag.

Nej, 1202-1212 är kvar i Norrort.
1212 väntar fortfarande på att få komma till Volvo och sannolikt där få en ny motor.
Eventuellt kan 1202-1208 bli mer synliga på "trängsellinjerna" framöver iom en stundande rockad med etanolbussar.
//Fredrik

Fredde

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 november 2010, 10:05:58 AM
Nu är flyttcirkusen i Busslink/Keolis i stort sett avslutad för den här gången, men det lär nog hända en hel del även nästa sommar med tanke på resultatet av de senaste tidens upphandlingar...
//Fredrik

Mer troligt att det blir till nästa höst, då nästa SL-sommar blir som den 2010. ;)