Slopade bussar Busslink Norrort 7/10

Startat av Fredrik Gelin, 07 oktober 2010, 20:00:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Lite värdelöst vetande för de flesta, men kanske intressant för någon:

Idag gick 4283 till Okvista för mellanlagring inför skrot.

Samma öde har redan drabbat några kollegor:

4270, 4277, 4283, 4292-93, 4295 och 5428.

Skall man vara riktigt petnoga är det dock så att 5428 återlämnats till SL för vidare öden även om den står på samma plats som sina äldre kollegor.

Utfasningen av 42xx-serien fortsätter i takt med att de får sådana fel att de inte är värda att åtgärda.
Kvarvarande 54xx-vagnar kommer sannolikt också att försvinna under hösten, så det kommer snart att vara sällsynt med dubbla strålkastare i nosen här i Norrort...

Norrtälje avvecklar också bussar och har skickat 3875 till Okvista för vidare befordran till skroten.
Näst på tur står 3874 att bli avlivad, därefter ryker DAB:arna som dock sannolikt blir kvar en bit in i vinter.

Till Norrtälje kommer det nu 12xx-boggier i så rask takt som JMR hinner med att montera PC m.m.

På plats i Norrtälje med omnejd bör det nu vara 1220-28, 1231-32, 1236 och 1238, eventuellt fortfarande med vissa luckor i serien.
1229-30 kommer snart upp (står näst på tur hos JMR) de också.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Tack för dessa intressanta uppgifter! Det var bara några dagar sedan jag såg 4283 i trafik. Ja, de ledvagnar med dubbla strålkastare som blir kvar i Täby ett tag till blir väl 3242 och 3253.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Vad har Busslink tänkt använda Okvista till?

/Lennart

Nico


Används f.n. som ytterligare ett yttergarage med vissa tjänster som börjar och slutar där. Vill ha det till att det ska vara 13-14 trafikvagnar som normalt utgår därifrån.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Som Nico säger använder Busslink Okvista som sattelitgarage till Täby pga kapacitetsbrist i Täby.

Men eftersom Busslink får betala en ganska saftig hyra för depån måste den merutnyttjas för att "gå runt" vilket innebär att depån även används för lagring av bussar som skall till JMR respektive Hölö/SL (ersätter "Heden" i Jordbro).

Snart blir det även en sprillans ny tvättmaskin som skall monteras in i tvätthallen och två bränsletankar som skall grävas ned (etanol + diesel).
Vidare kommer det att göras i ordning så man kan motor- och chassitvätta bussar i Okvista eftersom den nuvarande tvätthallen i Täby skall rivas.

Kanske placeras det fler bussar där i framtiden, men det är inget planerat som jag känner till just nu iaf.
//Fredrik

Matte

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 oktober 2010, 20:00:21 PM
Lite värdelöst vetande för de flesta, men kanske intressant för någon:

Idag gick 4283 till Okvista för mellanlagring inför skrot.

Oj det låter inte så kul. En gamal bekant som jag kört ofta när den va i Handen.
4283 gick riktigt j***a bra senast jag körde den. Men gillade att köra 4279-86 som fanns i Handen förut.

Och lägger in 2 bilder på 2 syskon bussar till 4283. 4282 & 4284



groenis

Hej Fredrik
Har man sagt upp den gamla uppställningsplatsen?

Det var många om budet för att ta över den anläggningen efter PTS.
KG busservice funderade på verkstadsbiten då de har lite trångt i dag
men är det som du skriver att hyran är hög så blev det inte många intressenter kvar.

/Lennart

Kvarne

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 oktober 2010, 20:00:21 PM
Idag gick 4283 till Okvista för mellanlagring inför skrot.

Samma öde har redan drabbat några kollegor:

4270, 4277, 4283, 4292-93, 4295 och 5428.

Utfasningen av 42xx-serien fortsätter i takt med att de får sådana fel att de inte är värda att åtgärda.
Kvarvarande 54xx-vagnar kommer sannolikt också att försvinna under hösten, så det kommer snart att vara sällsynt med dubbla strålkastare i nosen här i Norrort...

Norrtälje avvecklar också bussar och har skickat 3875 till Okvista för vidare befordran till skroten.
Näst på tur står 3874 att bli avlivad, därefter ryker DAB:arna som dock sannolikt blir kvar en bit in i vinter.

//Fredrik

Fan va trist....42xx-vagnarna är riktigt härliga bussar.... :(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredrik Gelin

Citat från: groenis skrivet 08 oktober 2010, 14:30:19 PM
Hej Fredrik
Har man sagt upp den gamla uppställningsplatsen?

Det var många om budet för att ta över den anläggningen efter PTS.
KG busservice funderade på verkstadsbiten då de har lite trångt i dag
men är det som du skriver att hyran är hög så blev det inte många intressenter kvar.

/Lennart
Jag är inte alldeles säker, men har förstått det som att heden i Jordbro och HÅGA inte skall användas mer utan allt skall till Okvista.
Därför låter det rimligt att anta att Heden i Jordbro är uppsagd, enligt vad jag hört var den ännu dyrare än Okvista hur nu det kan vara möjligt...
//Fredrik

Andreas

Oerhört tråkigt att höra! :( Busslink har väl snart ännu ett skäl till att byta namn till Omnilink, då det så småningom antagligen kommer att regna vidare av dessa. Man får njuta av 56xx-vagnarna och B12:orna så länge de får leva kvar. Visst, 8700-bussarna ser väl finare ut än Vegorna i 57XX-serien exteriört sett, men förutom lite mer space för benen i bussarna, så ser jag ingen tyvärr större skillnad. 

Robert Brink

Jag vet en som snart fäller krokodiltårar...

//R


groenis

Fredrik
Jag tänkte nog mer på den andra uppställningsplatsen ner mot bilprovningen i Okvista

/Lennart

Buss_Fredde

Citat från: groenis skrivet 10 oktober 2010, 00:34:46 AM
Fredrik
Jag tänkte nog mer på den andra uppställningsplatsen ner mot bilprovningen i Okvista

/Lennart

Hej lennart:

Vet du var 3242 & 3253 började sitt liv??