Eller, skulle jag ha lagt den i Busshistoria? [Bilder]

Startat av Carl Eric, 23 januari 2010, 15:36:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

När jag var ute och gick för nån vecka så hittade jag följande buss. Har ingen aning om vad den har haft för sig tidigare...





Finns tillfälligt på http://www.flickr.com/photos/46871595@N08/

Ha det!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Sven W

Hej

Jag skulle vilja föreslå att det kan vara en f d militärbuss. Liknande var vanliga en tid i den militära världen. Den saknar ju skyltskåp vilket kan styrka detta. Har/hade den dörrar, eller spår av sådana, på bakgaveln?

En annan möjlighet man tänker på är en gruvbuss från Kiruna.

Hälsningar
Sven


Ersa

Du noterade inte regnumret? Utan det lär det bli svårt för oss att gissa.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2010, 16:44:00 PM
Du noterade inte regnumret? Utan det lär det bli svårt för oss att gissa.
Nej, men jag kan gå och kolla det...

Den står precis där jag bor...

Citat från: Sven W skrivet 23 januari 2010, 16:43:22 PM
Hej

Jag skulle vilja föreslå att det kan vara en f d militärbuss. Liknande var vanliga en tid i den militära världen. Den saknar ju skyltskåp vilket kan styrka detta. Har/hade den dörrar, eller spår av sådana, på bakgaveln?

En annan möjlighet man tänker på är en gruvbuss från Kiruna.

Hälsningar
Sven

Jag såg inte om den hade dörrar, men jag kan kolla upp det...

MVH Calken

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: calken skrivet 23 januari 2010, 16:52:45 PM
Nej, men jag kan gå och kolla det...
Den står precis där jag bor...

Jag såg inte om den hade dörrar, men jag kan kolla upp det...

Gärna. :)

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Peter Öden

Hej !

När jag gjorde "lumpen" 1970/71 fick jag vid något tillfälle åka i en sådan buss
och jag har för mig att det på tillverkningsskylten stod vad beträffar chassietypen
Volvo FB 86 eller om det var BF 86 !
Så nog är det en militärbuss från början med Hägglundskaross.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Det här är en av de 85 militärbussar som Hägglunds karosserade åren 1969-71 på Volvo lastbilschassi F86-49T med förlängt axelavstånd till 5.5 m. De rymde 41 sittande men inredningen kunde tas bort och ge plats för 24 bårar.

1896


Camilla


Är det den som brukar stå i Gustavsberg ?

Ja det är den som brukar stå i Gustavsberg

1896


Camilla


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Camilla

Citat från: Ersa skrivet 23 januari 2010, 16:44:00 PM
Du noterade inte regnumret? Utan det lär det bli svårt för oss att gissa.

Jag vet regnumret och det är  LGU 005 

Sven W

Hej

Den här bussen är känd sedan tidigare. Den behandlades 2007 i bl a den här tråden:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1244.0

Hälsningar
Sven