Ljusdal - Bollnäs - Söderhamn - Hudiksvall

Startat av Muk, 01 december 2009, 00:16:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

På min senaste resa till Umeå tog jag en avstickare till hälsingland och utnyttjade en dagbiljett på x-trafik till max. Här är några bilder från den turen.


KR-Trafik 15


KR-Trafik 300


KR-Trafik 109


KR-Trafik 319


KR-Trafik 307


KR-Trafik 336


KR-Trafik 325


KR-Trafik 344


KR-Trafik 101

Bussmicke

Citat från: Muk skrivet 01 december 2009, 00:16:02 AM
På min senaste resa till Umeå tog jag en avstickare till hälsingland och utnyttjade en dagbiljett på x-trafik till max. Här är några bilder från den turen.


KR-Trafik 15

Ååååh, vill ha på bild.
Var hör den hemma?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 01 december 2009, 01:27:08 AM
Ååååh, vill ha på bild.
Var hör den hemma?

Jaga reda på den nu i vinter eller vår. Det finns nog en viss risk att alla dessa f.d. Inlandsbussar av typen Carrus Regal (KR 15-18) försvinner innan sommaren när de kan ersättas av ett flertal nyare godsbussar som blivit arbetslösa i Jämtland.

Bussmicke

Exakt, just därför vill jag veta var den finns.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.



hisen12

KR 300 (Scania Omnilink) är numera i Hudiksvall.. Såg den där i Tisdags...

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 01 december 2009, 02:51:07 AM
Exakt, just därför vill jag veta var den finns.

KR 15 går ju bevisligen på den länsöverskridande 56:an mellan Sveg och Ljusdal, men då den är Jämtlandslackad med tillhörande dekaler borde den rimligen tillhöra en Jämtlandsdepå, förmodligen i södra delen av länet. Inom Bergs kommun har man inga godsbussar stationerade vad jag vet, men i Härjedalen borde man ha några. Jag skulle sätta en slant på Sveg, men kanske Christian Ljunggren vet svaret, så vi slipper fumla i totalt mörker? :)

hisen12

Vad hade Hudiksvall för bussar före Vlo Säffle 8500? Inte Scania VEST V25 iaf! elr?

Peter Andersson

Citat från: hissen12 skrivet 27 december 2009, 18:56:00 PM
Vad hade Hudiksvall för bussar före Vlo Säffle 8500? Inte Scania VEST V25 iaf! elr?


Hej

Man hade lite blandat med Bussar i Hudik när swebus körde. Både Volvo 8700 carrus och Volvo säffle 8500. Men även en del carrus vegor.

MVH Peter
X-Län

hisen12

en sak jag har sett här i Söderhamn, det är fortf samma chaufförer som Veolia nu på KR.. Fasst Chaufförerna är väl anstälda på X-trafik Söderhamn? KR sköter väl om bussar och sånt....

Jag har hört från typ 2 Chaufförer att dem gillade VEST v25 bättre en nuvarande 8500.. Dom tycker att 8500 har sega dörrsystem och ryckiga I-Shiftlådor.. Sen en sak jag hörde från en chaufför, att dörren inte går att öppna förrän bussen står helt still och köra iväg när dörrar är helt stängda, VIlket gick att göra med V25..

Hoppas att vi får tillbaka ngn VEST som lånebuss ngn=) Dom är fina.. Förresten, påminner nyare Scania VEST´s inredning V25,ornas?

Peter Andersson

Citat från: hissen12 skrivet 27 december 2009, 23:40:24 PM
en sak jag har sett här i Söderhamn, det är fortf samma chaufförer som Veolia nu på KR.. Fasst Chaufförerna är väl anstälda på X-trafik Söderhamn? KR sköter väl om bussar och sånt....

Jag har hört från typ 2 Chaufförer att dem gillade VEST v25 bättre en nuvarande 8500.. Dom tycker att 8500 har sega dörrsystem och ryckiga I-Shiftlådor.. Sen en sak jag hörde från en chaufför, att dörren inte går att öppna förrän bussen står helt still och köra iväg när dörrar är helt stängda, VIlket gick att göra med V25..

Hoppas att vi får tillbaka ngn VEST som lånebuss ngn=) Dom är fina.. Förresten, påminner nyare Scania VEST´s inredning V25,ornas?

Hej

X-trafik är bara länstrafikbolag.Dom sköter om planering av tidtabeller linjesträckning osv. X-trafik har inga egna Busschaufförer eller Bussar. KR-Trafik anställde busschaufförer från Veolia i Söderhamn. Detsamma gjorde man i Hudik.De är därför du känner igen många chaufförer.Likadant är de med Bussarna.X-Trafik har inga egna Bussar utan de är KR-Trafiks, fast dom kör ju för X-Trafik  ;)

MVH Peter
X-Län

Ersa

Citat från: hissen12 skrivet 27 december 2009, 23:40:24 PM
Jag har hört från typ 2 Chaufförer att dem gillade VEST v25 bättre en nuvarande 8500.. Dom tycker att 8500 har sega dörrsystem och ryckiga I-Shiftlådor.. Sen en sak jag hörde från en chaufför, att dörren inte går att öppna förrän bussen står helt still och köra iväg när dörrar är helt stängda, VIlket gick att göra med V25..

Det spelar ingen roll vilken bussmodell man köper idag. Alla bussmodeller med dörrbroms är numera utrustade så att bussen måste stå helt still för att dörrarna ska kunna öppnas, samt har långsam stängning. Så ser säkerhetskraven ut idag helt enkelt, vilket de inte gjorde för över 10 år sedan. Om bussen har en gammal kaross från norska Vest (ska inte skrivas ut med versaler då det inte är en förkortning) finska Carrus, svenska Säffle eller spanska Irizar har inte mycket att göra med inredning, inställningar för dörrbromsar eller vilka motorer eller växellådor som används. Det har mest att göra med chassits tillverkare, t.ex Volvo, Scania, Mercedes m.fl.

Citat från: hissen12 skrivet 27 december 2009, 23:40:24 PM
Hoppas att vi får tillbaka ngn VEST som lånebuss ngn=) Dom är fina.. Förresten, påminner nyare Scania VEST´s inredning V25,ornas?

Var lite realistisk nu. Det kommer inte tillbaka någon sliten Veoliavagn till Söderhamn. Om Veolia vinner trafik i X-län i framtiden är dina favoritbussar sedan länge historia ändå. De uppfyller ju idag knappt ens kraven att gå ordinarie trafik i andra län.

hisen12

Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 09:17:50 AM
Det spelar ingen roll vilken bussmodell man köper idag. Alla bussmodeller med dörrbroms är numera utrustade så att bussen måste stå helt still för att dörrarna ska kunna öppnas, samt har långsam stängning. Så ser säkerhetskraven ut idag helt enkelt, vilket de inte gjorde för över 10 år sedan. Om bussen har en gammal kaross från norska Vest (ska inte skrivas ut med versaler då det inte är en förkortning) finska Carrus, svenska Säffle eller spanska Irizar har inte mycket att göra med inredning, inställningar för dörrbromsar eller vilka motorer eller växellådor som används. Det har mest att göra med chassits tillverkare, t.ex Volvo, Scania, Mercedes m.fl.

Var lite realistisk nu. Det kommer inte tillbaka någon sliten Veoliavagn till Söderhamn. Om Veolia vinner trafik i X-län i framtiden är dina favoritbussar sedan länge historia ändå. De uppfyller ju idag knappt ens kraven att gå ordinarie trafik i andra län.

Får väl ta och åka ngn Scania Vest V25 i framtiden i annat län, Vart finns dom närmast X-län? Annars kanske man får hoppas dom finns kvar i Lund ett tag!

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se