Veolia beställer Solaris

Startat av Magnus, 03 augusti 2009, 23:16:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Veolia beställer 77st Solaris bussar. Boogiebussar med lågentré och biogas. Det är väl antagligen i Skåne dom hamnar då, eller hur? Motorer från Kummins och några från Iveco och en helt ny pekskärm till föraren, det gillar ni väl ;)

"Två specialbussar har utrustats med en extra dörr med låg entré efter kundens krav"
Undra vart dom ska rulla, eftersom det bara är två st.

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=104505

Nupski

Motorerna tillverkas väl av Cummins.

Ersa

Det innebär en rejält kraftig ökning av Solarisbussar i Sverige! Kul! :)

Peter L

Spännande!

Jag tolkade artikeln som att pekskärmen bara skulle finnas på de två specialbussarna utrustade med en extra dörr med lågentré. Vad betyder förresten det, två framdörrar eller?

Noterar att bussarna inte levereras förrän i början på nästa år, men Lommabuktens kontrakt startar väl redan i höst? Sisådär 30-40 bussar back redan från start med andra ord... Hyra från Swebus eller har Veolia överskott på bussar någonstans?

Ulf Rådeström

Veolia vann ju direktupphandlingen som Skånetrafiken gjorde från 1/10 och ett år framåt. Så tills bussarna levereras släpar man dit all sköns mög - men oj så intressant faktiskt  :)

Men det var ju precis som en del sa innan - att tillverkaren kan bygga speciella bussar vid större volymer. Solaris har hittills inte haft någon gasdriven version av sin Urbino 15LE - bara diesel - men nu blir det ändring. Normalt sett har man ju använt MAN och Iveco-motorer i sina bussar. MAN verkar ha deklarerat att Solaris är för stor konkurrent och därmed inte erbjudes inte Solaris med MAN-motor enligt utsago - så man verkar ha vänt sig till Cummins tillsammans med Iveco som man ju haft som gasmotorleverantör hittils.

//Uffe

bjalle

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2009, 21:30:14 PM
Veolia vann ju direktupphandlingen som Skånetrafiken gjorde från 1/10 och ett år framåt. Så tills bussarna levereras släpar man dit all sköns mög - men oj så intressant faktiskt  :)

Ska dessa bussar också ägas av Skånetrafiken med tanke på gasdrift osv. Som operatör kan man ju inte köpa bussar för ett avtal på 1 år

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 04 augusti 2009, 21:33:03 PM
Ska dessa bussar också ägas av Skånetrafiken med tanke på gasdrift osv. Som operatör kan man ju inte köpa bussar för ett avtal på 1 år

Bussarna som flyttas till Skåne är ju Veolias gamla häckar som blev över lite här och var - bla i X-trafik, så dom ägs av Veolia.
Men angående dom nya - kan inte tänka mig att Skånetrafiken kommer att äga något. Däremot KAN det ju vara så att man gör övertagandekrav på fordon i avtalet om det skulle bli någon annan operatör av bussarna efter alla överklaganden - men det är jag ju inte säker på förståss...men det låter rätt logiskt...

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 04 augusti 2009, 21:33:03 PM
Som operatör kan man ju inte köpa bussar för ett avtal på 1 år

Johhodå - kolla KR-Trafiks avtal i X-trafik...var det inte ett eller två år där som man köpte 50 nya bussar till.... :-\

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2009, 21:42:47 PM
Johhodå - kolla KR-Trafiks avtal i X-trafik...var det inte ett eller två år där som man köpte 50 nya bussar till.... :-\

Påminner lite om Veolia Partille som köpte låggolvs-B9S till Partille för att året efter tappa området till Busslink. :-\

Fredde


Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 04 augusti 2009, 22:29:43 PM
Då är det väl såhär de kommer se ut: http://www.solarisbus.pl/en/urbino,20,CNG,4,81.html

Fast gula då 8)


/Fredde



Antagligen. Kul design på höger spegelarm. Ska man ha en längre får man nog sätta varningsflagga på den! ;)

Walter

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 augusti 2009, 21:41:30 PM
Bussarna som flyttas till Skåne är ju Veolias gamla häckar som blev över lite här och var - bla i X-trafik, så dom ägs av Veolia.
Men angående dom nya - kan inte tänka mig att Skånetrafiken kommer att äga något. Däremot KAN det ju vara så att man gör övertagandekrav på fordon i avtalet om det skulle bli någon annan operatör av bussarna efter alla överklaganden - men det är jag ju inte säker på förståss...men det låter rätt logiskt...

Uffe har rätt, Skånetrafiken har (hittills) övertagandekrav på gasbussar. Dock har det ju endast tillämpats på stadsbussar än så länge då regionbussar med gas inte har funnits i områden som upphandlats på nytt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Ursäkta att språkpolisen kommer fram, men det känns som fler personer skriver 'boogie' istället för det korrekta 'boggie' - boogie är nåt man dansar möjligtvis =)

Möllers

Tycker bussen är fin med knöllen på taget sog så fult ut det skulle sitta läggre fram som man hade det varit snyggare alla gånger.

Greger Larsson

Citat från: Fredde_J skrivet 04 augusti 2009, 22:29:43 PM
Då är det väl såhär de kommer se ut: http://www.solarisbus.pl/en/urbino,20,CNG,4,81.html



Inte alls.
Länken visar fortfarande en låggolvsbuss(se tidigare tråd om Urbino LE till Orusttrafiken). På lågentrévarianten har Solaris för övrigt gastankarna infällda i främre delen av taket.