Volvo B9R/Volvo 9700 Face..

Startat av Bussmicke, 08 juli 2009, 23:51:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

737

Räcker det för att slippa låggolvsbussarna?

Simon Bertilsson


RoTe

När kommer handikappanpassade tidtabeller då? Där det finns 20 minuter extra tid på alla körningar så man hinner lasta och lossa en rullstol!

Som det är nu får man välja att endera ta med en rullstol och förstöra det fortsatta resandet för alla i bussen eller lämna kvar rullstolen...

Det finns färdtjänst av en anledning...  ::)

Bussmicke

Citat från: Johan B skrivet 10 juli 2009, 21:58:16 PM
Den får du gärna visa i mån av tid och lust. Är alltid roligt att se hur det ser ut på insidan också.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

737

Citat från: RoTe skrivet 10 juli 2009, 23:14:02 PM
När kommer handikappanpassade tidtabeller då? Där det finns 20 minuter extra tid på alla körningar så man hinner lasta och lossa en rullstol!

Som det är nu får man välja att endera ta med en rullstol och förstöra det fortsatta resandet för alla i bussen eller lämna kvar rullstolen...


Tyvärr är det så. Nästan. Som förare får du inte välja. Du ska ta ombord rullstolen, fästa den etc. Vilket betyder att du får ta skit från de övriga i bussen.

Jan

Citat från: 737 skrivet 12 juli 2009, 10:27:52 AM
Tyvärr är det så. Nästan. Som förare får du inte välja. Du ska ta ombord rullstolen, fästa den etc. Vilket betyder att du får ta skit från de övriga i bussen.


Numera räcker det med att låsa med stolens broms.
I branschen 37 år

RoTe

Citat från: Jan skrivet 12 juli 2009, 13:13:24 PM
Numera räcker det med att låsa med stolens broms.

Skulle aldrig falla mig in att låta bli att lastsäkra en rullstol! Förstå vilken skada den kan göra vid en eventuell olycka.

Jan

Citat från: RoTe skrivet 12 juli 2009, 13:31:04 PM
Skulle aldrig falla mig in att låta bli att lastsäkra en rullstol! Förstå vilken skada den kan göra vid en eventuell olycka.

Det är en annan sak, men lagen säger att man inte behöver lastsäkra längre.
I branschen 37 år

S Svensson

Det här med handikappanpassning har varit olika syn på beroende på vilket datum det varit.

För flera LHM gick tillbaka från krav på lågnivå och dito golv till att kräva lift.
Av denna orsak har bussar som tillverkats 2004 och 2005 rullstolslift. Enligt vissa förare har lift aldrig använts någon gång alls på vissa bussar. På andra bussar har lift använts i beställningstrafik enbart. Själv har jag sett lift användas på en röd express Göteborg-Stenungsund. Då har ledsageren till passageraren manövrerat liften.

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 12 juli 2009, 15:02:53 PM
Själv har jag sett lift användas på en röd express Göteborg-Stenungsund. Då har ledsageren till passageraren manövrerat liften.

Det är rätt självklart att man som ledsagare bör kunna manövrera lyftar och ramper. Jag minns många "ledsagare" till rullstorsburna (eller snarare privatpersoner som åkte på ledsagarbevis) som vägrade röra en enkel golvplacerad ramp i låggolvbussar, men som ändå skulle åka gratis. Mycket märkligt beteende må jag säga. Är man ledsagare ska man väl arbeta som det, och inte stå med händerna i byxfickorna?

Johan B

Tack för interiörbilden Micke. Lika snyggt som i "gamlingarna" 2164 och 2165 ser jag. WC misstänker jag inte står med bland kraven i det nya avtalet utan är väl för att kunna merutnyttja på beställningskörningar? Ovanligt dock numera att det inte är baktoa, men det sparar å andra sidan några sittplatser. Vet att tekniska biten inte är ditt största intresseområde men tänkte du på om det var I-Shiftväxellåda, dvs en spak på sidan av förarstolen, eller vanlig automat?

Peter Öden

Hej !

När introducerades Vlo B 9R på den svenska marknaden ?

Mvh Peter Ö

Johan B

Citat från: Peter Öden skrivet 13 juli 2009, 20:21:05 PM
Hej !

När introducerades Vlo B 9R på den svenska marknaden ?

Mvh Peter Ö

Dessa bör vara de första om man räknar bort en och annan provvagn. Orusttrafiken har iaf en av dessa provvagnar med gamla 9700-karossen.