Ersättningsbussar i Göteborg (massor med bilder)

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 augusti 2007, 17:21:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I lördags och söndags firades Ersättningsbussens dag i Göteborg. Dels var alla tåg på Västkust- och Kust-till-kustbanan inställd sista biten in till Göteborg C och bussar fick ersätta. Dels var det spårvägsarbeten i Aschebergsgatan.

Mölnlycke
Grundlurade. Den här bussen kom i rätt tid från Göteborg men när resenärerna steg av såg de tåget från den närbelägna plattformen avgå. Ett missförstånd någonstans.


Den här bussen fick en bomkörning. Den gick frå Liseberg, men där var det inga resenärer. Men den var ändå tvungen att gå till Mölnlycke eftersom den skulle passa till ett tåg från Borås där.



Mölndal
I Mölndal vände Öresundstågen och det krävdes därför många bussar. Bland annat denna från Söne, en fd Orange Express


Orusttrafiken var annars flitigast bland bussbolagen. En ny 9700 fanns med bland uppdragstagarna.


Denna hade lämplig reklam i häck... jag menar bakpartiet:


Den här bussen är registrerad på Volvo Bussar, och jag lyckades inte utröna vem som körde den. Men det är väl inte alltför djärvt att gissa på Orusttrafiken.


Orusttrafiken ställde också upp med en nylackad 9900, tidigare ägd av Gustaf i Jörlanda:


Leja Touring hade slagit på stort och körde bland annat med sin nya Starliner:


Resenärerna fick alltså stiga av tåget och ta sig upp på bron via den i det här sammanhanget underdimensionerade rulltrappan och hissen. Observera serveringsvagnen.


Resenärer och hundar fick byta till buss uppe på Mölndalsbro


Medan serveringsvagnen fick åka i egen buss. Det var dock ett väldigt jobb med att demontera den innan den gick in i bagageutrymmet.



Liseberg
Vid Liseberg vände pendeltågen.


Buss ersatte resten av vägen mot Göteborg. En buss visade sig vara i minsta laget men det fick gå.




Kungsbacka
I Kungsbacka vände X2000 och dessutom gick det bussar som ersatte pendeltåg från Göteborg C. Tågen utgick nämligen i rätt tid från Liseberg och därför fick bussarna fortsätta för avstigning till stationerna Mölndal-Kungsbacka. Minst en buss gick direkt till Kungsbacka och en buss gick via mellanstationerna. Bussarna gick från hpl 39-41 i Nils Ericsonsterminalen, varför jag antar att Swebus Express och Säfflebussen fick tåcka på sig.





Borås
I Borås vände tågen från Kalmar/Karlskrona och därför sågs en brokig samling bussar vid 16-tiden utanför centralstationen.







Bilder på spårvagnsersättande bussar kommer senare, förhoppningsvis i morgon.















Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Brollan

Väldigt många fina bilder.
Kontrar med 2 stycken från söndagen..

Orust 351 var på väg mot Kungsbacka.


Stigen buss stod och inväntade nya uppdrag.

Peter Öden

Hej !

CBR anger XRT 024 som en Vlo B 12 6x2 !!

Mvh Peter Ö

Niclas Rosenius

Citat från: Peter Öden skrivet 06 augusti 2007, 20:14:42 PM
Hej !

CBR anger XRT 024 som en Vlo B 12 6x2 !!

Mvh Peter Ö

   Nej, Peter!

   Det står B12B-6X2 9700HD på den i CBR och även om man kollar på chnr YV3R8.... så är det en B12B. En B12 har YV3R2..... och en B12M har YV3R9.....

   //Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2007, 17:21:52 PM
I lördags och söndags firades Ersättningsbussens dag i Göteborg. Dels var alla tåg på Västkust- och Kust-till-kustbanan inställd sista biten in till Göteborg C och bussar fick ersätta. Dels var det spårvägsarbeten i Aschebergsgatan.




Leja Touring hade slagit på stort och körde bland annat med sin nya Starliner:



   Hmm, denna blev man lite avis på att du fick ;)

  //Niclas

Bussmicke

Inte mycket va?
Jag skulle skämmas över att behöva åka en sån där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2007, 17:21:52 PM

Leja Touring hade slagit på stort och körde bland annat med sin nya Starliner:




Fastnar speciellt för den här eftersom jag gillar Starliner II. Den mörkblå färgen tycker jag också är riktigt klädsam på de här rymdskeppen :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2007, 17:21:52 PM
I lördags och söndags firades Ersättningsbussens dag i Göteborg. Dels var alla tåg på Västkust- och Kust-till-kustbanan inställd sista biten in till Göteborg C och bussar fick ersätta. Dels var det spårvägsarbeten i Aschebergsgatan.

Orusttrafiken ställde också upp med en nylackad 9900, tidigare ägd av Gustaf i Jörlanda:




Bilder på spårvagnsersättande bussar kommer senare, förhoppningsvis i morgon.


Trevligt bildsvep. Orusttrafikens nya färgsättning är riktigt snygg.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 07 augusti 2007, 08:20:01 AM
Trevligt bildsvep. Orusttrafikens nya färgsättning är riktigt snygg.





Skulle gärna vilja se en Neoplan Starliner II i den färgsättningen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Mycket trevligt bildsvep med bra bildbeskrivning av dagen. Man fick en bild av hur det hela förflöt o jag bara fick upp en bild av en massa bussförare som hade roligt.