En bild från Hjulmarknadstrafiken

Startat av Göran Nilsson, 30 november 2008, 18:28:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2008, 10:22:48 AM
Jag undrar f ö om inte just kombinationen Scania BF med SKV:s hållbara lättmetallkaross är en av de vanligaste veteranbussarna i Sverige.
Försöker lista de jag kommer på:

SSS: Vagn "9000" (TGOJ)
SvOf BSBV 28
Spårvägsmuseum: Mälarövagnen
Magnus Knutsson: SJ 0408
HTMF: "Ekebybussen" (en SJ-vagn)
Blixtresor: Ekebybussen
Björn F: BSS 16, BSBV 13
Scania: Kalmarvagnen

Finns det fler?


Är det någon som vet hur många av de som är uppräknade som har stolar invändigt med höga ryggstöd? 9000 har höga ryggstöd och Spårvägsmuseums buss har låga ryggstöd
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Min BSS 16 har höga helturiststolar. Tror Ekebybussen har höga ryggstöd också, men är inte säker.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2008, 10:22:48 AM
Jag undrar f ö om inte just kombinationen Scania BF med SKV:s hållbara lättmetallkaross är en av de vanligaste veteranbussarna i Sverige.
Försöker lista de jag kommer på:

SSS: Vagn "9000" (TGOJ)
SvOf BSBV 28
Spårvägsmuseum: Mälarövagnen
Magnus Knutsson: SJ 0408
HTMF: "Ekebybussen" (en SJ-vagn)
Blixtresor: Ekebybussen
Björn F: BSS 16, BSBV 13
Scania: Kalmarvagnen

Finns det fler?


Kom på att det skulle vara roligt med en lista på samtliga SKV med just detta utseende som överhuvudtaget finns i livet idag oavsett om det är Volvo eller Scania eller något annat. SJ-bussen 0001 finns t ex kvar i livet och det är en buss med detta utseende
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2008, 16:44:26 PM
Min BSS 16 har höga helturiststolar. Tror Ekebybussen har höga ryggstöd också, men är inte säker.

Jodå, så fall den äkta Ekeby-bussen BKJ 969 som den "falska", Helsingborgstrafikens museiförenings MB 16534/FUS 172 (fd SJ 0389), har höga ryggar. I den senare är de dock inte orginal.
Bland andra bussar med SKV-kaross kan Magnus Knutssons fd SJ 0408 Scania-Vabis BF76 nämnas.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2008, 18:53:10 PM
Jodå, så fall den äkta Ekeby-bussen BKJ 969 som den "falska", Helsingborgstrafikens museiförenings MB 16534/FUS 172 (fd SJ 0389), har höga ryggar. I den senare är de dock inte orginal.
Bland andra bussar med SKV-kaross kan Magnus Knutssons fd SJ 0408 Scania-Vabis BF76 nämnas.



Men vilka härliga bussar som visas upp här :D

Tänk om man kunde ordna en sorts SKV-parad där man tar fram samtliga körbara SKV med den här fronten och visar upp dessa samtidigt. Själv skulle jag då med glädje köra med 9000 i detta sällskap. Det vore väl trevligt? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 december 2008, 22:21:19 PM
Men vilka härliga bussar som visas upp här :D

Tänk om man kunde ordna en sorts SKV-parad där man tar fram samtliga körbara SKV med den här fronten och visar upp dessa samtidigt. Själv skulle jag då med glädje köra med 9000 i detta sällskap. Det vore väl trevligt? :D

De tre som jag visat bild på här kan man i alla fall se tillsammans åtminstone vid Pärlrallyt i Helsingborg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)