Huvudmeny

Stockholmsvardag

Startat av Bussmicke, 04 november 2008, 23:18:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

#15

Citat från: Rickard skrivet 05 november 2008, 18:37:44 PM
En bil kan ju i och för sig ådstakomma mycket mer skada om den används vårdslöst. En cykel kan också skada men långt ifrån lika mycket såklart. Det ska förövrigt komma förarbevis för moped nu vid årsskiftet har jag hört.

Citat från: Rickard skrivet 05 november 2008, 19:42:01 PM
Jag blir så trött på alla som skäller på cyklisterna. Det är väl den i bilen som orsakar mest skada om det skulle smälla? Och som jag nämnde ovan varför ska man ha bil inne i stan för? Det är ju bara onödigt egentligen. Minibussar för transport av flera personer eller gods, javisst! Men personbilar med en individ i som ändå i princip bara åker till och från jobbet eller kanske till affären, där kan man fundera över hur nödvändigt det är.

Beror väl lite på hur stor staden ifråga är och i vissa lägen blir det tyvärr bättre/lättare att köra igenom än att köra runt om det är en större stad. Beroende på omständigheterna i övrigt så är ofta många resor så långa att cykeln inte är ett reellt alternativt (om man inte har tid att hålla på en timme eller två) och sen kan det ju även bero på vad man ska ha bilen till. Allt får liksom inte plats på en cykel och det som t.ex. finns i en bils bagageutrymme syns ju inte. Sen är det ju faktiskt ganska trevligt att komma fram fräsch till jobbet då inte alla har möjlighet att ta med sig ombyte och duscha på sin arbetsplats.

Vad gäller bilar (motorfordon) och skador så har jag nog sagt det förr, men att bara jämföra direkt skador blir ofta lite fel. Har faktiskt vid ett par tillfällen sett cyklister som orsakat ganska ordentliga indirekta skador genom korkat och själviskt beteende. Såg t.ex. en kul typ i början av 90-talet som cyklade mot röd gubbe över ett övergångsställe på en flerfilig gata i centrala Stockholm. Ledde till att två bilar och en buss på linje 52 fick byta uppgifter med varandra då det tar ett tag att gå från 50 km/h till 0 km/h. Cyklisten vara så nära att han måste ha hört både tutandet, de skrikande däcken och sedan smällarna när fordonen kom tripp, trapp, trull, men tro inte han stannade... Att skälla på cyklister är nog därför ganska berättigat så länge det knappt är en på 10 som följer trafikreglerna.

Just my two cents worth...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Danne B.

Citat från: Rickard skrivet 05 november 2008, 17:10:31 PM
Cykeln är genial! Du får transport och motion i ett, helt gratis dessutom och bra för miljön. Ni anar inte hur irriterad jag blir på alla som ska ha bil i storstan när man kan cykla eller ta bussen. Om fler gjorde det skulle luften vara bättre, det skulle bli mindre buller och olyckorna skulle minska. Förövirgt kan jag säga att jag som cyklist följer reglerna men sen så finns det ju bilister som skiter i dem också. Men då får man bara sätta upp foten i bildörren!  ;)

Ärligt talat har jag mycket svårt att tro att olyckor i Stockholms innerstad skulle minska om antalet cyklister ökade... Faktiskt...

Visst finns det dom som sköter sig, men merparten är dödsföraktande vinglande virrpannor utan nå´n som helst självbevarelsedrift! Som yrkesförare i Stockholm har jag sett en och annan cyklist och dom är ett jämrans otyg där dom far hit och dit, mot rött och mot enkelriktat, i kolmörker utan nå´n som helst belysning, framför nosen på mitt fordon!

//Danne

JDS

Citat från: Nico skrivet 05 november 2008, 21:01:33 PM
Att skälla på cyklister är nog därför ganska berättigat så länge det knappt är en på 10 som följer trafikreglerna.

Tja, om man skäller på de andra "drygt nio" så är det väl en sak, men att skälla på den "knappt en" som faktiskt inte gör något fel är ju inte särskilt meningsfullt...

Danne B.

Citat från: JDS skrivet 05 november 2008, 21:06:20 PM
Tja, om man skäller på de andra "drygt nio" så är det väl en sak, men att skälla på den "knappt en" som faktiskt inte gör något fel är ju inte särskilt meningsfullt...

Chansen att han på bilden läser här är minimal så han märker nog inte att vi gnäller iaf... ;)

//Danne

yngrot

Mitt inlägg har nog uppfattatts lite fel... jag tänkte mer på att stå mittemellan busen och bilen är lite farlig placering lätt han blir påkörd eller hur??  jag skulle inte vilja sitta på en cykel som han gör iaf....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: yngrot skrivet 07 november 2008, 15:36:08 PM
Mitt inlägg har nog uppfattatts lite fel... jag tänkte mer på att stå mittemellan busen och bilen är lite farlig placering lätt han blir påkörd eller hur??  jag skulle inte vilja sitta på en cykel som han gör iaf....

Men bussen var nog inte där när han stannade där...

Andy

Jag hade för min egen säkerhets skull lagt mig framför personbilen och således tagit upp lite plats på gatan för att slippa bli klämd. Det är rätt farligt att, som han gör, halvdant hålla sig ur vägen. Att cykla på trottoaren och övergångsställena (på de gåendes villkor då) vore säkrare än detta.

Nico


Citat från: JDS skrivet 07 november 2008, 16:37:44 PM
Men bussen var nog inte där när han stannade där...

Normalt sett är det ofta tvärtom att cyklister (och för den delen även fotgängare i många fall) tråcklar sig fram och emellan stillastående fordon och det är ganska ofta det är ren skicklighet från fordonsförarnas sida som gör att inte 'självmordspiloterna' blir klämda.  >:(
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Denna cyklist är ju harmlös jämfört med många andra i samma korsning.
Det är inte helt ovanligt att det glider upp cyklister bredvid bussarna på Kungsträdgårdsgatan (där den blåa Bovan skymtar) och helt enkelt stannar och lutar sig mot bussidan i väntan på grönt ljus (om de inte cyklar mot rött dvs).
Jag har sett många skrämmande okunniga cyklister på denna plats och tycker inte att cyklisten på bilden är något alltför allvarligt problem.
Problemet här är att cykelbanan går längs Kungsträdgårdsgatan och ut på Strömbron, där sightseeingbussen och cyklisten står i bilden finns bara gångbana har jag för mig.
Eventuellt kan det finnas en liten bit cykelbana till vänster om bussen vid Handelsbankshuset.
//Fredrik