Huvudmeny

Stockholmsvardag

Startat av Bussmicke, 04 november 2008, 23:18:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan Hansson

Tycker faktiskt att är Halmstad vardag också
med cyklister i vägen bussar och andra fordon och sen bilar som inte lämnar företräde i korsningar.

Ett tips till alla bussfotografer om ni besöker Halmstad för att fota bussar ställ er vid korsningen Brogatan -Karl XI s väg
Så kommer ni förstå vad jag menar.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

yngrot

Undrar hur cyklisten tänker mitt emmellan buss och bil....  eller tänker inte alls som vanligt med cyklister.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cyklisten

Men det finns väl cyklister som tänker också? :P

yngrot

Tyvärr är de ovanliga.... hur många har ljus på cykel ???  Jag har vart nära köra på mer än en som kommer i full karriär i mörker utan ljus och dessutom svartklädda :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussgrabben

Det är väl ändå rätt meningslöst att ha ljus på cykeln? De lär blåsas ut rätt nabbt ;)

Rickard

Cykeln är genial! Du får transport och motion i ett, helt gratis dessutom och bra för miljön. Ni anar inte hur irriterad jag blir på alla som ska ha bil i storstan när man kan cykla eller ta bussen. Om fler gjorde det skulle luften vara bättre, det skulle bli mindre buller och olyckorna skulle minska. Förövirgt kan jag säga att jag som cyklist följer reglerna men sen så finns det ju bilister som skiter i dem också. Men då får man bara sätta upp foten i bildörren!  ;)

Cero

Cykel är mycket trevligt och en del cyklister har både trafikvett, kan reglerna och respekterar medtrafikanter. Efter en biltur i villakvarter senaste timmen, i dimma och mörker, kan jag dock summera andelen gående utan reflex till ca 100%, cyklister utan lyse till ca 75% och bilar utan lyse till 0%. Dessutom höll i stort sett alla bilar låg fart och avstånd till framförvarande(!).

Extra ledsamt tycker jag det är att se cyklande föräldrar med barnstol och allt utan lyse och framför allt barn utan lyse. Nu vet ju alla att barn har en förmåga att agera på egen hand vilket mycket väl kan innebära att man i dagsljus cyklar iväg till kompisen utan lyse och sedan ska hem i mörker men lika ofta förekommande är det att föräldrar inte ens förser sina barns cyklar med lyse och förklarar hur och när det ska användas. Antagligen är det viktigare att bilen har lättmetallfälgar även på vintern än att barnens cyklar förses med lyse. Trist också att ibland se s.k. proffscyklister, dvs de som varje dag cyklar till jobbet i cykelmundering på racercyklar, i hög fart helt strunta i allt vad regler och medtrafikanter heter.

Bilister är inte ofelbara men tyvärr är nog cyklister den grupp som totalt sett har högst andel utövare som visar dåligt omdöme och brist på trafikvett och som definitivt borde stanna hemma.

bjalle

Citat från: Cero skrivet 05 november 2008, 18:15:01 PM
Cykel är mycket trevligt och en del cyklister har både trafikvett, kan reglerna och respekterar medtrafikanter. Efter en biltur i villakvarter senaste timmen, i dimma och mörker, kan jag dock summera andelen gående utan reflex till ca 100%, cyklister utan lyse till ca 75% och bilar utan lyse till 0%. Dessutom höll i stort sett alla bilar låg fart och avstånd till framförvarande(!).

Extra ledsamt tycker jag det är att se cyklande föräldrar med barnstol och allt utan lyse och framför allt barn utan lyse. Nu vet ju alla att barn har en förmåga att agera på egen hand vilket mycket väl kan innebära att man i dagsljus cyklar iväg till kompisen utan lyse och sedan ska hem i mörker men lika ofta förekommande är det att föräldrar inte ens förser sina barns cyklar med lyse och förklarar hur och när det ska användas. Antagligen är det viktigare att bilen har lättmetallfälgar även på vintern än att barnens cyklar förses med lyse. Trist också att ibland se s.k. proffscyklister, dvs de som varje dag cyklar till jobbet i cykelmundering på racercyklar, i hög fart helt strunta i allt vad regler och medtrafikanter heter.

Bilister är inte ofelbara men tyvärr är nog cyklister den grupp som totalt sett har högst andel utövare som visar dåligt omdöme och brist på trafikvett och som definitivt borde stanna hemma.

Kanske har att göra med att du inte behöver någon "utbildning" och inte har något körkort som kan dras in om du inte sköter dig

Rickard

#9
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 november 2008, 18:19:33 PM
Kanske har att göra med att du inte behöver någon "utbildning" och inte har något körkort som kan dras in om du inte sköter dig

Cyklar du full eller bara allmänt vårdslöst kan du få böter och, om du har körkort eller körkortstillstånd, få det indraget. Du ska ha en vit lampa fram och en röd bak och dito reflexer samt gula reflexer i hjulen och på tramporna. Fattas något är det 500 kronor/reflexen eller lyset om man åker fast.

bjalle

Citat från: Rickard skrivet 05 november 2008, 18:30:14 PM
Cyklar du full eller bara allmänt vårdslöst kan du få böter och, om du har körkort eller körkortstillstånd, få det indraget. Böter om man cyklar utan lyse/reflexer ligger på 500 kronor/lyset eller reflexen. Du ska ha en vit reflex fram och en röd bak, samt lampor på samma ställen i samma färger, samt gula reflexer på tramporna och i hjulen. Om allt fattas och du åker fast lär du få betala en del alltså, men visst slarvas det. Speciellt här i Uppsala med alla fyllestudenter som bara tänker på sprit, tentor och samlag. Har på vissa ställen sett poliser som kollar av förbipasserande cyklister om kvällarna och studenter får ofta betala böter för att de slarvar med sina cyklar.
Jo men inte så allvarligt som om du kör bil

Rickard

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 november 2008, 18:32:13 PM
Jo men inte så allvarligt som om du kör bil

En bil kan ju i och för sig ådstakomma mycket mer skada om den används vårdslöst. En cykel kan också skada men långt ifrån lika mycket såklart. Det ska förövrigt komma förarbevis för moped nu vid årsskiftet har jag hört.

JDS

Citat från: Bussmicke skrivet 04 november 2008, 23:18:18 PM


Jag förstår inte vad som är problemet. Cyklisten på bilden gör av allt att döma "stora svängen" och är just i färd med att sätta ned foten för att låta trafiksituationen lugna ner sig innan han kör vidare. Visst är de ett hopplöst släkte, men just detta exemplar gör väl inget fel?

Rickard

#13
Citat från: JDS skrivet 05 november 2008, 19:07:54 PM
Jag förstår inte vad som är problemet. Cyklisten på bilden gör av allt att döma "stora svängen" och är just i färd med att sätta ned foten för att låta trafiksituationen lugna ner sig innan han kör vidare. Visst är de ett hopplöst släkte, men just detta exemplar gör väl inget fel?

Jag blir så trött på alla som skäller på cyklisterna. Det är väl den i bilen som orsakar mest skada om det skulle smälla? Och som jag nämnde ovan varför ska man ha bil inne i stan för? Det är ju bara onödigt egentligen. Minibussar för transport av flera personer eller gods, javisst! Men personbilar med en individ i som ändå i princip bara åker till och från jobbet eller kanske till affären, där kan man fundera över hur nödvändigt det är.

Jo

Citat från: JDS skrivet 05 november 2008, 19:07:54 PM
Jag förstår inte vad som är problemet. Cyklisten på bilden gör av allt att döma "stora svängen" och är just i färd med att sätta ned foten för att låta trafiksituationen lugna ner sig innan han kör vidare. Visst är de ett hopplöst släkte, men just detta exemplar gör väl inget fel?

Jag kan inte heller hitta felet som cyklisten gör. Möjligtvis skulle det vara att han inte ger tecken att han ska svänga om han nu ska det? (och sen skulle han naturligtvis haft hjälm även om det inte är lag på det ;) )Dock skulle jag som cyklist inte känt mig jättebekväm i den aktuella situationen och skulle nog hellre använt övergångstället istället. (Sen får ni själva spekulera ifall jag tillhör den laglydiga skaran som leder cyklen över eller marodörerna som cyklar på gångbanan)